AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #1 Skrevet 28. mars 2021 Dette startet selvsagt ikke med korona, men det har bare blitt forsterket til det absurde. Besteforeldrene til barna våre har alltid hatt sitt favorittbarn og i forlengelsen av dette: favorittbarnebarn fra dette barnet. Dette er deres foretrukne nærkontakter. Våre barn er litt sånn ettertanke og gjerne interessante i den forstand at søskenbarna vil ha lekekamerat og ikke mye mer. Dette til tross for at vi bor i samme gata som besteforeldrene. De må gå eller kjøre forbi for å dra på butikken... Under korona har dette bare blitt forsterket noe hinsides. Besteforeldrene bryter anbefalinger og regler for å være med favorittene. De tar sjeldent eller aldri kontakt, og har favorittene på overnatting selv når de er i karantene på grunn av smitteutbrudd i barnehagen... Så på den ene siden er man villig til å utsette seg selv og andre for risiko, bryte loven osv, mens vårt barn har fått et «hei, hvordan går det?» over telefonen siden desember og det var det. Og da var det fordi søskenbarna kjedet seg og ville ha lekekamerat. Vi sa nei fordi det var faktisk ikke lov med så mange på besøk (det var maks to og de hadde alt 5 stk på besøk). Jeg kjenner at dette går ikke lenger. Ikke følger de regler, ikke bryr de seg om oss, og jeg lurer egentlig på hva man har igjen for å ha noe med dem å gjøre? Er det andre som har det sånn at de føler ekstra på det å bli «valgt bort» nå under korona? Anonymkode: fc278...76f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #2 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette startet selvsagt ikke med korona, men det har bare blitt forsterket til det absurde. Besteforeldrene til barna våre har alltid hatt sitt favorittbarn og i forlengelsen av dette: favorittbarnebarn fra dette barnet. Dette er deres foretrukne nærkontakter. Våre barn er litt sånn ettertanke og gjerne interessante i den forstand at søskenbarna vil ha lekekamerat og ikke mye mer. Dette til tross for at vi bor i samme gata som besteforeldrene. De må gå eller kjøre forbi for å dra på butikken... Under korona har dette bare blitt forsterket noe hinsides. Besteforeldrene bryter anbefalinger og regler for å være med favorittene. De tar sjeldent eller aldri kontakt, og har favorittene på overnatting selv når de er i karantene på grunn av smitteutbrudd i barnehagen... Så på den ene siden er man villig til å utsette seg selv og andre for risiko, bryte loven osv, mens vårt barn har fått et «hei, hvordan går det?» over telefonen siden desember og det var det. Og da var det fordi søskenbarna kjedet seg og ville ha lekekamerat. Vi sa nei fordi det var faktisk ikke lov med så mange på besøk (det var maks to og de hadde alt 5 stk på besøk). Jeg kjenner at dette går ikke lenger. Ikke følger de regler, ikke bryr de seg om oss, og jeg lurer egentlig på hva man har igjen for å ha noe med dem å gjøre? Er det andre som har det sånn at de føler ekstra på det å bli «valgt bort» nå under korona? Anonymkode: fc278...76f Her begynte det lenge før korona. Favorittene til bestemor. Som allerede hadde mange besteforeldre fra før. Og blir skjemt bort av alle.Både med kjærlighet og ting. Men våre de blir glemt..Og de har ingen andre.Desverre.Sårt.Men sånn er det desverre.Har dere flere? Husk ikke alltid at blod er sterkere enn vann.Din familie kan være dine venner eller de du velger Anonymkode: 2e118...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 Har det sånn i vår familie også. Tante er bestemors favorittbarn som har blitt overført til barnebarn. Meg og min søster har i dag minimal kontakt med bestemor og ser henne ikke uten om en gang annenhver jul. Vi føler rett og slett at vi ikke kjenner henne. Anonymkode: cf8d4...41f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 Kjenner til det ja.. Og begynte selfølgelig lenge for korona, de fikk bare en mye bedre unnskyldning da. Sist barna traff Morfar, kjente de ham ikke igjen (barnehagealder) og de få gangene de har sett Mormor, er det ute, og hun står med hansker og munnbind på god avstand, men passer sine favorittbarnebarn, som favorittbarnet har laget, like mye som før. Overnatting osv. Heldigvis, kan man vel si, har det ikke vært et stort savn for barna, siden de ikke hadde noe