Gå til innhold

Hvor mange fyllinger i tennene er vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei aner ikke men er fryktelig mange. Har sikkert utført rundt 40 fyllinger men noen av dem har nok vert å fikse gamle fyllinger som har gått ut på dato.

Anonymkode: 3d61a...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Må man få krone når man rotfyller eller kan det også gjøres uten?

Anonymkode: 3c9b2...80c

Jeg har ingen kroner.

Anonymkode: 9971e...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette er rystende! 😮 Men det gir mening, besteforeldrene mine hadde gebiss, og de hadde det fra ganske ung alder etter hva jeg forsto, men jeg har tenkt mye på hvorfor og jeg snakket med tannlegen om det nå i fjor fordi jeg var redd det var en arvelig lidelse (litt "hypokonder når det gjelder tennene mine generelt) og han lurte på hva jeg surra med tror jeg 😄 

Var besteforeldrene dine norske forresten? Mine var ikke det, så lurer på om dette ble gjort i norge :) 

Anonymkode: f7002...ab9

De er norske. Bestefaren min hadde tolv søsken og gebissene gikk i arv. 

Anonymkode: 1e344...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Må man få krone når man rotfyller eller kan det også gjøres uten?

Anonymkode: 3c9b2...80c

Nei, dersom store deler av tanna er igjen etter rotfyllinga, kan det holde med en vanlig fylling. Jeg har en rotfylt tann i overmunnen som kun har fylling.
Dersom man rotfyller en jeksel der det har vært flere fyllinger (stadig hull i kantene og nye reparasjoner, som gir større og større fylling og mindre tann), kan det rett og slett bli så tynne kanter på tanna at den bare brekker i stykker. Dette skjer lettere i en rotfylt tann fordi den er "død" og mer porøs. Da fungerer det best med krone.

Jeg er omvendt av mange her, hadde null hull i melketennene men ble plaget med stadige hull da jeg fikk voksentennene mine. Dette til tross for strengt kosthold og normalt god tannhygiene. Broren og faren min, derimot, har hatt svært få hull. Tror broren min har hatt ett bittelite hull, som han fikk etter å ha spist snop og slurvet med tannhygienen (ikke pusset tennene i det hele tatt) over lengre tid.
Selv om tannhygiene er hovedårsaken til ulik tannhelse, er jeg overbevist om at gener også har noe å si. Hvorfor skulle det ellers være så stor forskjell på tannhelsa innad i samme familie? Har ikke inntrykk av at den ene besteforeldresiden av familien hadde bedre råd enn den andre siden, men likevel hadde jeg to besteforeldre med gebiss og to med sine egne tenner i behold hele livet.

Anonymkode: f7aa4...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe genetisk, noe kosthold. Jeg tipper mange hvetevarer gir mer tendens til hull. 

Jeg er den i familien som aldri har hatt hull siden jeg flyttet for meg selv. Nå spiser jeg plantebasert og hvetefritt grunnet cøliaki, men jeg tipper de andre i familien kunne hatt bedre tannhelse om de ikke spiste mye snacks, mye fin hvetemat og prosessert mat. Jeg spiser mye lagd fra bunnen av, mye grønnsaker.

Anonymkode: da72a...2a5

Hvorfor tror du hvetemel gir hull?

Det som typisk gir hull er syrlig mat, Farris, lettbrus og sukker. Samt småspising, fordi man produserer mer spytt og det blir liggende mat der.

Samt at noen har spytt som bare gir mye mer hull enn hos andre.

Selv får jeg latterlig fort hull, er nok genetisk da ingen tiltak stopper det. 

Anonymkode: 7fb4f...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...