Gå til innhold

Hva skjer hvis man betaler samme regning to ganger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har skjedd at jeg gar betalt to ganger på en regning. F.eks. mobilregning. Dette er jo en løpende regning med varierende sum hver måned hos en seriøs bedrift. Har fått tilbakebetalt penger jeg har dobbel-betalt.

Har også et lite forbrukslån jeg betaler fast sum på hver måned. Har dobbel-betalt den også en gang, men der er det jo lov å betale oftere enn en gang i mnd, og hvor mye jeg vil. Så der får jeg ikke tilbakebetalt.

Anonymkode: df068...084

Ang forbrukslånet, så er det noe helt annet. Det blir sett på som en raskere nedbetaling. Ved vanlig faktura, så får man pengene tilbake hvis man har betalt for mye.

Anonymkode: 80e53...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal få pengene tilbake. Store selskaper har rutiner på dette, enten ved utbetaling eller ved å trekke fra neste regning. De mindre har ikke alltid det, så hvis du har betalt til et lite selskap er det sikrest å ringe dem og be om tilbakebetaling.

Anonymkode: ebcb6...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

1. Nedbetaling av lån eller annen gjeld: beløpet går til nedbetaling av gjelden og blir ikke tilbakebetalt.

2. Engangs regning - type kjøp i nettbutikk eller lignende: dette kommer vel helt an på aktøren - er de store og seriøse og har god oversikt og avstemming av konto vil de kontakte deg. Hvis ikke kontakter du dem.

3. Abonnement eller andre løpende avtaler: de fleste vil kontakte deg for å avtale hva som skal skje med det dobbelt betalte beløp. Hvis de ikke gjør det kontakter du dem.

4. Ethvert selskap med dårligere avstemmingsrutiner: du må kontakte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et kredittkort som jeg måtte betale 6500.- på i gjensidige bank en gang for mange år siden. Brukte liksom aldri kortet men gjorde det den ene gangen. Betalte regningen og ferdig med det tenkte jeg. 
Ingen purringer eller noe før over et år senere så fikk jeg varsel om at NÅ går dette til namsmannen for tvangsinndrivelse! 
Fikk litt panikk og ringte dem. Denne betalte jeg jo for leeeeenge siden så hva skjer? De nektet for at jeg hadde betalt. De skulle ha kvittering på det og selvfølgelig hadde jeg byttet bank og hadde ikke tilgang til den gamle banken lenger så kunne ikke finne kvittering. 
Så jeg var pent nødt å betale disse.. den var jo nå steget til 9000.- eller så. Hadde ikke valg men visste jeg hadde betalt den. Bet i det sure eplet og betalte. 
Så ca et år etter så stod det plutselig 9000.- på konto jeg ikke kjente til. Sjekket opp og det var fra gjensidige. Ringte dem å spurte. Joda. De hadde visst funnet ut at jeg hadde betalt den dobbelt. Ble truet med namsmann og det ene og det andre fordi de ikke hadde kontroll på sine systemer. Fikk ikke en beklagelse eller noe. «Du fikk jo pengene dine igjen gjorde du ikke? Må være fornøyd med det»

Anonymkode: 25910...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt både en strømregning og en telefonregning to ganger, beløpet ble bare satt tilbake på kontoen min :) 

Anonymkode: 0e8a6...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (46 minutter siden):

1. Nedbetaling av lån eller annen gjeld: beløpet går til nedbetaling av gjelden og blir ikke tilbakebetalt.

2. Engangs regning - type kjøp i nettbutikk eller lignende: dette kommer vel helt an på aktøren - er de store og seriøse og har god oversikt og avstemming av konto vil de kontakte deg. Hvis ikke kontakter du dem, og de tar pengene.

3. Abonnement eller andre løpende avtaler: de fleste vil kontakte deg for å avtale hva som skal skje med det dobbelt betalte beløp. Hvis de ikke gjør det kontakter du dem, og de tar pengene.

4. Ethvert selskap med dårligere avstemmingsrutiner: du må kontakte dem, og de tar pengene.

Dette var en god oversikt, men det mangler presiseringer. 

Anonymkode: d3842...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette var en god oversikt, men det mangler presiseringer. 

