Gå til innhold

Shopplingliste: for oss som venter baby (jente) til høsten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har endelig begynt å se etter ting (mest meg), er førstegangsfødende og ingen rundt meg å spørre. Er den eneste gjengen som venter barn så de andre er ikke spesielt interesserte i å snakke om tema 😛 Skjønner det godt. 

Tenkte det hadde vært koselig å opprette en tråd hvor man kan dele must haves (feks en body med toveis glidelås), anbefale klær og produkter generelt.

Trenger selvfølgelig ikke bare være for oss som venter til høsten, var mer for å gi en pekepinn på årstid og hva jeg kan trenge :)

Er det lov å lenke til direkte nettsider her forresten? Ser at mange anbefaler klær fra lindex til baby..

Jeg er liksom usikker på om man skal handle inn body med føtter eller uten, med glidelås eller knapper osv.

Anonymkode: f2a74...e0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av klær tenker jeg det er lurest å satse på klær du syntes er fine, som er lette å ta på og av, som tåler hyppig vask (60 grader) og er behagelige for baby. 

Glidelås på bodyer tror jeg aldri jeg har sett? Anbefaler omslagsbody de første 3 månedene :) Glidelås er praktisk på pysjer/dresser da, det er kanskje det du tenker på? 

Jeg ble veldig glad i bodyer med sånn forlengning som de har på lindex. Ullbodyer fra reflex var myke og stretchy. 

Angående føtter så kommer det  ann på anatomien på babyen du får og ikke så lett å planlegge. Fordelen er at man slipper sokker, sokker sklir lett av på de små. Men ulempen er jo at de varer kortere eller ikke passer i det hele tatt hvis barnet har lange ben. Jeg synes generelt at bukser er lettere å kle på enn strømpebukser, så vi har ikke brukt så mye strømpebukser. 

Vi fikk baby i månedsskiftet september/oktober sist og pass på at du kjøper inn klær til årstiden som du sier - om man er og handler babyklær på sommeren har butikkene mye søtt i kortarmet og sommerlige plagg, men det blir ikke mye brukt på senhøsten 🙈

Mitt tips er slike gulpesmekker, vi fikk gulpebaby og slike reddet oss fra å måtte skifte 10 dager om dagen 😂 Gulpesmekker eksempel 

Anonymkode: 9af3c...42a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i klær fra KappAhl og Newbie, synes de har mye fint - spesielt til jente. Har valgt å ikke kjøpe heldresser med føtter, de varer mye kortere enn hvis man kjøper en uten føtter. 

Ellers hadde jeg satset på ullbodyer og strømpebukser/ullbukser. 

Anonymkode: ab0a8...283

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for så mange fine råd!

Det med grader er jo smart, det skal jeg notere og passe på å sjekke når jeg begynner å handle.

Du har helt rett, mente glidelås på pysjdresser! Hva mener du forresten med forlenging på bodyer? Skal sjekke ut merket reflex.

Gulpesmekker skal kjøpes inn! :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig glad i klær fra KappAhl og Newbie, synes de har mye fint - spesielt til jente. Har valgt å ikke kjøpe heldresser med føtter, de varer mye kortere enn hvis man kjøper en uten føtter. 

Ellers hadde jeg satset på ullbodyer og strømpebukser/ullbukser. 

Har hørt (eller lest her inne) at newbie har litt merkelige størrelser så ble litt skeptisk- men enig i at de har mye fint. Her jeg bor har jeg dessverre ikke mulighet til å dra innom en butikk, alt må bestilles på nett. 

AnonymBruker
Skrevet

Lindex sine omslagsbodyer med to sett knapper i skrittet er gull verdt! De som er ribbestrikket er de beste. Holder fasongen, tåler vask og varer lenge. 

Får selv ei jente i august, har ei fra før, så vi har en del ting. Kommer ikke til å handle inne noe klær før etter fødsel, og vet størrelse. 

