Gå til innhold

Kan utleieinntekter av egen bolig brukes som EK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man bruke utleieinntekter av egen selveier leilighet som EK til nytt boligkjøp? Hvilke banker tar med dette i så fall?

Anonymkode: e25fb...6fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Inntekt er ikke kapital før den er inntjent.

Anonymkode: e9ec8...c44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Inntekt er ikke kapital før den er inntjent.

?? 

Jeg mener den husleien man tjener inn. Fx at man har 100 tNOK i utleieinntekt i året, kan man bruke dette til finansieirng i banken?

Skrevet

Man kan føre opp inntekter fra utleie som inntekt. Egenkapital er penger man har selv og kan brukes til å kjøpe boligen. 

Banken vil gjerne at det settes opp et budsjett, en økonomisk plan, for finansieringen. Hvis det er en bolig man selv ikke bor i skal det betales skatt av leieinntektene. I tillegg kan man ikke regne med at man får leid ut hele tiden, ti måneder i året er min erfaring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

?? 

Jeg mener den husleien man tjener inn. Fx at man har 100 tNOK i utleieinntekt i året, kan man bruke dette til finansieirng i banken?

Inntekt er penger du tjener løpende, feks. lønn, husleie etc. Egenkapital er verdi du har når du kjøper. Derfor brukeren du siterer skriver det hun gjør. Så nei, det kan ikke brukes som egenkapital (det er jo ikke kapital/formue du har enda), men det kan brukes som inntekt. Banken regner ofte 10 måneders leie pr år for en sikkerhetsbuffer. 

Anonymkode: 5492f...5f4

• Liker 4
Skrevet (endret)

Gitt at pengene står på din konto bryr bankene deg fint lite om hvor pengene kommer fra så lenge de er ervervet på lovlig vis. 

Penger du har tjent på utleie i egen bolig kan selvfølgelig brukes som egenkapital, på samme måte som penger du har tjent på annet lovlig vis.

Endret av Traktor
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Traktor said:

Gitt at pengene står på din konto bryr bankene deg fint lite om hvor pengene kommer fra så lenge de er ervervet på lovlig vis. 

Penger du har tjent på utleie i egen bolig kan selvfølgelig brukes som egenkapital, på samme måte som penger du har tjent på annet lovlig vis.

Jeg mener om en fast årlig leieinntekt kan brukes til å øke samlet årlig brutto lønn og dermed høyere lånemulighet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg mener om en fast årlig leieinntekt kan brukes til å øke samlet årlig brutto lønn og dermed høyere lånemulighet?

Ja, men det har ingenting med egenkapital å gjøre

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gidavmeg said:

Ja, men det har ingenting med egenkapital å gjøre

Det er jeg helt med på. Det var heller ikke det jeg spurte om før heller

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

-Ts

Eh, det er jo det du spør om...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan man bruke utleieinntekter av egen selveier leilighet som EK til nytt boligkjøp?

Anonymkode: 90f5d...3c8

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

1. Inntekt: alt du tjener, enten det er barnebidrag, AAP, næringsinntekt, leieinntekt, uføretrygd, rente eller lønnsinntekt.

2. Egenkapital:  mininum 15 % av boligens verdi skal (i de fleste tilfeller) være såkalt fri egenkapital. Hvordan egenkapitalen har oppstått - se punkt 1 - er irrelevant. den skal være reell.

3. Lån: maximum 85 % av boligens verdi kan være belånt (i de fleste tilfeller).

4. Lånegrad: man kan låne inntil 5 x bruttoårsinntekt (i de fleste tilfeller). Bruttoårsinntekt fremkommer av metodene for inntjening nevnt i punkt 1.

Den eneste måten å kompensere for manglende egenkapital og/eller manglende lånegrad (evne) er å få en kausjonist eller medlånetaker.

Som du ser av min oppstilling kan ikke leieinntekter brukes som manglende egenkapital - like lite som en båt kan erstatte bilen når du er på vei til hytten på Geilo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det selv. Har 3 boliger, hvor leier to av dem som sekundær og en annen som primærbolig.

Får inn 32.000 fra sekundærboligene i Oslo idag. I tillegg får jeg 20.000 fra primærbolig, da jeg leier ut hybeler i boligen min.

Til sammen 52.000 kroner.

Betaler selvfølgelig skatt på sekundærbolig, men ikke på 20.000 fra primærbolig.

Anonymkode: ada97...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

-Ts

Jo, det var det.

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (52 minutter siden):

1. Inntekt: alt du tjener, enten det er barnebidrag, AAP, næringsinntekt, leieinntekt, uføretrygd, rente eller lønnsinntekt.

2. Egenkapital:  mininum 15 % av boligens verdi skal (i de fleste tilfeller) være såkalt fri egenkapital. Hvordan egenkapitalen har oppstått - se punkt 1 - er irrelevant. den skal være reell.

3. Lån: maximum 85 % av boligens verdi kan være belånt (i de fleste tilfeller).

4. Lånegrad: man kan låne inntil 5 x bruttoårsinntekt (i de fleste tilfeller). Bruttoårsinntekt fremkommer av metodene for inntjening nevnt i punkt 1.

Den eneste måten å kompensere for manglende egenkapital og/eller manglende lånegrad (evne) er å få en kausjonist eller medlånetaker.

Som du ser av min oppstilling kan ikke leieinntekter brukes som manglende egenkapital - like lite som en båt kan erstatte bilen når du er på vei til hytten på Geilo.

Fin oppstilling. Det kan virke som det er en usikkerhet rundt begreper. 

Det er en mulighet til, verdien av utleiebolig kan inngå i sikkerheten banken krever. Altså punkt 4. Verdien kan bidra til å redusere total lånegraden for de to eiendommene. 

Det har jeg utnyttet ved et par anledninger. 

Gjest Blondie65
Skrevet
stan skrev (57 minutter siden):

Fin oppstilling. Det kan virke som det er en usikkerhet rundt begreper. 

Det er en mulighet til, verdien av utleiebolig kan inngå i sikkerheten banken krever. Altså punkt 4. Verdien kan bidra til å redusere total lånegraden for de to eiendommene. 

Det har jeg utnyttet ved et par anledninger. 

Du mener at du allerede har et utleieobjekt som er belånt under 85 % der verdien mellom belåning og 85 % kan inngå som sikkerhet? Det heter sikkerhet i annen eiendom og er ofte det kausjonist og medlånetaker stiller med. Kan også være et punkt 5.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan brukes som inntekt mtp 5xInntekt-regelen, men det har intet med EK å gjøre foruten at inntekten med tiden vil kunne øke EK.

Anonymkode: bab72...18e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, det var det.

Det var det, men det var ikke det jeg mente. Beklager

Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Du mener at du allerede har et utleieobjekt som er belånt under 85 % der verdien mellom belåning og 85 % kan inngå som sikkerhet? Det heter sikkerhet i annen eiendom og er ofte det kausjonist og medlånetaker stiller med. Kan også være et punkt 5.

Ja, riktig 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...