Gå til innhold

Konsekvenser 7-åring som slår lillebror?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter på 7 og 4 år, de leker stort sett fint i lag men det er litt krangling. Noen ganger begynner lillebror, og da sier jeg klart fra at det ikke er greit. Men noen ganger erter 7-åringen opp lillebror veldig, og kjefter på han fordi han sier et ord feil eller navnet  til storebror feil. Så kommer lillebror til meg for trøst, og så kommer 7-åringen etter og slår han. Dette er sikkert et resultat av sjalusi, 7-åirngen redd for å være mindre likt osv, men jeg gir storebror masse tid og oppmerksomhet hver dag og det er faktisk helt uakseptabel oppførsel som går ut over tryggheten til lillebror. Men hvilke konsekvenser eller reaksjon kan jeg gi? Jeg sier tydelig fra og bærer iblant storebror vekk fra lillebroren, men han kommer jo bare tilbake.. Andre ting er at han ikke får spille PC/ipad hvis han gjør det en gang til den dagen, det bruker å virke en stund. Likevel skjer det flere ganger i uka..

Anonymkode: af709...bcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med det du gjør. Men i tillegg så kan du legge inn litt egentid med bare storebror. Hvis det er sjalusi som du sier, så kan det forebygges ved at storebror får mer oppmerksomhet av deg/dere. Hos oss er storebrors egentid å se på supernytt uten søsken og så leser vi for han etterpå. Vi har også episoder der han slår eller brøler til småsøsken, men det ble mindre da vi ble litt mer oppmerksomme på hans behov for nærhet og kos. (Han er 7,5. og har to småsøsken på 4-2,5.)

Anonymkode: c1ce5...275

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som 7-åringen hater den yngre. Dette er ikke normalt og må tas tak i. Når det ikke hjelper å si fra, så har du et stort probelm.

Hvorfor spør du ikke 7-åringen om hvorfor han slår? Du antar det er sjalusi, men det kan være noe helt annet. Kanskje 7-åringen misliker å må leke med lillebroren, kanskje han syntes han er irriterende eller andre ting. 

Anonymkode: 5a74c...e34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe sånn veldig konkrete råd, men cluet må vel være å lære eldstemann å håndtere de følelsene uten å slå. Jeg tror ikke det å miste goder nødvendigvis hjelper på oppførselen. Kanksje poenget må være å formidle på en eller annen måte at du anerkjenner følelsene hans (at du vet hvordan det føles å føle seg sjalu/tilsidesatt -empati), men at det ikke er greit å slå fordi da gjør man andre vondt. Dialog, forståelse og noen grenser fremfor straff.

Anonymkode: a57dd...ea2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier tydelig fra og bærer iblant storebror vekk fra lillebroren, men han kommer jo bare tilbake.. Andre ting er at han ikke får spille PC/ipad hvis han gjør det en gang til den dagen, det bruker å virke en stund. Likevel skjer det flere ganger i uka..

Du må fjerne han eller dere fra situasjonen. Gå med lillebror til et annet rom

Anonymkode: 122fc...5aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres ut som 7-åringen hater den yngre. Dette er ikke normalt og må tas tak i. Når det ikke hjelper å si fra, så har du et stort probelm.

Hvorfor spør du ikke 7-åringen om hvorfor han slår? Du antar det er sjalusi, men det kan være noe helt annet. Kanskje 7-åringen misliker å må leke med lillebroren, kanskje han syntes han er irriterende eller andre ting. 

Hehe. Se bort ifra denne ts. Regner med denne personen ikke har barn. 

Anonymkode: 42205...e6f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna oppfører seg sånn her så prates det om, men da blir eldste sendt ut for å leke hvis det gjentar seg.  Kan han ikke oppføre seg så veit han det er rett ut. Han er 8.

Greit å være sjalu eller syns lillesøster er plagsom, men så store barn skal ikke slå uansett. 

Han er blitt sendt ut et par ganger og han syns det er blodig urettferdig, men han forstår at han han ikke slått ville han kunne kost seg inne. 