Vi foretrakk tynne bukser, de var som regel mykest, fra name it og lindex, det er egentlig en tights. Og tynne ullsokker fra Safa, det er de eneste sokkene som sitter på foten, de er ribbestrikket, og er de eneste sokkene vi bruker omtrent på hun som blir 2 år. 

Her har ikke newbie vært noe særlig i passformen etter str 56, med en smal og liten unge passer lindex og name it best. 

Og jeg vil si at kjoler er søtt, men lite praktisk. Kjolebody er et bedre alternativ om man ønsker noe som ligner på kjole. 

Anonymkode: 44b40...a42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lindex sine omslagsbodyer med to sett knapper i skrittet er gull verdt! De som er ribbestrikket er de beste. Holder fasongen, tåler vask og varer lenge. 

Får selv ei jente i august, har ei fra før, så vi har en del ting. Kommer ikke til å handle inne noe klær før etter fødsel, og vet størrelse. 

Vi foretrakk tynne bukser, de var som regel mykest, fra name it og lindex, det er egentlig en tights. Og tynne ullsokker fra Safa, det er de eneste sokkene som sitter på foten, de er ribbestrikket, og er de eneste sokkene vi bruker omtrent på hun som blir 2 år. 

Her har ikke newbie vært noe særlig i passformen etter str 56, med en smal og liten unge passer lindex og name it best. 

Og jeg vil si at kjoler er søtt, men lite praktisk. Kjolebody er et bedre alternativ om man ønsker noe som ligner på kjole. 

Takk for tips!

Disse omslagsbodyene med knapper, er det denne typen du mener?

https://www.lindex.com/no/p/7887564-8493-rosa-ribbestrikket-omslagsbody-med-lange-ermer

og bruker man tynne bukser over eller under disse? Er det slike man da bruker: https://www.lindex.com/no/p/8049091-6959-svart-2-pakning-med-ribbestrikkede-leggings

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips!

Disse omslagsbodyene med knapper, er det denne typen du mener?

https://www.lindex.com/no/p/7887564-8493-rosa-ribbestrikket-omslagsbody-med-lange-ermer

og bruker man tynne bukser over eller under disse? Er det slike man da bruker: https://www.lindex.com/no/p/8049091-6959-svart-2-pakning-med-ribbestrikkede-leggings

Ja, det er den typen jeg mener. Jeg virkelig elsker de bodyene, de spenner over to størrelser siden de kan brettes opp/ned på ermene som en del av designet (da sitter oppretten godt). 

Vi brukte bare tynne bukser/tightser som du linker til rett utenpå bodyen og med sokker. Du trenger jo ikke mye klær inne, ta heller på en tynn ulldress utenpå når dere skal ut om temperaturen tilsier det.

Det er jo litt forskjell på om man får baby august eller oktober, og ikke minst hvor varm babyen er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er den typen jeg mener. Jeg virkelig elsker de bodyene, de spenner over to størrelser siden de kan brettes opp/ned på ermene som en del av designet (da sitter oppretten godt). 

Vi brukte bare tynne bukser/tightser som du linker til rett utenpå bodyen og med sokker. Du trenger jo ikke mye klær inne, ta heller på en tynn ulldress utenpå når dere skal ut om temperaturen tilsier det.

Det er jo litt forskjell på om man får baby august eller oktober, og ikke minst hvor varm babyen er. 

Så fint, da skal jeg bestille noen av disse. Har lest at man bør vente med å handle inn til baby er her så man vet litt mer om størrelse, men tenkte at jeg bestiller noen i størrelse 50-56- 62? Eller blir det veldig dumt? Beklager alle spørsmålene, lurer på så mye. Er veldig glad i safa selv, skal prøve å bestill men fant bare disse til baby: https://www.safa.no/sokker#/specFilters=4m!#-!78!##!41 er det noen av de du anbefaler?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fint, da skal jeg bestille noen av disse. Har lest at man bør vente med å handle inn til baby er her så man vet litt mer om størrelse, men tenkte at jeg bestiller noen i størrelse 50-56- 62? Eller blir det veldig dumt? Beklager alle spørsmålene, lurer på så mye. Er veldig glad i safa selv, skal prøve å bestill men fant bare disse til baby: https://www.safa.no/sokker#/specFilters=4m!#-!78!##!41 er det noen av de du anbefaler?

