Gå til innhold

Når er det dere pleier å gå på påskeeggjakt?

MammaMums

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er ikke kristne, så for oss er ikke påskeegg og helligdag bundet sammen. Vi drar på hytta på mandag, og går da inn i en påskeboble. For ungene som allerede har gledet seg lenge til påskeegg er det greit at de får egget litt tidlig, slik at de har noe å kose seg med utover uka når vi spiller eller leser. Kjedelig om de får påskeegget rett før vi drar hjem. 

Anonymkode: 232d7...74b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
MammaMums skrev (2 timer siden):

Ser det er litt ulike praksiser, her må vesla vente til påskeaften. 
Er det litt sent ut i påsken, syns dere? 
🐥🐣🐥

Når jeg vokste opp var det alltid onsdag eller toradag i påsken. Vet at mange venter helt til påskeaften, men påsken er jo nesten over da 😅 så hos oss gjorde vi det alltid slik at vi kunne ha egget hele påsken 😄

Anonymkode: 5eb6a...549

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 timer siden):

Vi deler den i to. Det store egget fylt med godteri får de på påskeaften. Da lager jeg rebus, kryssord eller noe annet gøy som viser vei til hvor de er gjemt. I tillegg kommer påskeharen en eller annen gang i løpet av dagene før (ofte onsdag) og gjemmer masse små sjokoladeegg rundt i huset som de må finne. Påskeeggene har ulike farger på folien slik at hvert barn får sin farge så da kan jeg ha vanskeligere gjemmesteder for den eldste og litt lettere for yngste og alle vet at de ikke skal si et pip hvis de finner noen andres egg. :)  Barna synes begge deler er kjempegøy og gleder seg veldig. 

Ååå🤩🤩 For en kjempekoselig ting å gjøre 🥰 Denne kopierer jeg glatt 🙌 Takk for innspill 😊😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er ikke kristne, så for oss er ikke påskeegg og helligdag bundet sammen. Vi drar på hytta på mandag, og går da inn i en påskeboble. For ungene som allerede har gledet seg lenge til påskeegg er det greit at de får egget litt tidlig, slik at de har noe å kose seg med utover uka når vi spiller eller leser. Kjedelig om de får påskeegget rett før vi drar hjem. 

Anonymkode: 232d7...74b

Vi er heller ikke kristne, men vi har jo mange kristne tradisjoner vi følger her til lands selv om vi ikke er kristne, julaften for eksempel. 

Ja... For meg så er det et argument mot å gi dem påskeegg tidlig, de trenger ikke venne seg til at påskekos er å småspise på godteri en uke i strekk. Men hver gjør som de synes selv. 

Anonymkode: 3c3c1...85e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Påskemorgen. Eggene symboliserer jo nytt liv, dvs oppstandelsen. Det er også da fasten er over, og man skal feire med noe ekstra godt. 

Rekke å spise det? Hvis de ikke rekker å spise det på to dager(!) (eller tre, ser mange gir egg påskeaften) så har dere kjøpt alt for mye godteri. 

Ja rekke å spise det flr vi drar hjem fra hytta . 

Anonymkode: b7bbb...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi starta i dag, pga det ene barnet skal til sin andre forelder på onsdag. I dag var det rebus, og så kommer påskeharen og fyller på litt i eggene hver dag til og med lørdag til barna som er igjen her og til og med onsdag for barnet som skal reise. Hadde tenkt og vente til påskeaften men ville inkludere alle barna. Så di får litt hver dag i stede for mye en dag.

Anonymkode: 94139...f17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her fikk de påskeeggene sine i går, fordi 6-åringen til samboeren er her bare frem til onsdag. Vi var også på påskerebus arrangert av kommunen i går, det var påskeegg som premie på den også :) 

Anonymkode: 779fa...d69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har får de påskeegget på påskeaften. Prøvde annen praksis er par år, men å gå å spise godteri over flere dager er ikke noe jeg ønsker. Fyller det heller ikke opp til randen, nok godis og kos til en kveld. 

Anonymkode: 262d1...ca8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskemoooorgen, slukker sorgen, slukker sorgen, til evig tid!

Så påskemorgen, ja! 

Men når vi er hos svigers er det påskeaften. Da er det svigermor som styrer med det og jeg lar henne styre på. Ellers er det påskemorgen, jeg holder på tradisjonene! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøbanan skrev (Akkurat nå):

Påskemoooorgen, slukker sorgen, slukker sorgen, til evig tid!

Så påskemorgen, ja! 

Men når vi er hos svigers er det påskeaften. Da er det svigermor som styrer med det og jeg lar henne styre på. Ellers er det påskemorgen, jeg holder på tradisjonene! 

Storebror spiser det opp med en gang, lillebror trenger litt mer tid. Det er velfylt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi påskeeggjakt hver morgen fra og med palmesøndag til og med 2. påskedag. Like stas hver morgen ☺️

Anonymkode: a2555...3f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er forskjell på barn da. 😛 Mitt barn kan ta 1-2 biter smågodt for så å glemme hele egget noen dager. Litt stusselig med påskeegg med 2 smågodtbiter. 😛

Anonymkode: 542ae...8fa

Enig, mitt barn kan også det. De påskene vi har feiret hos foreldrene mine med søsteren min og barna hennes (når det ikke er korona), har mamma brukt å kjøpt påskeegg til barnebarna. Mens mitt barn kan ha egget i ukesvis uten å spise det opp, spiser barna til søsteren min det opp på en dag eller to. Men blir jo litt kjipt om barnet mitt skal få 2-3 godteribiter i sitt egg, mens de andre får fullt påskeegg, bare fordi det skal spises opp før påska er ferdig😅

Uansett, påskeaften er dagen barna får påskeegg her.

Anonymkode: b95bb...52f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt korrekt dag. Endelig et oppgående menneske som forstår symbolikken.

Anonymkode: 8b81f...44c

Hva er symbolikken bak haren som legger egg? Et sleivspark til evolusjonsteorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjærtorsdag. Synes også at det er kjedelig å vente til helt lørdagen hvor de vanligvis får lørdagsgodt uansett. Stas med litt ekstra i påsken. 

Det er også en god øvelse å la påskeegget vare ut påsken. 

Anonymkode: 3acc2...245

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre får påskeegg første dagen i påskeferien. Altså lørdagen en uke før påskeaften. (I går) Da utgår vanslig lørdagsgodt, og de det godt at disse eggene skal vare i halvannen uke. De småspiser og koser seg litt hver kveld. 
Vet mange er uenig, men for oss er dette god løsning☺️

Anonymkode: 21048...0bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hactar skrev (1 time siden):

Hva er symbolikken bak haren som legger egg? Et sleivspark til evolusjonsteorien?

Ingenting, påskeharen er et folkelig tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Påskemorgen. Eggene symboliserer jo nytt liv, dvs oppstandelsen. Det er også da fasten er over, og man skal feire med noe ekstra godt. 

Rekke å spise det? Hvis de ikke rekker å spise det på to dager(!) (eller tre, ser mange gir egg påskeaften) så har dere kjøpt alt for mye godteri. 

Endelig noen som er enig med meg :)

Anonymkode: c3698...bf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser mange velger å ta barna småspise av påskeegget i flere dager. Gjelder dette også små barn? Her får 4åringen til vanlig et Kinderegg til lørdagsgodt, samt annet godt som bær/frukt/smoothie. Kunne aldri tenkt meg at han skal spise godteri hver dag i en uke... Hvor mye godteri får de i egget? Jeg tenker å legge nedi dette;

Ett Kinderegg 

5 smågodtbiter 

En kjærlighet på pinne

Beger med blåbær (spiser nok dette først, velger bær fremfor snop)

Såpebobler

En Schleich figur.

Påsken for meg handler ikke om å fråtse i godteri rett og slett. Og gutten var mer enn fornøyd i fjor og stor stas å lete etter egg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ser mange velger å ta barna småspise av påskeegget i flere dager. Gjelder dette også små barn? Her får 4åringen til vanlig et Kinderegg til lørdagsgodt, samt annet godt som bær/frukt/smoothie. Kunne aldri tenkt meg at han skal spise godteri hver dag i en uke... Hvor mye godteri får de i egget? Jeg tenker å legge nedi dette;

Ett Kinderegg 

5 smågodtbiter 

En kjærlighet på pinne

Såpebobler

En Schleich figur.

Påsken for meg handler ikke om å fråtse i godteri rett og slett. Og gutten var mer enn fornøyd i fjor og stor stas å lete etter egg!

Da velger du spnn , vi velger annerledes . Kunne ikke falt meg inn å være så gnien som deg

Anonymkode: b7bbb...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ett Kinderegg 

5 smågodtbiter 

En kjærlighet på pinne

Såpebobler

En Schleich figur.

Mitt barn fikk omtrent samme mengde da han var 4. Han hadde det likevel i flere dager. 😛

Anonymkode: 542ae...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...