Anonymkode: c31b4...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I flere hundre år har søsken slåss og kranglet. Det er normalt. Likevel, fortsett å gjør som du gjør. En dag stopper det.

Barn lærer mye av søskenkrangling, og ofte får de gode relasjoner som voksne😊

Anonymkode: d4b39...15f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det et helt normalt, men du har rett i at det må taes tak i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres helt normalt ut. En syvåring er mye større og sterkere enn en fireåring. I ytterste konsekvens kan det være farlig. Andreklassinger (antar det på grunn av alderen) som slår små barn, også søsken bør få konsekvenser med en gang. Å vente med konsekvens til det har skjedd igjen lar jo lillebror få seg en lusing TO ganger. Ikke greit. Her må du prioritere lillebrors sikkerhet. Store gutter som slår skal fjernes fra situasjonen og bør miste iPad, tv eller noe annet han liker. Jeg har tre barn selv og diller ikke så mye. Oppfører de seg dårlig får det konsekvenser med det samme. Det er min jobb som mamma. Her sloss ingen. Det sluttet de fort med.

Anonymkode: abeac...c06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Storebror VET at det ikke er lov til å slå, og bør derfor ikke få flere sjanser når det skjer. Det kan selvfølgelig ligge ulike følelser bak oppførselen, men det er likevel ikke en unnskyldning for å gå til angrep på lillebror. Det er viktig at man viser tydelig for begges del at det ikke er ok oppførsel. Jeg ville hevet stemmen og sendt storebror på rommet umiddelbart. Prat om følelser osv osv kan gjøres i etterkant.

Anonymkode: 4414a...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er uakseptabelt at et så stort barn slår en 4åring. En 7åring kan fint kontrollere seg selv og vet godt at det ikke er lov å slå andre. Ville sagt ifra at om han slår lillebror så må han feks være på rommet en halvtime (uten TV/data/spill) (eller annen straff/konsekvens som passer) og fra da av gjennomført det konsekvent og umiddelbart hver gang det skjer, ikke bare "neste gang" og da tydligvis bare innefor en viss tidsramme... Du er faktisk pliktig å beskytte det yngste barnet og det hjelper ikke å prate om det når det tydligvis likevel skjer flere ganger i uka. 7åringen ser jo at h*n kommer unna med det.

Prate om årsak og jobbe med den kan dere gjøre parallelt.

Anonymkode: 1fa5a...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde lignende tilfelle. Det eneste hjalp var å gi 7-åringen straff for hver gang, barnet oppførte seg dårlig.

Du kan begynne med å ta fra ting 7 åringen finner glede i, feks. tok vi ifra playstation til 7 åringen. Vi sa klart i fra at om du ikke hører etter, så får du den ikke tilbake. Det eneste med at de to ble bestevenner etterhvert.

Anonymkode: 47007...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde lignende tilfelle. Det eneste hjalp var å gi 7-åringen straff for hver gang, barnet oppførte seg dårlig. Du må være streng og tydelig. Kjempeviktig!

Du kan begynne med å ta fra ting 7 åringen finner glede i, feks. tok vi ifra playstation til 7 åringen. Vi sa klart i fra at om du ikke hører etter, så får du den ikke tilbake. Det endte med at de to ble bestevenner etterhvert.

Rettet skrive feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to med samme aldersforskjell men ett år yngre. Og sliter med at de krangler mye og kan bli voldsomme. Vi har jobbet mye med empati med eldste, da han har hatt litt problemer med noen sider av dette. Han har empati, men hvis han får konsekvenser i form av straff klarer han bare å se hvordan det er for ham når han gjør noe galt, og bryr seg da mer om at han får skjenn enn at lillebror fikk vondt feks. 

Vi har pratet mye og vist eksempler på å vise omsorg og ta hensyn. Snakket om hvordan det føles for lillebror hvis du slår, tenk så vondt og tenk så lei seg han blir når du slår. Jeg syns det har hjulpet mye! 

Dette koker også ned til impulskontroll. En sinna sjuåring klarer ikke nødvendigvis og tenke konsekvenser når det koker i hodet. Hjelp ham å sette ord på følelsene og hjelp ham å regulere sinnet. Si «Ble du sint på Lillebror nå? Det skjønner jeg, alikevel kan du ikke slå.» 

