AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Del Skrevet 28. mars 2021 Hvor mange hull er det vanlig å ha hatt i tennene? Selv er jeg i starten av 30 årene og har 6 fyllinger, og tre av dem er ganske store. Fikk alle uten om én som barn, eller i tenårene, den siste kom overraskende i slutten av 20 årene etter mange år med "null hull". Da jeg var yngre tenkte jeg ikke så mye over det, tenkte "alle" måtte fylle hull innimellom, men nå som jeg er eldre innser jeg at det er veldig mange godt voksne som aldri har hatt hull, eller kanskje bare 1 fylling. Jeg har blitt veldig bekymret for tannhelsen min når jeg har så mange fyllinger, ønsker å beholde tennene ut livet. Anonymkode: cca45...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mange hull er det vanlig å ha hatt i tennene? Selv er jeg i starten av 30 årene og har 6 fyllinger, og tre av dem er ganske store. Fikk alle uten om én som barn, eller i tenårene, den siste kom overraskende i slutten av 20 årene etter mange år med "null hull". Da jeg var yngre tenkte jeg ikke så mye over det, tenkte "alle" måtte fylle hull innimellom, men nå som jeg er eldre innser jeg at det er veldig mange godt voksne som aldri har hatt hull, eller kanskje bare 1 fylling. Jeg har blitt veldig bekymret for tannhelsen min når jeg har så mange fyllinger, ønsker å beholde tennene ut livet. Anonymkode: cca45...ee4 Kunne ha skrevet dette selv dessverre og har nok flere hull en deg. Har alltid pusset tennene så skjønner det ikke helt. Mye er nok genetisk sies det, vi har ulik emalje, noen kan gå uker uten å pusse og har aldri brukt tanntråd og har fortsatt ikke hull. Mens jeg er nøye. Anonymkode: 3c9b2...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #3 Del Skrevet 28. mars 2021 Er ikke noe fasit svar på det Alle har forskjellige tenner. Noen har veldig gode tenner og andre har ikke det. Anonymkode: f7002...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Del Skrevet 28. mars 2021 Leste forresten at 92% har hull i tenne og de 8 andre prosentene er helt sikkert tannleger og barna dere😂 Anonymkode: 3c9b2...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Del Skrevet 28. mars 2021 Tror på at det kan være genetisk. Hverken jeg eller søsknene mine har hatt hull i tennene. Men vet ikke hvordan bestemoren og bestefaren min sine tenner var, der trakk de alle tennene deres som ung og gav dem gebiss fordi det var billigere enn å skulle dra til tannlegen og fikse hull gjennom livet. Anonymkode: 1e344...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Del Skrevet 28. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kunne ha skrevet dette selv dessverre og har nok flere hull en deg. Har alltid pusset tennene så skjønner det ikke helt. Mye er nok genetisk sies det, vi har ulik emalje, noen kan gå uker uten å pusse og har aldri brukt tanntråd og har fortsatt ikke hull. Mens jeg er nøye. Anonymkode: 3c9b2...80c Noe genetisk, noe kosthold. Jeg tipper mange hvetevarer gir mer tendens til hull. Jeg er den i familien som aldri har hatt hull siden jeg flyttet for meg selv. Nå spiser jeg plantebasert og hvetefritt grunnet cøliaki, men jeg tipper de andre i familien kunne hatt bedre tannhelse om de ikke spiste mye snacks, mye fin hvetemat og prosessert mat. Jeg spiser mye lagd fra bunnen av, mye grønnsaker. Anonymkode: da72a...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. mars 2021 #7 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg tror jeg har det samme som deg, ts, 5 eller 6 fyllinger. 4 er fra barndommen før jeg fylte 12, og to er fra voksen alder. Jeg har bare hatt de to hullene de siste 40 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Del Skrevet 28. mars 2021 42år, har ingen. Trekt alle visdomstennene. Jeg pusser hver kveld, bruker tanntråd først. Også på mårran etter frokost. Anonymkode: 769f4...