AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Jeg prøver å bli gravid, men nærmer meg 40 (blir det senere i år), og bekymrer meg for mine sjanser pga alderen. Er det noen mødre her rundt 40 som kan fortelle litt om hvor lang tid det tok å bli gravid, og om hvordan svangerskapet var? Jeg har to barn fra tidligere forhold, og ble da gravid på første forsøk med begge. Men det er 10 år siden. Er det slik at kvinner som har blitt gravide på første forsøk før, generelt ganske raskt blir gravide igjen om de prøver? Eller vil alderen min innebære at jeg må belage meg på mange forsøk denne gangen? Laget en lignende tråd på prøver-forumet, men innser at det passer bedre her, kanskje moderator kan fjerne den tråden? Anonymkode: ee304...c72
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 Det der er så forskjellig. Fikk barn som 22,38 og 42 åring. Alle på første forsøket (vel første var ikke helt planlagt). Men dette er vel heller unntaket enn regelen. Svangerskapene gikk uten komplikasjoner. Sånn ren statistisk må du nok belage deg på å prøve noen ganger, men dette er umulig å vite. Er så mye som spiller inn, ikke bare alder. Dere få ha lykke til med prøvingen 🙂 Anonymkode: 89fd9...489 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 Jeg ble gravid på 5 pp som 33 åring. Ble gravid på 10 pp når jeg akkurat hadde fylt 40, men mistet. Ble så gravid noen mnd før jeg fylte 41, brukte 5 pp da, og er nå 20 uker på vei. Foreløpig ikke vært noen andre problemer enn kvalme. Anonymkode: 03f64...582 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Ble gravid på 6 mnd da jeg var 36, og på 3 mnd da jeg var 38. Ingen problemer verken med prøving, svangerskap, eller fødsel. Fikk tvert om masse kommentarer fra jordmødrene om at jeg var en av de sprekeste gravide de hadde vært borti, og i epikrisen fra begge fødslene står det at jeg var en usedvanlig sprek barselkvinne. Anonymkode: 43d44...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Her kan du se sjansene for å bli gravid når man er 40 år: https://www.countdowntopregnancy.com/tools/age_fertility_calculator.php Anonymkode: 90400...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Tror nok det er individuelt dessverre. Dette går på genetikk, hvor mye egg du har igjen, regelmessige menstruasjoner mm. Ville heller tatt dette med noen profesjonelle, enn å prøve å finne svar her på KG. Erfaringene vil være ulike uansett, fordi hver kropp er ulik og det gjør at svarene er individuelle uansett. Anbefaler at du tar kontakt med fastlege eller gynekolog hvis du er redd du ikke har eggløsning eller at du har uregelmessige menstruasjoner (+/-7 dager på overtid/undertid mellom menstruasjonene eller mer). Lykke til 🙂 Anonymkode: 53ee8...14e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tror nok det er individuelt dessverre. Dette går på genetikk, hvor mye egg du har igjen, regelmessige menstruasjoner mm. Ville heller tatt dette med noen profesjonelle, enn å prøve å finne svar her på KG. Erfaringene vil være ulike uansett, fordi hver kropp er ulik og det gjør at svarene er individuelle uansett. Anbefaler at du tar kontakt med fastlege eller gynekolog hvis du er redd du ikke har eggløsning eller at du har uregelmessige menstruasjoner (+/-7 dager på overtid/undertid mellom menstruasjonene eller mer). Lykke til 🙂 Anonymkode: 53ee8...14e Takk for svar. Jeg har regelmessig mens, og brukte eggløsningstester så tror jeg sannsynligvis hadde eggløsning 13 eller 14.mars. Ble likevel ikke gravid denne måneden, så kan hende noe ikke stemmer. Anonymkode: ee304...c72
