Gå til innhold

Er det normal reaksjon eller er han psycho?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kompis som reagerer slik: 

Hvis du forteller han at noe dårlig har skjedd, for eksempel, "Søstera mi er alvorlig syk", svarer han "Vel, sånn er livet, det kan skje med alle". Hvis du forteller at du har fått sparken, sier han "Ja, det er vanlig, no big deal". 

Er det normalt? 

Anonymkode: f9385...c23

Videoannonse
Annonse
Gjest LysOgVarme
Skrevet

Kald reaksjon fra kameraten din.

AnonymBruker
Skrevet

realistisk og jordnær ville jeg kalt det. ikke psyko

Anonymkode: 2e36f...27d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånne som er kyniske og med begrenset empati som sier sånt. Og de skryter gjerne av at de er «veldig rasjonelle». 

Anonymkode: 6355a...382

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

realistisk og jordnær ville jeg kalt det. ikke psyko

Anonymkode: 2e36f...27d

Joda, null empati er ofte tegn på narsissisme 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er sånne som er kyniske og med begrenset empati som sier sånt. Og de skryter gjerne av at de er «veldig rasjonelle». 

Anonymkode: 6355a...382

Han er en ex-alkoholiker. Kanskje derfor. Fucked up mentalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er en som ikke bryr seg så mye om andre. Virker veldig "flat" i følelsene sine. Sikkert en som kan holde hodet kaldt i krig og stressende situasjoner hvor følelser lett kan påvirke dømmekraften. Psykopater er jo kalde og følelsesløse. Men trenger ikke å være psykopat bare fordi en fremstår som følelsesløs. Det er mange kriterier som skal møtes, og de skal være gjennomgripende. Du vet heller ikke hvordan han er alene, eller blant de nærmeste som han åpner seg for. Eller om han har følelser innvendig som han skjuler.

Anonymkode: c8fa2...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er en som ikke bryr seg så mye om andre. Virker veldig "flat" i følelsene sine. Sikkert en som kan holde hodet kaldt i krig og stressende situasjoner hvor følelser lett kan påvirke dømmekraften. Psykopater er jo kalde og følelsesløse. Men trenger ikke å være psykopat bare fordi en fremstår som følelsesløs. Det er mange kriterier som skal møtes, og de skal være gjennomgripende. Du vet heller ikke hvordan han er alene, eller blant de nærmeste som han åpner seg for. Eller om han har følelser innvendig som han skjuler.

Selvfølgelig vet jeg det. Han er jo min kompis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en kompis som reagerer slik: 

Hvis du forteller han at noe dårlig har skjedd, for eksempel, "Søstera mi er alvorlig syk", svarer han "Vel, sånn er livet, det kan skje med alle". Hvis du forteller at du har fått sparken, sier han "Ja, det er vanlig, no big deal". 

Er det normalt? 

Høres ut som en autismespektergreie. Kanskje han har Aspergers? Har det selv. Han behandler det du sier som fakta, ikke som følelser. 
"Jeg mistet jobben" har like mye emotonal impact som "Det er varmt ute".

Anonymkode: 1a4e6...119

AnonymBruker
Skrevet

Mangel på empati. Ikke vanlig reaksjon hvis man anser hverandre som venner. 

Anonymkode: f4556...935

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mangel på empati. Ikke vanlig reaksjon hvis man anser hverandre som venner. 

Anonymkode: f4556...935

Derfor sa jeg til han at jeg ikke ønsker å være venner lenger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selvfølgelig vet jeg det. Han er jo min kompis. 

Ingenting er selvfølgelig. Og jeg antok at du ikke var nær venn med en følelsesløs person. Ingenting rart med det.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Høres ut som en veldig kald person som er blottet for empati og sympati.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 14.42):

Joda, null empati er ofte tegn på narsissisme 

Dette er ikke tegn på at personen ikke har empati. Dere må slutte å anklage alle som oppfører seg på en måte dere ikke liker for å være psykopater eller narsissister. Syns det å komme med slike anklager i hytt og pine et psyko, virker som dere er fullstendig paranoide for at det er fullt av slike mennesker rundt dere. Det er faktisk ikke så mange av dem....slapp av.

Anonymkode: 39233...c09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke tegn på at personen ikke har empati. Dere må slutte å anklage alle som oppfører seg på en måte dere ikke liker for å være psykopater eller narsissister. Syns det å komme med slike anklager i hytt og pine et psyko, virker som dere er fullstendig paranoide for at det er fullt av slike mennesker rundt dere. Det er faktisk ikke så mange av dem....slapp av.

Selv om man kommer med ufølsomme kommentarer, er det ikke slik at det er et sikkert tegn på alvorlige, manipulerende personlighetsforstyrrelser. Syns man burde ha ihvertfall litt innsikt i temaet, før man begynner å sette diagnose på andre, spesielt de man ikke kjenner. Sykt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken reaksjon er det du ønsker fra han? Hva er rett etter din mening? Ikke alle mennesker går med hele følelsesregisteret på utsiden, noen synest at det er vanskelig å sette ord på følelser og det kommer litt klønete ut. Det er ikke dermed sagt at vedkommende reagerer feil, eller ikke har empati.

Anonymkode: c8f0b...1c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...