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg har passert 50 år og har hatt et lite hull. Mine søsken har aldri hatt hull i tennene. Anonymkode: 77a2f...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror på at det kan være genetisk. Hverken jeg eller søsknene mine har hatt hull i tennene. Men vet ikke hvordan bestemoren og bestefaren min sine tenner var, der trakk de alle tennene deres som ung og gav dem gebiss fordi det var billigere enn å skulle dra til tannlegen og fikse hull gjennom livet. Anonymkode: 1e344...f1a Dette er rystende! 😮 Men det gir mening, besteforeldrene mine hadde gebiss, og de hadde det fra ganske ung alder etter hva jeg forsto, men jeg har tenkt mye på hvorfor og jeg snakket med tannlegen om det nå i fjor fordi jeg var redd det var en arvelig lidelse (litt "hypokonder når det gjelder tennene mine generelt) og han lurte på hva jeg surra med tror jeg 😄 Var besteforeldrene dine norske forresten? Mine var ikke det, så lurer på om dette ble gjort i norge Anonymkode: f7002...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Del Skrevet 28. mars 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kunne ha skrevet dette selv dessverre og har nok flere hull en deg. Har alltid pusset tennene så skjønner det ikke helt. Mye er nok genetisk sies det, vi har ulik emalje, noen kan gå uker uten å pusse og har aldri brukt tanntråd og har fortsatt ikke hull. Mens jeg er nøye. Anonymkode: 3c9b2...80c Det er rart med det. Jeg er nøyere nå enn da jeg var barn, har elektrisk tannbørste som jeg tror utgjorde stor forskjell. Samboeren min har aldri hatt hull, han sier at jeg er den han kjenner som er nøyest med munnhygiene. Jeg bruker alltid tanntråd 1-2 ganger om dagen, fluor, pusser morgen og kveld i 3 min. Har også fått kommentarer fra tannleger om at jeg har ren munn, men det er nå som voksen, var nok ikke tilfelle da jeg var barn og ungdom og bare hadde manuell tannbørste Mine foreldre har også hatt mange hull i tennene. Broren min har bare hatt ett tror jeg, men han fikk forseglet jekslene, skulle ønske jeg fikk det samme. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noe genetisk, noe kosthold. Jeg tipper mange hvetevarer gir mer tendens til hull. Jeg er den i familien som aldri har hatt hull siden jeg flyttet for meg selv. Nå spiser jeg plantebasert og hvetefritt grunnet cøliaki, men jeg tipper de andre i familien kunne hatt bedre tannhelse om de ikke spiste mye snacks, mye fin hvetemat og prosessert mat. Jeg spiser mye lagd fra bunnen av, mye grønnsaker. Anonymkode: da72a...2a5 Sammenlignet med da jeg bodde hjemme er også kostholdet blitt bedre. Var mye mer brødvarer før, så du er nok inne på noe. Liker å lage mesteparten fra bunnen. Anonymkode: cca45...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg er 46 og har aldri hatt hull. Ikke regulering heller, og det tror jeg har litt å si for renhold?! Bruker tanntråd hver dag, da jeg har trangt mellom tennene. Ingen av mine tre barn har hatt hull heller. Tror det er genetisk egentlig. En ting tannlegen sa til meg for mange år siden satte en støkk i meg ift tanntråd: Hull kan vi jo tette, men ta vare på tannkjøttet! Hva hjelper det med tenner uten hull hvis du må gå med dem i lomma? (Tannkjøttsykdommer er mye verre, og et økende problem, og tennene løsner😮)... Anonymkode: 0bb32...fd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Del Skrevet 28. mars 2021 Mine besteforeldre hadde også gebiss, pga kostnad. Har også eldre onkler og tanter med det. Har kun hatt småhull som aldri er gjort noe med. Ingen boring, fyllinger eller regulering. Måtte trekke tann pga den ikke ville falle ut selv, altså en barnetann. Kunne vært flinkere med morgenpussen og tanntråd, uten tvil 🙈 Tannlegene har alltid sagt det samme til meg gjennom årene. Tanntråd tanntråd, småhull småhull. Går nå hvert annet år til tannlegen, mest for å ta tannsten. Gikk hvert år før da jeg røykte. Er 40 år. Anonymkode: ed821...