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg har regelmessig mens, og brukte eggløsningstester så tror jeg sannsynligvis hadde eggløsning 13 eller 14.mars. Ble likevel ikke gravid denne måneden, så kan hende noe ikke stemmer. Anonymkode: ee304...c72 Du kan ikke baserer det på en mnd prøving. Det er ca 25% sjanse for å bli gravid om man har sex ved eggløsning. Prøv i 6 mnd, er du ikke gravid innen det så går du til legen. Anonymkode: 8b25a...fd0 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Her kan du se sjansene for å bli gravid når man er 40 år: https://www.countdowntopregnancy.com/tools/age_fertility_calculator.php Anonymkode: 90400...5cd Takk, informativt og litt deprimerende. 🥴 Anonymkode: ee304...c72 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for svar. Jeg har regelmessig mens, og brukte eggløsningstester så tror jeg sannsynligvis hadde eggløsning 13 eller 14.mars. Ble likevel ikke gravid denne måneden, så kan hende noe ikke stemmer. Anonymkode: ee304...c72 Selv om man har eggløsning og regelmessig mens så er ikke alle eggløsninger like gode for å si det slik. Det skal være et svært godt egg faktisk for at det skal bli en vellykket befruktning. Selv 25 åringer som har sex på riktig tidspunkt i el blir ikke gravide på første forsøk (eller 5 for den saks skyld..) for eggløsningene kan være dårlige. Hovedproblemet med å bli gravid i voksen alder er kvaliteten på eggene stort sett. Men du kan være heldig at et godt egg slippes. Så er det jo endel andre faktorer i tillegg, som mannen din, åpne eggledere, gode forhold i livmor etc. Anonymkode: c4cdd...724 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 Jeg er 38 og har ingen barn, har gått på p-sprøyte i mange år og ble frarådet av legen å I det hele tatt forsøke nå. Anonymkode: ee37c...0cd
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 38 og har ingen barn, har gått på p-sprøyte i mange år og ble frarådet av legen å I det hele tatt forsøke nå. Anonymkode: ee37c...0cd Hvorfor det ? Anonymkode: c4cdd...724 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Selv om man har eggløsning og regelmessig mens så er ikke alle eggløsninger like gode for å si det slik. Det skal være et svært godt egg faktisk for at det skal bli en vellykket befruktning. Selv 25 åringer som har sex på riktig tidspunkt i el blir ikke gravide på første forsøk (eller 5 for den saks skyld..) for eggløsningene kan være dårlige. Hovedproblemet med å bli gravid i voksen alder er kvaliteten på eggene stort sett. Men du kan være heldig at et godt egg slippes. Så er det jo endel andre faktorer i tillegg, som mannen din, åpne eggledere, gode forhold i livmor etc. Anonymkode: c4cdd...724 Ok, så om jeg klarer å bli gravid så betyr det at det er et godt egg? Tilsvarende er mangel på gravididet ved sex rundt eggløsning at egget den måneden rett og slett ikke er godt nok? Anonymkode: ee304...c72
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Selv om man har eggløsning og regelmessig mens så er ikke alle eggløsninger like gode for å si det slik. Det skal være et svært godt egg faktisk for at det skal bli en vellykket befruktning. Selv 25 åringer som har sex på riktig tidspunkt i el blir ikke gravide på første forsøk (eller 5 for den saks skyld..) for eggløsningene kan være dårlige. Hovedproblemet med å bli gravid i voksen alder er kvaliteten på eggene stort sett. Men du kan være heldig at et godt egg slippes. Så er det jo endel andre faktorer i tillegg, som mannen din, åpne eggledere, gode forhold i livmor etc. Anonymkode: c4cdd...724 Siden du virker å vite litt om temaet, sier en kvinnes historikk noe om muligheten til å bli gravid på nytt, eller er det mer tilfeldig? Jeg ble lett gravid, første forsøk, med de to barna jeg har. Har også veldig mange fruktbare kvinner i nær familie; mamma fikk fire barn, søsteren min seks, har en kusine som naturlig fikk sitt fjerde og siste barn at hun var 45. Altså, har tidligere vanskeligheter eller letthet med å bli gravid noen innvirkning på senere forsøk? Anonymkode: ee304...c72
