Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med peiling på skatt her? Markedsverdien på boligen vår er satt ca. 1.2 millioner høyere i skattemeldingen enn hva som er reelt i forhold til hva liknende boliger blir solgt for i området. 

Kreves vel at ny verdivurdering legges ved for å dokumentere dette og det er jo ikke akkurat gratis.

Vi har fått ca. 6000 i baksmell til sammen. Antar vinninga går opp i spinninga og at det er billigere å betale baksmellen enn ny verdivurdering? Hvor mye har 1.2 millioner for mye i markedsverdi egentlig å si for utfallet av skatten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Verdivurdering får du vel gratis dersom du sier dere vurderer å selge boligen? 

Anonymkode: 74492...97f

Skrevet

Det avhenger av gjelden du har. Om du har mer i gjeld enn formue har det i år ingen skattemessig betydning

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere ender opp med formuesskatt pga for høy verdi på boligen, ville jeg prøvd å klage. Nå er markedsverdien høyere enn ligningsverdien på primærbolig, så jeg antar at det ikke er markedsverdien som er lagt til grunn hos dere, men likningsverdien.

Anonymkode: 12826...02b

Gjest Blondie65
Skrevet

Står det markedsverdi i skattemeldingen? Jeg har ikke fått min enda så jeg får ikke sjekket.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ligningsverdien de bruker til skatteberegningen? Markedsverdien på min bolig var også helt feil, men ligningsverdien er langt lavere, og den kan jeg ikke vurdere selv.

Anonymkode: ed0f3...a6a

Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Står det markedsverdi i skattemeldingen? Jeg har ikke fått min enda så jeg får ikke sjekket.

Ja, det står markedsverdi, ikke likningsverdi 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Verdivurdering får du vel gratis dersom du sier dere vurderer å selge boligen? 

Anonymkode: 74492...97f

Sant! Kanskje vi får ta en spansk en 😉

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn å forstå at dere betaler formuesskatt? For hvis ikke, har det ingenting å si.

Anonymkode: b663d...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det ikke ligningsverdien de bruker til skatteberegningen? Markedsverdien på min bolig var også helt feil, men ligningsverdien er langt lavere, og den kan jeg ikke vurdere selv.

Anonymkode: ed0f3...a6a

Ligningsverdienblir jo beregnet utifra antatt markedsverdi da.

Jeg fikk brev fra skatteetaten hvor det stod at jeg kunne bruke 2019 verdi på boligen fordi det ble satt opp for høy markedsverdi pga kommunesammenslåing. Da trengte jeg bare å legge ved brevet fra skatteetaten i skattemeldingen og bruke denne som begrunnelse og bekreftelse.

Anonymkode: 9dac1...0ae

Skrevet
Lycka skrev (23 minutter siden):

Ja, det står markedsverdi, ikke likningsverdi 🤔

Likningsverdien skal være 25% av markedsverdien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det sånn å forstå at dere betaler formuesskatt? For hvis ikke, har det ingenting å si.

Anonymkode: b663d...7da

Ja, det stemmer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ligningsverdienblir jo beregnet utifra antatt markedsverdi da.

Jeg fikk brev fra skatteetaten hvor det stod at jeg kunne bruke 2019 verdi på boligen fordi det ble satt opp for høy markedsverdi pga kommunesammenslåing. Da trengte jeg bare å legge ved brevet fra skatteetaten i skattemeldingen og bruke denne som begrunnelse og bekreftelse.

Anonymkode: 9dac1...0ae

Jeg mistenker også at det er på grunn av kommunesammenslåingen, men har ikke fått noe brev. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...