Man lurer alltid på mye når man venter første barnet. 😊

Jeg ville bestilt et par stk i 50 og evt. 62, de er nemlig laget sånn at du kan hoppe over en størrelse. Pysjene fra Lindex med toveis glidelås er forresten også helt supre! Jeg er veldig glad i Lindex sine klær til barn og baby. De har også noen gode tightser som er litt tykkere med sånn flosset innside. 

Det er de sokkene som heter "trille" fra safa som vi sverger til her, bruker de fortsatt. Bodyene derifra i ull/silke eller ull/tencel er også gode, mens strømpebuksene hadde veldig rar passform, de var ekstremt lange og så høye på livet at de ble for små i føttene før de passet på lengden 😅

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for så mange fine råd!

Det med grader er jo smart, det skal jeg notere og passe på å sjekke når jeg begynner å handle.

Du har helt rett, mente glidelås på pysjdresser! Hva mener du forresten med forlenging på bodyer? Skal sjekke ut merket reflex.

Gulpesmekker skal kjøpes inn! :) 

Det er greit å ha klær som tåler litt vasketemperatur, noen bæsjeuhell i starten må man være forberedt på at skjer og da er det best å kunne vaske skikkelig, ihvertfall det innerste laget som får kjørt seg  🙈 Ren bomull er fint! 

Som du allerede har linka til er det disse med ekstra knapper i skrittet og ermer som kan brettes ned som jeg mener med forlenging :) https://www.lindex.com/no/p/8140049-1230-beige-omslagsbody-med-kaniner

Av sokker er vi mest fornøyd med Polarn o Pyret sine, de sitter godt! 

Kan også skrive under på at kjoler til baby er det helt unødvendig å kjøpe inn 😂 Vent med kjoler til de er oppe og går. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Man lurer alltid på mye når man venter første barnet. 😊

Jeg ville bestilt et par stk i 50 og evt. 62, de er nemlig laget sånn at du kan hoppe over en størrelse. Pysjene fra Lindex med toveis glidelås er forresten også helt supre! Jeg er veldig glad i Lindex sine klær til barn og baby. De har også noen gode tightser som er litt tykkere med sånn flosset innside. 

Det er de sokkene som heter "trille" fra safa som vi sverger til her, bruker de fortsatt. Bodyene derifra i ull/silke eller ull/tencel er også gode, mens strømpebuksene hadde veldig rar passform, de var ekstremt lange og så høye på livet at de ble for små i føttene før de passet på lengden 😅

så fint med så mange gode tips, takk for det!!

Ja, det høres smart ut i forhold til størrelse. Skal bestille noen i 50 og 62 bare så jeg har noe til baby kommer og heller fylle på etterhvert. De pysjene ser så fine ut, tenkte å bestille noen av de også :). Fant ikke de tightsene på nett (har desverre ikke mulighet til å gå på butikken her jeg bor så helt avhengig av nettshopping).  Da har jeg notert sokkene også :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er greit å ha klær som tåler litt vasketemperatur, noen bæsjeuhell i starten må man være forberedt på at skjer og da er det best å kunne vaske skikkelig, ihvertfall det innerste laget som får kjørt seg  🙈 Ren bomull er fint! 

Som du allerede har linka til er det disse med ekstra knapper i skrittet og ermer som kan brettes ned som jeg mener med forlenging :) https://www.lindex.com/no/p/8140049-1230-beige-omslagsbody-med-kaniner

Av sokker er vi mest fornøyd med Polarn o Pyret sine, de sitter godt! 

Kan også skrive under på at kjoler til baby er det helt unødvendig å kjøpe inn 😂 Vent med kjoler til de er oppe og går. 