forhold før korona heller.. Anonymkode: 4b35d...a20 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Jepp, slik er det her også... alltid vært slik, men forsterkes av corona. Toppet seg nå før påske, hadde avtalt med besteforeldrene et halvt år i forveien at vi skulle tilbringe påskeferien sammen med de. Da de nye restriksjonene kom fekk vi beskjed om at vi ikke kunne bli med (greit nok), men så tar de heller med de andre barnebarna, da de hadde vært hos de så mye at de regner seg som en kohort... sårt for oss voksne og sårere for barna. Anonymkode: 66af1...3e1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Sånn er det med mine besteforeldre også(jeg er 26), ikke så mye å få gjort med det.. Om det er såpass at barna dine kommer til å legge merke til det og dere har prøvd, så er det kanskje like greit å kutte kontakt. Anonymkode: 380c8...243
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Slik er det her også.. Nå har også bestemor sagt at hun ikke kan passe lenger mens jeg er på jobb for hun er redd smitte. Her er pr dags dato 0 smittetilfeller, og har vært totalt 2 stk siden epidemien begynte. Men hun velger å dra på besøk til det andre barnebarnet i en kommune der det er mye smitte. Anonymkode: 59cfd...442 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 Sånn er det her og, MYE mer merkbart under korona, ja. Det er skikkelig kjipt, vi er helt alene, barnet er enebarn og med far i risikogruppen og mor som er permittert har det året her vært skikkelig dritt. De besteforeldrene er begge permittert og kun hjemme, så i teorien kunne de vært der litt for oss også, hvertfall i perioder.. Min søster har tre barn, og de har hatt jobb og krav på sfo hele året.. De har vært nærkontakt med besteforeldrene siden mars i fjor og er sammen hele tiden. Vi nevnte litt om de kanskje kunne tatt litt pause fra søsteren min (det er risiko for oss med tre barn i forskjellige kohorter og begge har jobb med stor risiko for smitte) og hjulpet oss en liten periode, men nei.. Vi har valgt å kutte de ut en periode nå og ikke ha noe kontakt. Heldigvis har datteren vår sluttet å spørre etter besteforeldre sine, så det gjør ting litt lettere. Anonymkode: 3e3d1...8dc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 Ville kuttet kontakten og i allefall ikke hjulpet med noe som helst.😃 Anonymkode: 2ac00...fda 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Slik er det her også.. Nå har også bestemor sagt at hun ikke kan passe lenger mens jeg er på jobb for hun er redd smitte. Her er pr dags dato 0 smittetilfeller, og har vært totalt 2 stk siden epidemien begynte. Men hun velger å dra på besøk til det andre barnebarnet i en kommune der det er mye smitte. Anonymkode: 59cfd...442 Ingen som sier noe? Anonymkode: 58547...814 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sånn er det her og, MYE mer merkbart under korona, ja. Det er skikkelig kjipt, vi er helt alene, barnet er enebarn og med far i risikogruppen og mor som er permittert har det året her vært skikkelig dritt. De besteforeldrene er begge permittert og kun hjemme, så i teorien kunne de vært der litt for oss også, hvertfall i perioder.. Min søster har tre barn, og de har hatt jobb og krav på sfo hele året.. De har vært nærkontakt med besteforeldrene siden mars i fjor og er sammen hele tiden. Vi nevnte litt om de kanskje kunne tatt litt pause fra søsteren min (det er risiko for oss med tre barn i forskjellige kohorter og begge har jobb med stor risiko for smitte) og hjulpet oss en liten periode, men nei.. Vi har valgt å kutte de ut en periode nå og ikke ha noe kontakt. Heldigvis har datteren vår sluttet å spørre etter besteforeldre sine, så det gjør ting litt lettere. Anonymkode: 3e3d1...8dc Jeg forstår faktisk godt at besteforeldre prioriterer å hjelpe den av sine barn med partner som er i full jobb med tre barn, fremfor sitt barn med partner som er hjemmeværende med ett barn. Det er virkelig en no brainer, og burde vært helt forståelig for dere også. Anonymkode: af1c6...