Anonymkode: d3842...c9d

Den skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte nylig en faktura fra klarna to ganger, fikk en mail med link til en side hvor jeg skulle legge inn kontonummer og beskjed om at pengene kom innom 1-2 dager. De kom og :)
(og ja, jeg sjekket at mailen var ekte og at jeg faktisk hadde dobbeltbetalt riktig sum - må passe litt på sånne mailer og)

Anonymkode: 6ad3a...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ice da jeg betalte 1190 istede for 119, de bare tok det som forskudd på framtidige regninger så kunne jeg heller si fra om jeg skulle bytte.

Anonymkode: d87db...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (5 timer siden):

1. Nedbetaling av lån eller annen gjeld: beløpet går til nedbetaling av gjelden og blir ikke tilbakebetalt.

2. Engangs regning - type kjøp i nettbutikk eller lignende: dette kommer vel helt an på aktøren - er de store og seriøse og har god oversikt og avstemming av konto vil de kontakte deg. Hvis ikke kontakter du dem.

3. Abonnement eller andre løpende avtaler: de fleste vil kontakte deg for å avtale hva som skal skje med det dobbelt betalte beløp. Hvis de ikke gjør det kontakter du dem.

4. Ethvert selskap med dårligere avstemmingsrutiner: du må kontakte dem.

Dette er vel omtrent så nære fasiten vi kommer.

Det kan eventuelt tillegges at enkelte useriøse firmaer ikke betaler tilbake uansett, men de fleste vil selvsagt gjøre opp for seg. :) 

Anonymkode: 8e534...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2021 at 2:52 PM, AnonymBruker said:

Dette var en god oversikt, men det mangler presiseringer. 

Anonymkode: d3842...c9d

På tide å få av seg foliehatten kanskje? 

Anonymkode: c0fa5...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med dette i et større selskap før. Vi betalte rutinemessig tilbake beløpet til kontoen der betalingen kom fra, om vi så at kunden hadde betalt kredittkortregningen to ganger. Vi pleide ikke ringe kunden om det heller, bare tilbakebetalte helt rutinemessig.

En gang var det en fyr som hadde lagt til noen nuller for mye. Han hadde seriøst betalt inn 100 000 kroner, uten å merke det, på en regning som var på kanskje 1000.  Da gjorde jeg et unntak og ringte han og fortalte det, og opplyste at 99 000 av de ville bli tilbakebetalt (trakk fra fakturaen hans), så var det liksom bare "å ja. Jaja." Han hadde ikke merket feilen engang.

Det må være deilig å ha så mye penger 😄

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Ved feilbetaling, enten hva gjelder om du betaler en regning flere ganger eller betaler et for stort beløp, kan du kreve pengene tilbake. Mottaker av pengene skal uoppfordret tilbakebetale det beløp som er overskytende den opprinnelige regningen.

Det finnes ikke noe lovverk mottaker av pengene kan henvise til, som gir mottakeren rett til å beholde pengene.

Du som betaler kan derimot kreve pengene tilbake, ikke med loven i hånd, men med rettspraksis i hånd.

 

Det det her er snakk om heter på norsk betalingsvillfarelse, eller cindictio indebiti. Altså krav om tilbakebetaling av penger m.m. som er betalt i den villfarende tro at betalingsplikt bestod.

 

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
TBergh skrev (8 minutter siden):

Hei

 

Ved feilbetaling, enten hva gjelder om du betaler en regning flere ganger eller betaler et for stort beløp, kan du kreve pengene tilbake. Mottaker av pengene skal uoppfordret tilbakebetale det beløp som er overskytende den opprinnelige regningen.

 

Det finnes ikke noe lovverk mottaker av pengene kan henvise til, som gir mottakeren rett til å beholde pengene.

 

Du som betaler kan derimot kreve pengene tilbake, ikke med loven i hånd, men med rettspraksis i hånd.

 

 

 

Det det her er snakk om heter på norsk betalingsvillfarelse, eller cindictio indebiti. Altså krav om tilbakebetaling av penger m.m. som er betalt i den villfarende tro at betalingsplikt bestod.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

TBergh

 

Nå er det vel strengt tatt ikke det vi diskuterer men om pengene må etterlyses eller om de blir returnert automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg betalte dobbelt engang, da fikk jeg mail. Hvis jeg ikke svarte på mailen ble beløpet overført til neste mnd regning, men jeg kunne svare å få det betalt tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...