Det kan virke som om han blir sint på Lillebror når han «sladrer». Det kan jo være nettopp fordi det får så store konsekvenser for storebror når lillebror sladrer? 

Så jeg ville jobbet med validering av følelser, regulering av sinne og å snakke om omsorg og hensyn. En sju-åring er ikke stor, og slike ting må læres😊

Anonymkode: c8b86...5c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis barna oppfører seg sånn her så prates det om, men da blir eldste sendt ut for å leke hvis det gjentar seg.  Kan han ikke oppføre seg så veit han det er rett ut. Han er 8.

Greit å være sjalu eller syns lillesøster er plagsom, men så store barn skal ikke slå uansett. 

Han er blitt sendt ut et par ganger og han syns det er blodig urettferdig, men han forstår at han han ikke slått ville han kunne kost seg inne. 

Anonymkode: c31b4...2e5

Høres ut som fantastisk løsning for å få den store til å bli glad i småsøsknene..  not

Anonymkode: bad22...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi hadde lignende tilfelle. Det eneste hjalp var å gi 7-åringen straff for hver gang, barnet oppførte seg dårlig.

Du kan begynne med å ta fra ting 7 åringen finner glede i, feks. tok vi ifra playstation til 7 åringen. Vi sa klart i fra at om du ikke hører etter, så får du den ikke tilbake. Det eneste med at de to ble bestevenner etterhvert.

Ikke hør på sånne råd hi

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke dette høres helt normalt ut. En syvåring er mye større og sterkere enn en fireåring. I ytterste konsekvens kan det være farlig. Andreklassinger (antar det på grunn av alderen) som slår små barn, også søsken bør få konsekvenser med en gang. Å vente med konsekvens til det har skjedd igjen lar jo lillebror få seg en lusing TO ganger. Ikke greit. Her må du prioritere lillebrors sikkerhet. Store gutter som slår skal fjernes fra situasjonen og bør miste iPad, tv eller noe annet han liker. Jeg har tre barn selv og diller ikke så mye. Oppfører de seg dårlig får det konsekvenser med det samme. Det er min jobb som mamma. Her sloss ingen. Det sluttet de fort med.

Anonymkode: abeac...c06

Det er helt normalt, hjelpes altså

• Liker 1
Skrevet

stakkars barn der ute ! Blir helt sjokka av å lese dette !!!! Hva med å sette seg rolig ned med 7 åringen og spørre om hvorfor Han slår ? Er han lei seg ? Sjalu ? Et barn klarer ikke å regulere følelser så dem slår ofte fordi dem føler sinne , sorg eller noe annet. Drit i konsekvenser og straff og heller snakk med han , gi kjærlighet og foreslå at dere kan løse dette sammen. Si at du forstår at han blir sint, men det er mye bedre å f.eks spørre om hjelp fra en voksen eller lignende når ting er vanskelig. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har to gutter på 7 og 4 år, de leker stort sett fint i lag men det er litt krangling. Noen ganger begynner lillebror, og da sier jeg klart fra at det ikke er greit. Men noen ganger erter 7-åringen opp lillebror veldig, og kjefter på han fordi han sier et ord feil eller navnet  til storebror feil. Så kommer lillebror til meg for trøst, og så kommer 7-åringen etter og slår han. Dette er sikkert et resultat av sjalusi, 7-åirngen redd for å være mindre likt osv, men jeg gir storebror masse tid og oppmerksomhet hver dag og det er faktisk helt uakseptabel oppførsel som går ut over tryggheten til lillebror. Men hvilke konsekvenser eller reaksjon kan jeg gi? Jeg sier tydelig fra og bærer iblant storebror vekk fra lillebroren, men han kommer jo bare tilbake.. Andre ting er at han ikke får spille PC/ipad hvis han gjør det en gang til den dagen, det bruker å virke en stund. Likevel skjer det flere ganger i uka..

Anonymkode: af709...bcd

Det her bør du nok bli steinhard på ikke er lov.

Endret av O.G.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...