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg er 35 og har ganske mange fyllinger. Husker ikke hvor mange men minst 5. Jeg har alltid pusset tennene nøye morgen og kveld og har i perioder brukt fluorskyllevann daglig, men fått hull likevel. Jeg er elendig til å bruke tanntråd da, det ville nok hjulpet.. Har også i perioder drukket mye søt te, brus og spiser godteri hver dag, som også er dumt for tennene. Anonymkode: e6f52...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Del Skrevet 28. mars 2021 Tror spyttproduksjon også har noe å si. Jeg har i perioder gått på medisiner som gjør meg tørr i munnen + at jeg har angst som gjerne gir meg tørr munn. Venner jeg har som snuser har aldri hull, og jeg har lest at snus øker spyttproduksjonen som er bra for å ikke få hull. Så tenker det er mange faktorer som spiller inn. Anonymkode: e6f52...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg vet ikke hvor mange fyllinger jeg har, men jeg har (eller har hatt) fyllinger i alle jeksler + noen få av de andre tennene. Jeg har måttet trekke tre jeksler, den første da jeg var veldig liten. Nå er jeg 25 år. Noe er nok genetisk, men ingen ivaretok tennene mine da jeg var barn. Jeg hadde fyllinger, mange hull og måtte trekke tenner som lite barn. Begynte å pusse tennene selv da jeg ble gammel nok til å forstå at det var noe man måtte gjøre. Anonymkode: c0a75...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #17 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg har hatt 3 eller 4 rotfyllinger på grunn av slag mot ansiktet som barn. Samt fylling pga tenner som knekker grunnet samme ulykke. Ellers tror jeg ikke det er så mange fyllinger. Anonymkode: 9971e...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #18 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt 3 eller 4 rotfyllinger på grunn av slag mot ansiktet som barn. Samt fylling pga tenner som knekker grunnet samme ulykke. Ellers tror jeg ikke det er så mange fyllinger. Anonymkode: 9971e...3b9 Må man få krone når man rotfyller eller kan det også gjøres uten? Anonymkode: 3c9b2...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #19 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er rart med det. Jeg er nøyere nå enn da jeg var barn, har elektrisk tannbørste som jeg tror utgjorde stor forskjell. Samboeren min har aldri hatt hull, han sier at jeg er den han kjenner som er nøyest med munnhygiene. Jeg bruker alltid tanntråd 1-2 ganger om dagen, fluor, pusser morgen og kveld i 3 min. Har også fått kommentarer fra tannleger om at jeg har ren munn, men det er nå som voksen, var nok ikke tilfelle da jeg var barn og ungdom og bare hadde manuell tannbørste Mine foreldre har også hatt mange hull i tennene. Broren min har bare hatt ett tror jeg, men han fikk forseglet jekslene, skulle ønske jeg fikk det samme. Sammenlignet med da jeg bodde hjemme er også kostholdet blitt bedre. Var mye mer brødvarer før, så du er nok inne på noe. Liker å lage mesteparten fra bunnen. Anonymkode: cca45...ee4 Hva mente du nå, at du fikk færre hull når du gikk over til elektrisk tannbørste? Anonymkode: 3c9b2...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #20 Del Skrevet 28. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Hva mente du nå, at du fikk færre hull når du gikk over til elektrisk tannbørste? Anonymkode: 3c9b2...80c Ja, stemmer. Føler elektrisk rengjør bedre, også hjelper timeren meg med å pusse lenge nok og like mye på alle stedene i munnen. Skulle ønske jeg hadde det som barn og tenåring, tror jeg hadde unngått noen av hullene hvis jeg hadde brukt det da. Anonymkode: cca45...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå