Gå til innhold

Selger bolig med mangler som er meldt inn til utbygger som reklamasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en leilighet som jeg overtok fra utbygger i 2018.  Det har vært en del feil og mangler, det meste er fikset. Men fortsatt har jeg et par saker som ikke er fikset, f eks noen dørterskler som glipper og litt knirk i gulv. Sameiet har også noen saker gående. Vet ikke hvordan det går med de sakene.

Jeg vil selvsagt oppgi dette, men lurer på om det vil være vanskelig å selge en slik leilighet. Noen med erfaring?

Anonymkode: c7db0...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kan velge mellom en bolig uten kjente mangler og evt konflikter, og en bolig uten. Så går jeg for den siste.

Anonymkode: add57...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Du fører det opp i egenerklæringsskjemaet

Anonymkode: ce577...5c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg kan velge mellom en bolig uten kjente mangler og evt konflikter, og en bolig uten. Så går jeg for den siste.

Anonymkode: add57...1d0

Men kommer det ikke litt an på konflikten? Jeg synes det knirker, men kjøper tenker kanskje ikke at det er så ille? Kanskje kjøper er nevenyttig, og uten problemer fikser det selv? Da kan jo bare kjøper henvende seg til utbygger og si at denne klagen frafalles? Jeg klager fordi jeg ikke har peiling på hvordan jeg fikser det selv.

Anonymkode: c7db0...371

AnonymBruker
Skrevet

Siden du oppgir disse avvikene i egenmeldingen (?) vil kjøper være oppmerksom på dette . Skulle jeg gitt bud på et slikt objekt ville jeg tatt utgangspunkt i at dette er ting som ikke blir ordnet og som jeg selv må fikse. Ville derfor ikke gitt et like høyt bud som dersom alt var fiks i orden på forhånd. 

Anonymkode: 7f277...cb3

AnonymBruker
Skrevet

Men herregud da en dørterskel som glipper! Er bare ta et brekkjern nederst i karmen på døra, justere og skyte inn spiker. Ttar 2-10 min for en servicesnekker.

Noe knirk i gulvet? Det burde ikke være svikt i gulvet om det er betong. kan kutte noe eller titte litt bak lista, ikke vits å fjerne parkett/laminat.

Dette her er bare tull og ingen vil bry seg som så bagatellmessige ting. Du kan faktisk være så rå at du bare fyller inn litt fug i ene glippen av samme farge og å har du helt OK resultat som du også kan gjøre selv. Jeg antar at du har noe billig Swedoor dører til 700 kr stykk, men mulig du er så heldig at de hadde råd til å "ødsle" litt sånn at du fikk deg heltre dør. 

Ingen som blir å studere dørtersklene dine med mikroskop, og er de for lange type du ser en svær glippe så er det helt klar reklamasjon som du vil få rettet - hvis du rapporterte det inn når du så det. En sak fra 2018 er foreldet nå, du kan ikke kreve noe som helst. Du skulle tatt opp alt på ettårsbefaring, dette er siste frist for åreklamere ordentlig ellers er risikoen din

Hva slags utbygger kjøpte du hos som var så kjip? Typisk de største som Veidekke som oppfører seg som kjeltringer, lurer til seg tomter, får bort grøntarealer og mange stygge saker der. Bedre å velge andre utbyggere.

Kilde. Kjøpt nybygg og servicesnekker

Anonymkode: 23f52...e23

AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at det er vanskeligere å selge en leilighet med utfordringer. Selvfølgelig er det lite attraktiv å kjøpe slike leiligheter.

Anonymkode: 1bb6b...f44

• Liker 1
Skrevet

Om du har meldt inn disse feilene til utbygger, så må du i alle fall skrive dette i egenmeldingsskjemaet dersom det ikke blir fikset før salg... 

Knirkende gulv betyr som regel at de har lagt det feil (for lite mellomrom til vegger vanligvis)... Knirkende gulv er irriterende, og man forventer ikke det i et så nytt hus. Det med dørtersklene vet jeg ikke helt hva problemet er. Løse dørterskler er i alle fall også irriterende, og burde fikses. Om spiker ikke fungerer, så går det kanskje an å lime? Burde ikke være et stort problem.

Takstmann setter jo prisantydning, og jeg tror ikke et knirkende gulv har så mye å si, men samtidig vil du nok tjene på å fikse dette før salg dersom dette er noe kjøpere merker på visning. 

Det med uenigheter i sameiet vet jeg ikke om mange kjøpere får vite noe særlig om, skulle gjerne likt å vite at det var litt problemer der vi flyttet inn, men samtidig så har jeg ikke hørt om sameier som ikke har noe problemer i det hele tatt heller 😅 Mange som har naboer fra helvete.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...