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 Risiko for spontan abort øker med alderen (hos kvinner over 40 år er risiko for abort ca. 50%). Den månedlige sjansen for en vellykket graviditet er ved 40 år ca. 6% https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/gynekologi/legesvar/sajnse-for-graviditet-ved-40-ar/72494964/amp Med andre ord, ikke særlig gode odds. Anonymkode: 0527c...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #17 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg prøver å bli gravid, men nærmer meg 40 (blir det senere i år), og bekymrer meg for mine sjanser pga alderen. Er det noen mødre her rundt 40 som kan fortelle litt om hvor lang tid det tok å bli gravid, og om hvordan svangerskapet var? Jeg har to barn fra tidligere forhold, og ble da gravid på første forsøk med begge. Men det er 10 år siden. Er det slik at kvinner som har blitt gravide på første forsøk før, generelt ganske raskt blir gravide igjen om de prøver? Eller vil alderen min innebære at jeg må belage meg på mange forsøk denne gangen? Laget en lignende tråd på prøver-forumet, men innser at det passer bedre her, kanskje moderator kan fjerne den tråden? Anonymkode: ee304...c72 Alderen din spiller inn ja selv om du Jar blitt gravid på første forsøk før. Syns du heller skal sette pris på de barna du har jeg! Du er altfor gammal nå etter min mening. Tenk så mye som kan gå galt også! Graviditet er det farligste en kvinne kan utsette seg for. I tillegg til at barnet kan bli funksjonshemmet. Du burde ikke ta den sjansen når du allerede HAR barn fra før. Hadde du ikke hatt barn så hadde det vært annerledes, da kunne du utsatt liv og helse på å få det ene barnet/ønsket i oppfyllelse Anonymkode: 7d82a...360 8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #18 Skrevet 28. mars 2021 Fikk barn som 38 og 40-åring. Brukte noen triks men vet ikke om det hjalp eller ikke. Lå på ryggen med bena høyt ved samleie rundt eggløsning. Ble relativt raskt gravid begge gangene. Anonymkode: d1721...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #19 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alderen din spiller inn ja selv om du Jar blitt gravid på første forsøk før. Syns du heller skal sette pris på de barna du har jeg! Du er altfor gammal nå etter min mening. Tenk så mye som kan gå galt også! Graviditet er det farligste en kvinne kan utsette seg for. I tillegg til at barnet kan bli funksjonshemmet. Du burde ikke ta den sjansen når du allerede HAR barn fra før. Hadde du ikke hatt barn så hadde det vært annerledes, da kunne du utsatt liv og helse på å få det ene barnet/ønsket i oppfyllelse Anonymkode: 7d82a...360 Altså? Hun er ikke «altfor gammal». Før var det helt normalt å få barn sent. Og nå er det også mange som får det. God oppfølging får man også. Anonymkode: d1721...ba7 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #20 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Siden du virker å vite litt om temaet, sier en kvinnes historikk noe om muligheten til å bli gravid på nytt, eller er det mer tilfeldig? Jeg ble lett gravid, første forsøk, med de to barna jeg har. Har også veldig mange fruktbare kvinner i nær familie; mamma fikk fire barn, søsteren min seks, har en kusine som naturlig fikk sitt fjerde og siste barn at hun var 45. Altså, har tidligere vanskeligheter eller letthet med å bli gravid noen innvirkning på senere forsøk? Anonymkode: ee304...c72 Det siste du spør om vet jeg ikke. Det jeg vet er at historikken i familie, særlig med mor, er viktig. Langtidsfruktbare kvinner har ofte mødre som er likedan. Selv ble jeg spontant gravid to ganger etter fylte 40. Siste graviditet endte med et friskt barn. Første endte med SA. Min mor fikk to friske barn etter at hun var 40, deriblant meg 🤗 Anonymkode: dd440...7be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå