Gå til innhold

Matbudsjett (familie med ungdommer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med matbudsjettet? 
Hva er en typisk ukesmeny for husstanden? Dere som bruker langt mindre enn SIFO budsjettet på mat: Hvordan får dere det til? Trekker dere fra shampo, såpe, rengjøringsmidler, bakepapir og andre ikke-mat-ting vi gjerne kjøper i matbutikk når dere gjør opp matregnskapet?

Når det er snakk om matbudsjett er det alltid flere som oppgir å bruke 4000-5000 på mat i mnd og lever godt med det i en lignende familie som vår. Skjønner rett og slett ikke hvordan det et mulig. 

Oss: To voksne + to gutter 12 og 14 år. Før har vi lagt omtrent på SIFO budsjettet på rett under 10000kr. Nå havner vi som regel på rundt 8500kr/mnd.

Det går mest i «vanlig» hverdagsmat - fiskepinner, spaghetti, wok, supper etc. Har også redusert kjøttforbruket en del. Det går mye brød med to gutter i voksealder, så jeg vet jeg kunne spart en del ved å bake mer selv, kanskje rundt 500kr/mnd. Det går også en god del melk. Pålegg er stort sett vanlig gul/brunost. Ungene får gulrøtter istedenfor frukt i matpakken. Vi kaster heller ikke mye mat. Trekker ikke fra andre husholdningsartikler som vi kjøper i matbutikk.

«Synder»:

Har valgt å beholde fredagstacoen fordi det er viktig for barna, og vi unner oss en 1,5l brus på deling til maten fredag og lørdag + en forholdsvis raus pose smågodt som lørdagsgodt.

Anonymkode: 93cba...677

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet ditt med å ligge lavest mulig i matbudsjett? Har dere dårlig råd og trenger å spare inn på maten? Synes det høres stusselig ut det dere spiser.

Vi er familie med 2 voksne gutter på 12 og 15 og jente på 8. Vi bruker i snitt ca 10 000 i mnd. Noen mnd 8000k og andre, som nå til påske har bri i mars hittil brukt 14 000. Vi er opptatt av å spise mat som gir oss riktig næring, vi er glad i god mat og spiser stort sett det vi har lyst på. Barna får det de vil ha i matpakke, frukt og melk får de på skolen. Vi spiser mye bær og frukt. lager også mye smoothies. Kjøper mye frossne grønnsaker pga latskap.

Du skriver at pålegget er det vanlige, brunost og gulost. Bare det? Hvor er kjøttpålegg. fiskepålegg? Variasjon? 

Anonymkode: 1f6a3...889

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er målet ditt med å ligge lavest mulig i matbudsjett? Har dere dårlig råd og trenger å spare inn på maten? Synes det høres stusselig ut det dere spiser.

Vi er blant de som dessverre har fått dårligere råd under korona, og ja, jeg er enig i at vi spiser ganske stusselig nå. Derfor skjønner jeg ikke hvordan mange klarer å bruke så mye mindre enn det vi gjør og fortsatt leve sunt og variert. Synes ikke vi lider noen nød, akkurat, og jeg er også opptatt av at særlig barna skal få i seg riktig næring. Derfor supplerer jeg allltid med mye grønnsaker (ofte fryste her også) til middag, særlig de dagene vi har de kjipeste «hovedingrediensene» - som fiskepinner. Vi spiser forresten både rene fiskeprodukter og litt kylling, så jeg la det kanskje frem litt i overkant stusselig, men dette er blant de ingrediensene jeg har følt jeg har måttet kutte i til hverdags.

På påleggsfronten er vi rett og slett litt kjedelige. Liker ost best, så føler ikke at vi forsaker så mye der. Det går mest ost uansett, selv om vi føyer til litt kjøttpålegg og fiskepålegg inn i mellom for variasjonens skyld. 

Det virker uansett som du disponerer matbudsjettet bedre enn meg uten at det blir så veldig mye dyrere, så jeg prøver vel egentlig å identifisere hvor tyvene mine er slik at vi kan få mer kvalitet og matglede ut av det vi kjøper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Oss: To voksne + to gutter 12 og 14 år. Før har vi lagt omtrent på SIFO budsjettet på rett under 10000kr. Nå havner vi som regel på rundt 8500kr/mnd.

Forstår heller ikke de som lever på nudler og havregryn. 

Tenåringer kan spise som hester i perioder. 

Forstår ikke at du mener de trenger så mye melk? Vann er bra nok, litt melk av og til, gjerne sjokolademelk for kosen. 

Er ingen ekspert, men et riktig sammensatt kosthold er viktig for å ikke mangle næringsstoffer. Fett er viktig for å holde seg mett, det samme er proteiner, men en del av kjøttet kan erstattes med bønner, erter, linser i gryter eller til taco. Ertesuppe med løk laget fra bunnen, tar over en time å koke, men er billigere og du kan tilsette grønnsaker og kjøtt eller pølsebiter. Kan serveres med brød eller pannekaker. 

Matvareprisene har steget, prøver følge med på tilbud, men har ikke bil. Men har fryser, og ser på dato-varer og kommer jeg over tilbud slår jeg til. Følger spesielt hva Meny har på tilbud, de andre har jeg inntrykk har mer faste priser. 

Anonymkode: d3cb2...66f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke de med ungdommer i hus som klarer å holde budsjettet nede på 5000,- og jeg nekter faktisk å tro at de kan spise sunt og kose seg med god mat.

her går det 13-15 000 om jeg er flink med planleggingen. Har 2 ungdommer og en 8-åring. 

inni dette er det øl, kattemat (fra dyrebutikk) og alt av dagligvare.

bare til taco så går der 1,5 karbonadedeig (jeg sper på med bønner til oss voksne). Salatingredienser kommer fort opp i 60-70 kr, og vi har jo dette til de fleste måltider hvor vi ikke har kokte grønnsaker etc. Vi spiser lite brød og mye smoothie med grønnsaker,  dette er også dyrt. Jeg lager alt fra bunnen av, og det er dyrt kontra å kjøpe en suppepose eller toro gryterett. 
vi kunne gjort det billigere og kjøpt mer halvfabrikata etc men god og sunn mat er jo viktig!

kutt ut all luksus, drikk vann og prøv å bake det du klarer selv. Ellers synes jeg dere harber lavt budsjett med 2 ungdommer. De spiser jo mer enn oss voksne!

Anonymkode: ee429...a1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er blant de som dessverre har fått dårligere råd under korona, og ja, jeg er enig i at vi spiser ganske stusselig nå. Derfor skjønner jeg ikke hvordan mange klarer å bruke så mye mindre enn det vi gjør og fortsatt leve sunt og variert. Synes ikke vi lider noen nød, akkurat, og jeg er også opptatt av at særlig barna skal få i seg riktig næring. Derfor supplerer jeg allltid med mye grønnsaker (ofte fryste her også) til middag, særlig de dagene vi har de kjipeste «hovedingrediensene» - som fiskepinner. Vi spiser forresten både rene fiskeprodukter og litt kylling, så jeg la det kanskje frem litt i overkant stusselig, men dette er blant de ingrediensene jeg har følt jeg har måttet kutte i til hverdags.

På påleggsfronten er vi rett og slett litt kjedelige. Liker ost best, så føler ikke at vi forsaker så mye der. Det går mest ost uansett, selv om vi føyer til litt kjøttpålegg og fiskepålegg inn i mellom for variasjonens skyld. 

Det virker uansett som du disponerer matbudsjettet bedre enn meg uten at det blir så veldig mye dyrere, så jeg prøver vel egentlig å identifisere hvor tyvene mine er slik at vi kan få mer kvalitet og matglede ut av det vi kjøper.

Jeg er økonom og veldig prisbevisst. Så du har nok rett i at jeg diponerer pengene på en god måte. Nøkkelordet er vel egentlig å handle på tilbud og se på kilopris. Vi har to kjøleskap og 2 frysere. I det ene kjøleskapet har vi det vi bruker hele tiden i det andre har jeg ting kjøpt på tilbud og middagsrester. Frysere fylles opp når det er tilbud. Jeg sjekker kundeaviser hver uke og handler inn det vi vanligvis kjøper dersom det er på tilbud. Er det tilbud på kjøttdeig så kjøper jeg 10 pakker og har det i kjøleskapet til lagring evt fryser. Samme med andre ting også. Frukt kjøper jeg utifra pris. Vi har alltid banan og epler og pærer resten kjøper vi sesongbasert og utfira det som er på tilbud. Da blir vi heller ikke lei og det varierer hva vi har. Vi spiser lite brød så vi kjøper kun 1 brød i uka, og jeg er glad i å bake så det blir ofte noe bakst i tillegg. En dag i uka spiser vi rester. Liker dere egg? Egg er veldig næringsrikt og kan varieres i det uendelige.

Som noen har nevnt ovenfor, det er viktig for barna i vekst med riktig mat, og hvis jeg skulle valgt mellom fiskepinner og egg så hadde jeg uten tvil valgt egg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag masse grovbakst hjemme, så spiser de mindre av de dyre ingrediensene!

Anonymkode: 89448...f67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan går det med matbudsjettet? 
Hva er en typisk ukesmeny for husstanden? Dere som bruker langt mindre enn SIFO budsjettet på mat: Hvordan får dere det til? Trekker dere fra shampo, såpe, rengjøringsmidler, bakepapir og andre ikke-mat-ting vi gjerne kjøper i matbutikk når dere gjør opp matregnskapet?

Når det er snakk om matbudsjett er det alltid flere som oppgir å bruke 4000-5000 på mat i mnd og lever godt med det i en lignende familie som vår. Skjønner rett og slett ikke hvordan det et mulig. 

Det går mest i «vanlig» hverdagsmat - fiskepinner, spaghetti, wok, supper etc. Har også redusert kjøttforbruket en del. Det går mye brød med to gutter i voksealder, så jeg vet jeg kunne spart en del ved å bake mer selv, kanskje rundt 500kr/mnd. Det går også en god del melk. Pålegg er stort sett vanlig gul/brunost. Ungene får gulrøtter istedenfor frukt i matpakken. Vi kaster heller ikke mye mat. Trekker ikke fra andre husholdningsartikler som vi kjøper i matbutikk.

«Synder»:

Har valgt å beholde fredagstacoen fordi det er viktig for barna, og vi unner oss en 1,5l brus på deling til maten fredag og lørdag + en forholdsvis raus pose smågodt som lørdagsgodt.

To voksne og to gutter på 15 og 17 her.  Vi har matbudsjett på 8000,- inkl. tørkepapir, matpapir, vaskemidler o.l.   Jeg synes ikke vi trenger å være "gjerrige" for å holde budsjettet, men vi er flinke til å hamstre når det er gode tilbud. Vi kaster aldri mat, selv den minste rest kan brukes til noe (oste-rester puttes i fryseren og brukes på pizza, alle andre rester kan brukes i omelett, pytt i panne, supper, og saus).  Helt greit med et glass melk f.eks til frokost, ellers er det vann som er tørstedrikk her i huset.  Jeg baker alt av rundstykker, baguetter og hamburgerbrød selv. Noen ganger baker jeg også brød, ellers benytter jeg Coop Exstras brød-deal, to valgfrie brød for 49,-.  Det er også lurt å skrive en ukesmeny med utgangspunkt i det man har, eller det som er på tilbud den uken. Sjekk så hva du mangler, og  sjekk om det finnes på tilbud i nærheten. Kjøp det som står på handlelista, og ikke plukk med deg andre ting du tenker det er kjekt å ha 😉

PS: Taco trenger ikke være "en synder".  Tacoingredienser er det ofte 50% på, så da hamstrer vi. Det samme gjelder kjøttdeig, bl.a. har OBS ofte 3 pakker kjøttdeig til 100 kroner. 

Anonymkode: b5fe0...a01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke de med ungdommer i hus som klarer å holde budsjettet nede på 5000,- og jeg nekter faktisk å tro at de kan spise sunt og kose seg med god mat.

her går det 13-15 000 om jeg er flink med planleggingen. Har 2 ungdommer og en 8-åring. 

inni dette er det øl, kattemat (fra dyrebutikk) og alt av dagligvare.

bare til taco så går der 1,5 karbonadedeig (jeg sper på med bønner til oss voksne). Salatingredienser kommer fort opp i 60-70 kr, og vi har jo dette til de fleste måltider hvor vi ikke har kokte grønnsaker etc. Vi spiser lite brød og mye smoothie med grønnsaker,  dette er også dyrt. Jeg lager alt fra bunnen av, og det er dyrt kontra å kjøpe en suppepose eller toro gryterett. 
vi kunne gjort det billigere og kjøpt mer halvfabrikata etc men god og sunn mat er jo viktig!

kutt ut all luksus, drikk vann og prøv å bake det du klarer selv. Ellers synes jeg dere harber lavt budsjett med 2 ungdommer. De spiser jo mer enn oss voksne!

Anonymkode: ee429...a1d

Vi bruker det samme som dere og har 2 tenåringsgutter pluss jente på 8. Får det ikke ned uten å øke i karbohydrater og mindre kjøtt og grønt. Baker brød selv og gjerne andre bakevarer som de kan ha ekstra til lunsj. Vi kjøper mye melk, men syns h-melk er en fin kilde til fett for ungene. Har fisk og kjøtt til hver middag og de spiser egg til frokost. Vi voksne spiser mye salat og kjøtt og ost. Lager all mat fra bunnen. Inkludert i handlesummen ligger dagligvarer og en del øl i uka. Det er også Pepsi Max men ikke mye snop.

kunne spart, men da hadde det blitt mer frosne grønnsaker som ingen liker, mer spagetti, noodler, halvfabrikata osv. mindre salat og frukt. Men har bare innsett at det ikke er verdt det. Eneste jeg ser vi kan spare på er om vi ikke går innom butikken midt i uka og kun ukeshandler. 
har råd til det og sparer heller på andre unødvendigheter. 

Anonymkode: 4c766...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for mange fine tips 😊

Jeg gjør allerede mye av dette. Planlegger ukesmeny, sjekker hva vi har i skap og fryser, sjekker tilbud, kilopris og halvprisdisken. Jeg baker også av og til, men både mann og unger er glade i brødmat, så det går fort 10-12 brød på ei uke. Sliter med å motivere meg selv til å bake så mye, men heldigvis er det ikke verre stilt enn at vi klarer oss selv om jeg ofte velger butikkbrød. 

Synes jeg bruker mye tid på å planlegge mat og innkjøp, så har vel rett og slett lurt på om jeg har tungt for det når det virker som folk kutter tusenlapper av SIFO-budsjettet lett som en plett. Det dere skriver stemmer bra med hva jeg tenker er realistiske budsjetter, alt ettersom hvor mye man orker og trenger å gå inn for å spare.  Jeg kan nok ha litt mer å hente på å bake mer og kjøpe inn enda større mengder av ting jeg vet det går mye av når disse er på tilbud, men tror jeg skal begynne å si meg fornøyd med at jeg har klart å kutte såpass som jeg har 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):Vi har to kjøleskap og 2 frysere. I det ene kjøleskapet har vi det vi bruker hele tiden i det andre har jeg ting kjøpt på tilbud og middagsrester 

Det var veldig lurt! Det vil jeg også ha når vi en eller annen gang får pusset opp kjøkkenet! 🤩

TS

AnonymBruker
Skrevet

Gode tips du har fått, synes jeg. Vi baker også alt av brød, kjeks, hamburgerbrød og slikt selv. Så følger vi alle tilbud, og går runden innom alle halvprisdisker. Alt som lages og kjøpes brukes opp, og vi har kutta lørdagsgodt. Isteden baker vi kake lørdag, og spiser denne samlet. Bær og frukt dyrker vi og høster. Det som kan lagres av det går i fryser og blir liggende, mens noe er i sesong. Barna får vann og te, vi kaffe.

Anonymkode: ae9e2...6de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker cirka 7500 kr i måneden. Tre store barn. Det går mye i gulrot og brokkoli av grønnsaker, og ellers frukt og grønt etter sesong. Vi høster epler og annet fra naturen hver høst. Vi prøver å ha en enkel og billig middag annenhver dag. Det kan være tomatsuppe, blomkålsuppe med blomkål og brokkoli, spaghetti med kjøttsaus, fiskepinner med hjemmelaget potetmos og enkel salat, eller havregrøt. Når ungene synes maten er kjedelig, vet de alltid at «i morgen er det god middag». 

Vi handler kun en gang i uka, og kaster sjelden eller aldri mat. Prøver å kjøpe det vi kan på tilbud, og spesielt når det gjelder usunne ting prøver jeg å styre mot det billigste. (Kjøper kun litt til helga.)  Vi kunne sikkert brukt det dobbelte på mat, men vi klarer oss på det beløpet vi har. Så setter vi heller litt penger til side så vi kan skeie ut i ferier.

Anonymkode: 8d694...11f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gode tips du har fått, synes jeg. Vi baker også alt av brød, kjeks, hamburgerbrød og slikt selv. Så følger vi alle tilbud, og går runden innom alle halvprisdisker. Alt som lages og kjøpes brukes opp, og vi har kutta lørdagsgodt. Isteden baker vi kake lørdag, og spiser denne samlet. Bær og frukt dyrker vi og høster. Det som kan lagres av det går i fryser og blir liggende, mens noe er i sesong. Barna får vann og te, vi kaffe.

Anonymkode: ae9e2...6de

Så alt ungene dine får å kose seg med i helgene, er en kopp te? Fy flate for et stusselig liv. Det er mye jeg hadde kuttet fremfor helgegodteriet til ungene. Kaffen til de voksne, for eksempel. Kutt der i stedet for å kutte på ungenes goder.

Anonymkode: d8632...21f

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som det er mange i dette landet som ønsker å spare mest mulig inn på maten. Jeg lurer på hva grunnen til at dere ønsker å gjøre det er? Riktig mat er veldig viktig for vår helse og er investering i fremtiden. Ved å spise masse grønnsaker, nøtter, bær, fisk, rent kjøtt, egg, mat fra bunnen etc, så forebygger vi mange sykdommer både for oss voksne men også for barna. Prosentmessig så bruker vi i Norge en mye mindre andel av vår inntekt på mat enn veldig mange andre land. Det å spare inn på maten, spesielt hos de som har barna i vekstfasen, burde være siste utvei.

Jeg skjønner at ved lav inntekt, ved endring i inntekt så tenker en at det bør spares inn på mat. Men det bør være langt nede på listen å kutte ned der, kutt heller ned på klær og andre ting. Men som sagt full forståelse. Men det jeg ikke skjønner er, hvorfor folk som har god råd har som mål  å bruke minst mulig på mat? Hva er grunnen til det? Bevise noe? Får et kick av å se hvor lavt budsjett en klarer å ha? 

Vi er jo selvfølgelig forskjellige og prioriteret forskjellig, men jeg sparer glatt litt mindre eller sparer inn på andre ting for å spise godt og leve godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det ser ut som det er mange i dette landet som ønsker å spare mest mulig inn på maten. Jeg lurer på hva grunnen til at dere ønsker å gjøre det er? Riktig mat er veldig viktig for vår helse og er investering i fremtiden. Ved å spise masse grønnsaker, nøtter, bær, fisk, rent kjøtt, egg, mat fra bunnen etc, så forebygger vi mange sykdommer både for oss voksne men også for barna. Prosentmessig så bruker vi i Norge en mye mindre andel av vår inntekt på mat enn veldig mange andre land. Det å spare inn på maten, spesielt hos de som har barna i vekstfasen, burde være siste utvei.

Jeg skjønner at ved lav inntekt, ved endring i inntekt så tenker en at det bør spares inn på mat. Men det bør være langt nede på listen å kutte ned der, kutt heller ned på klær og andre ting. Men som sagt full forståelse. Men det jeg ikke skjønner er, hvorfor folk som har god råd har som mål  å bruke minst mulig på mat? Hva er grunnen til det? Bevise noe? Får et kick av å se hvor lavt budsjett en klarer å ha? 

Vi er jo selvfølgelig forskjellige og prioriteret forskjellig, men jeg sparer glatt litt mindre eller sparer inn på andre ting for å spise godt og leve godt.

Er det verre at rike folk sparer på maten enn fattige? 

Anonymkode: 89448...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...