Notert! :)

Har kjøpt inn en kjole men det var mest fordi den var så søt og ble det første plagget jeg handlet for hyggensskyld. Størrelse 80 så hun har god tid :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hørt (eller lest her inne) at newbie har litt merkelige størrelser så ble litt skeptisk- men enig i at de har mye fint. Her jeg bor har jeg dessverre ikke mulighet til å dra innom en butikk, alt må bestilles på nett. 

Jeg personlig synes ikke det. På mine har klærne holdt lenge, ofte over de månedene det står på at de skal holde (strl 62 er 2-4mnd, kunne fint bruke det helt opp til 5 og 6 måneder). 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg personlig synes ikke det. På mine har klærne holdt lenge, ofte over de månedene det står på at de skal holde (strl 62 er 2-4mnd, kunne fint bruke det helt opp til 5 og 6 måneder). 

Greit å vite :) Takk! Synes de har mye fint, så gjør ikke noe å bestille et par plagg å prøve. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva trenger man forresten av tepper og slikt? Har skjønt at vi vil trenge en vognpose eller dyne og at baby helst ikke skal ha noe dyne i sengen. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva trenger man forresten av tepper og slikt? Har skjønt at vi vil trenge en vognpose eller dyne og at baby helst ikke skal ha noe dyne i sengen. 

Baby kan gjerne ha dyne i senga, en lett babydyne er vanlig :) Hvis ikke dyne bruker man nattpose i senga. Fordelen med de er at de ikke kan få av seg dyna med nattpose. image.thumb.png.dad76f0a031249ddd28a139916a03226.png

I vognen brukte jeg en deilig klassisk lammeskinnspose som jeg selv sov i som baby i starten :) Vi har også to voksiposer, en tynn og en tykk. 

Helsetepper og små babypledd er fint å ha over baby i bilstol og på farten om vinteren. Lurt å ha med til helsestasjonen for eksempel :) Vi fikk et lillelamteppe i gave, det er så utrolig mykt og deilig, men ellers er jo hjemmestrikk veldig koselig. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk baby i september i fjor. Av klær har det blitt brukt mye ull (joha og hust and claire). Ellers har vi kun brukt klær fra Lindex og Konges Sløjd nesten. ELSKER Konges Sløjd, selv om det er ganske dyrt.. har kjøpt SIFF settet i hele 3 størrelser og ulike farger, samt sett med ulike motiv (kirsebær, pærer, tiny rose). Babyen her har brukt hver størrelse lenge da, så har akkurat pakket bort str 62 (hun nærmer seg 9 kg og er 67 cm, så klærne er stretchy og varer lenger). Har heller gått for mer dyre klær, og heller byttet siklesmekke x antall ganger daglig😄

Anonymkode: fad96...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk baby i september i fjor. Av klær har det blitt brukt mye ull (joha og hust and claire). Ellers har vi kun brukt klær fra Lindex og Konges Sløjd nesten. ELSKER Konges Sløjd, selv om det er ganske dyrt.. har kjøpt SIFF settet i hele 3 størrelser og ulike farger, samt sett med ulike motiv (kirsebær, pærer, tiny rose). Babyen her har brukt hver størrelse lenge da, så har akkurat pakket bort str 62 (hun nærmer seg 9 kg og er 67 cm, så klærne er stretchy og varer lenger). Har heller gått for mer dyre klær, og heller byttet siklesmekke x antall ganger daglig😄

Har du en link til siff settet? Finner bare kjoler 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du en link til siff settet? Finner bare kjoler 🙈

https://www.toddlers.no/search_result?keywords=Siff

Er jo nokså dyrt, og er nok ikke alle som vil bruke så mye penger på babyklær.. men det er så behagelig og mykt. :) Har vasket det helt ekstremt mye (også på 95 grader), og det har holdt i over 3,5 mnd før det ble for lite. :) så for min del verdt det. :) ellers er jeg også like fornøyd med bodyer/bukser i denne kvaliteten: https://www.toddlers.no/products/kongens-sloyd-pants---lemon110 , https://www.toddlers.no/products/kongens-sloyd-body---lemon18 . Er i mange ulike farger og mønstre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...