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår faktisk godt at besteforeldre prioriterer å hjelpe den av sine barn med partner som er i full jobb med tre barn, fremfor sitt barn med partner som er hjemmeværende med ett barn. Det er virkelig en no brainer, og burde vært helt forståelig for dere også. Anonymkode: af1c6...b4f Ja, kjipt for vårt barn at det er enebarn så besteforeldrene ikke skal ha noe med det å gjøre. Du mener altså at i løpet av 12 måneder burde ikke vårt barn blitt prioritert noe? Helt greit at du synes det, men det synes ikke vi. Søsteren min og barna har jo omtrent livet sitt akkurat som det pleier å være med jobb og krav på sfo alltid. Anonymkode: 3e3d1...8dc 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, kjipt for vårt barn at det er enebarn så besteforeldrene ikke skal ha noe med det å gjøre. Du mener altså at i løpet av 12 måneder burde ikke vårt barn blitt prioritert noe? Helt greit at du synes det, men det synes ikke vi. Søsteren min og barna har jo omtrent livet sitt akkurat som det pleier å være med jobb og krav på sfo alltid. Anonymkode: 3e3d1...8dc Jeg sier at hvis man må velge så er det helt forståelig at de velger å hjelpe den av barna som faktisk er i jobb med alt det innebærer, og har flere barn. Antar de prioriterer en av familiene nettopp for å redusere nærkontakter, da blir dette en konsekvens. Hvis dere ikke er så nøye på det med nærkontakter, så kan du vel gi beskjed om at dere driter i det og vil ha besøk/sende barnet på besøk likevel. De som jobber med tre barn har større behov for hjelp i hverdagene enn dere som stuller hjemme med kun en unge. At få enebarn er deres valg, du kan ikke legge den avgjørelsen over på andre. Og hvor er barnets andre besteforeldre? Du beskriver kun dine egne foreldre, hva med din partners foreldre? Anonymkode: af1c6...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Skrevet 28. mars 2021 Vi blir valgt bort i det daglige. Anonymkode: 1183a...148
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sier at hvis man må velge så er det helt forståelig at de velger å hjelpe den av barna som faktisk er i jobb med alt det innebærer, og har flere barn. Antar de prioriterer en av familiene nettopp for å redusere nærkontakter, da blir dette en konsekvens. Hvis dere ikke er så nøye på det med nærkontakter, så kan du vel gi beskjed om at dere driter i det og vil ha besøk/sende barnet på besøk likevel. De som jobber med tre barn har større behov for hjelp i hverdagene enn dere som stuller hjemme med kun en unge. At få enebarn er deres valg, du kan ikke legge den avgjørelsen over på andre. Og hvor er barnets andre besteforeldre? Du beskriver kun dine egne foreldre, hva med din partners foreldre? Anonymkode: af1c6...b4f Ok, da får du mene det, jeg er ikke enig. Vi er nødt til å være nøye med nærkontakter og har ikke hatt noe særlig kontakt med noen det siste året. Dette går jo også veldig utover barnet vårt, som ikke har fått vært med noen andre enn de hun går på skole med. Og det er mye mer til historien enn jeg har skrevet og dette har vart lenge. Far trenger mye hjelp i løpet av dagen, med en aktiv kreftsykdom og barnet vårt har adhd og jeg kunne virkelig trengt en pause. Dette har jeg også snakket med mamma om Å få enebarn var ikke en avgjørelse vi tok, sekundær infertilitet og nå far som er alvorlig syk sørget for det. De andre besteforeldrene er døde. Anonymkode: 3e3d1...8dc 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 Jeg er ikke enig med vedkommende som sier at det er forståelig at besteforeldre velger å hjelpe de med tre barn, og dertil bortprioritere sitt andre barnebarn som er enebarn. Foreldrene til disse barna som blir prioritert har VALGT å få tre barn. De har hverandre. Barnet som er enebarn har blitt det uten egen skyld, og skal nå straffes for det? For det er nettopp det som skjer når besteforeldre ikke setter av tid og energi til hen. Nei. Her forblir vi nok uenige. Anonymkode: cef01...6d0 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #17 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår faktisk godt at besteforeldre prioriterer å hjelpe den av sine barn med partner som er i full jobb med tre barn, fremfor sitt barn med partner som er hjemmeværende med ett barn. Det er virkelig en no brainer, og burde vært helt forståelig for dere også. Anonymkode: af1c6...b4f Hvorfor? Alle kan prioritere bedre og ikke ha så mye fasade så kan de være hjemme mer og! Les at hun skrev FØR korona og! Dette er jo ikke greit ovenfor barna uansett hvem som er hjemme eller ikke!De det går utover. Så om noen velger å være hjemme og være med med barna sine så skal de bli straffet for det?? Gir ingen mening! Anonymkode: 2e118...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #18 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor? Alle kan prioritere bedre og ikke ha så mye fasade så kan de være hjemme mer og! Les at hun skrev FØR korona og! Dette er jo ikke greit ovenfor barna uansett hvem som er hjemme eller ikke!De det går utover. Så om noen velger å være hjemme og være med med barna sine så skal de bli straffet for det?? Gir ingen mening! Anonymkode: 2e118...d7a Takk Jeg tror nok vi bare er litt slitne om dagen og har blitt ganske såret over å ikke bli valgt.. Det året her har ikke vært gøy for noen, men å se søsteren min beholde jobbene, barn som har hatt tilbud i sfo, barn som har hverandre og i tillegg masse samvær med besteforeldrene, gjør vondt.. Vi skulle gjerne ønske vi hadde hatt muligheten til å ha søsken til datteren min, ikke vært permittert å holdt på å miste huset og ikke måtte være helt isolert grunnet sykdom. Hadde hjulpet å hatt noen å være med, men sånn er det nok for mange. Jeg tror denne pandemien har gjort at de som allerede ikke har hatt så mange, merker det mye tydeligere nå. Vi skulle bare ønske noen hadde valgt oss ❤️ Anonymkode: 3e3d1...8dc 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #19 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk Jeg tror nok vi bare er litt slitne om dagen og har blitt ganske såret over å ikke bli valgt.. Det året her har ikke vært gøy for noen, men å se søsteren min beholde jobbene, barn som har hatt tilbud i sfo, barn som har hverandre og i tillegg masse samvær med besteforeldrene, gjør vondt.. Vi skulle gjerne ønske vi hadde hatt muligheten til å ha søsken til datteren min, ikke vært permittert å holdt på å miste huset og ikke måtte være helt isolert grunnet sykdom. Hadde hjulpet å hatt noen å være med, men sånn er det nok for mange. Jeg tror denne pandemien har gjort at de som allerede ikke har hatt så mange, merker det mye tydeligere nå. Vi skulle bare ønske noen hadde valgt oss ❤️ Anonymkode: 3e3d1...8dc Ja det forstår jeg veldig godt. Det er en sår tid for mange,spesielt no dette året som har vært. Folk blir mer isolert og deprimert. Men se på det positive du har, du har barnet og mannen?Nyt tiden sammen. Overse se andre.La de seile sin egen sjø og den dagen de trenger hjelp så kan de stå der med sjegget i postkassen! Bruk tiden på de som gir dere mer enn de.Av hele seg.Som bryr seg om dere.Barna ser at dere har det bra. Kusinene her er flink å fortelle barna mine hvor mye de får være med på og gjøre med besteforeldrene sine(som også er barna mine sine besteforeldre). Hytteturer,middagsbesøk,ut å handle klær og ting,og alt annet.For og etter korona.Sårt for barna for de er store. Har gitt de beskjed flere ganger. De bryr seg ikke. Dattere sine barn er viktigere enn sønnen sine barn. Alltid vi som hjalp.Og aldri ba om noe. Der blir datteren dillet med.Vi har trengt det mest.Har ingen andre.Har svelgt mange kameler og lagt meg så mye i selen. Vi ga opp til slutt. Ble for sårt for barna.Så vi kuttet de ut.(det er mer enn dette som er grunnen men går ikke inn på det her). Har det mye bedre no. Alle sammen. Vi har venner og det er familien vår. Lykke til Og god klem! Anonymkode: 2e118...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #20 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Alle kan prioritere bedre og ikke ha så mye fasade så kan de være hjemme mer og! Les at hun skrev FØR korona og! Dette er jo ikke greit ovenfor barna uansett hvem som er hjemme eller ikke!De det går utover. Så om noen velger å være hjemme og være med med barna sine så skal de bli straffet for det?? Gir ingen mening! Anonymkode: 2e118...d7a Jeg er enig med han eller hun som skrev det og skjønte at besteforeldrene prioriterte de med tre barn. Syns det er rett og rimelig. De trenger mer hjelp når begge foreldrene til de tre barna er i jobb også. De som bare går hjemme klarer seg fint selv. Men syns det er rart det var sånn før korona også da, det syns jeg ikke er greit. Men er vel en grunn til det tenker jeg Anonymkode: 03fae...665 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå