AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Hei! Jeg har 100% ansvar for 3 barn jeg har med eksmannen min. I 2016 fikk jeg samboer og barn med han senere. I alle år frem til nå har jeg fått særfradrag for enslig forsørger, men ikke i år. Jeg mottar barnetrygd for fire barn, altså de fire jeg har og ikke mer. Det står likevel utvidet på utbetalingen. Er det sånn at jeg ikke lenger skal ha særfradrag? Fikk det i fjor. Og årene før det. Anonymkode: 90fb3...b41
Ariam Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 (endret) Oi, tror du har fått stønader og skattereduksjon som du ikke har rett til... Jeg fikk ingen av delene etter at jeg fikk barn med en ny mann Ser nå at du bare får barnetrygd for de barna du har, da skal du ikke ha fått særfradrag på skatten mener jeg. Når fikk du barn nr. 4? Endret 28. mars 2021 av Ariam 1
GammelKaktus Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Fikk du barn med den nye samboeren din i 2016 og har mottatt enslig forsørger fradraget, det skal ikke gå an, trodde jeg. Uff, tror du skal ta en telefon til skatteetaten jeg. 1
GammelKaktus Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/sarfradrag-for-enslige-forsorgere/ Hvem har krav på særfradraget? Særfradraget gjelder deg som forsørger ett eller flere barn under 18 år, og som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann eller ikke lever med samboer på varig basis. Du har rett til særfradrag hvis NAV anser deg som en reell enslig forsørger, og du har mottatt utvidet barnetrygd fra NAV etter barnetrygdloven § 9 i løpet av inntektsåret. Barnetrygd gis for barn under 18 år. Du får altså ikke særfradrag om du kun forsørger ungdom som har fylt 18 år. Utvidet barnetrygd gis til enslige forsørgere og er barnetrygd for ett barn mer enn forsørgeren faktisk bor sammen med. Hvis du har vært samboer over 12 måneder, får barn med samboer eller gifter deg, opphører retten din til utvidet barnetrygd. Du finner mer informasjon om hvem som har krav på utvidet barnetrygd på nav.no
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Fikk du barn med den nye samboeren din i 2016 og har mottatt enslig forsørger fradraget, det skal ikke gå an, trodde jeg. Uff, tror du skal ta en telefon til skatteetaten jeg. Hehe, ble ganske stressa selv, men akkurat dette har jeg klarert helt fint med skatteetaten. Det er riktig at jeg skulle ha særfradraget de andre årene. Jeg har spurt de om dette i flere år. Derfor litt rart at det plutselig var borte i år Anonymkode: 90fb3...b41
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Ariam skrev (5 minutter siden): Oi, tror du har fått stønader og skattereduksjon som du ikke har rett til... Jeg fikk ingen av delene etter at jeg fikk barn med en ny mann Ser nå at du bare får barnetrygd for de barna du har, da skal du ikke ha fått særfradrag på skatten mener jeg. Når fikk du barn nr. 4? Fikk barn nr4 i 2018. har ikke utvidet barnetrygd, den mistet jeg faktisk samme måned som vi flyttet sammen! Anonymkode: 90fb3...b41
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Særfradrag knyttes direkte til at man mottar utvidet barnetrygd. Ingen utvidet barnetrygd = ingen Særfradrag for enslige.. Om man likevel har fått Særfradrag er noe feil og man bør kontakte skatteetaten og evt NAV for å sikre at man mottar korrekt barnetrygd.. Anonymkode: 0f21a...b27 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå