Gå til innhold

Når er det dere pleier å gå på påskeeggjakt?

MammaMums

Anbefalte innlegg

Ser det er litt ulike praksiser, her må vesla vente til påskeaften. 
Er det litt sent ut i påsken, syns dere? 
🐥🐣🐥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har alltid ventet til påskeaften. Har veldig tro på å la barn vente og glede seg lenge.

Helt til vi begynte å dele påsken mellom oss. Så nå blir det dobbelt opp.

Anonymkode: bfbeb...f86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD

Påskeaften.  
men ser jo at folk begynner å praktisere eggejakt og påskeegg hele påsken. Syns det er synd egentlig. Ungene trenger noe å glede seg til,se frem mot. Ikke bare få alt i hendene hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler den i to. Det store egget fylt med godteri får de på påskeaften. Da lager jeg rebus, kryssord eller noe annet gøy som viser vei til hvor de er gjemt. I tillegg kommer påskeharen en eller annen gang i løpet av dagene før (ofte onsdag) og gjemmer masse små sjokoladeegg rundt i huset som de må finne. Påskeeggene har ulike farger på folien slik at hvert barn får sin farge så da kan jeg ha vanskeligere gjemmesteder for den eldste og litt lettere for yngste og alle vet at de ikke skal si et pip hvis de finner noen andres egg. :)  Barna synes begge deler er kjempegøy og gleder seg veldig. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først har vi hatt påskeegg på julaften. Men siste par årene har det blitt skjærtorsdag, tanken var at da har barna flere dager å kose seg med innholdet i egget (har alltid små Lego byggesett, små aktiviteter i egget, pluss litt godteri). 

Men i år er jeg tilbake til at vi har påskeegg på påskeaften. Mistet litt av spenningen og gleden rundt påskeaften uten, og det å vente er noe av sjarmen. Så tar jeg heller disse småaktivitet lekene å fordeler litt på dager vi blir mer inne pga vær, eller ser at barna trenger litt nytt å holde på med. Egget skal igjen (som når jeg vokste opp) være forbeholdt godteri i passende mengde, ikke overdrevet slik som mye har blitt i dag. 

Anonymkode: 262d1...ca8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes påskeaften er for sent. Da er jo påsken slutt. Så vi gir de sånn skjærtorsdag-ish (siden en av oss jobber t.o.m onsdagen før). 

Anonymkode: 40e8f...ce3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Først har vi hatt påskeegg på julaften.

Vi har tenkt at det er nok annet å glede seg til på julaften, så drøyer med påskeegget til påskeaften🙃

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (12 minutter siden):

Vi deler den i to. Det store egget fylt med godteri får de på påskeaften. Da lager jeg rebus, kryssord eller noe annet gøy som viser vei til hvor de er gjemt. I tillegg kommer påskeharen en eller annen gang i løpet av dagene før (ofte askeonsdag) og gjemmer masse små sjokoladeegg rundt i huset som de må finne. Påskeeggene har ulike farger på folien slik at hvert barn får sin farge så da kan jeg ha vanskeligere gjemmesteder for den eldste og litt lettere for yngste og alle vet at de ikke skal si et pip hvis de finner noen andres egg. :)  Barna synes begge deler er kjempegøy og gleder seg veldig. 

Askeonsdag er etter fastelavn, ca 40 dager før påske.

Anonymkode: 0a120...3e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Askeonsdag er etter fastelavn, ca 40 dager før påske.

Anonymkode: 0a120...3e9

Det har du sannelig rett i, jeg skrev helt feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gir det onsdag kveld eller etter frokost skjærtorsdag. Påskeegget er for å kose seg i påsken, og på påskeaften er jo store deler av påsken over. Dessutten skal de jo rekke å spise opp alt uten å gå bananas de dagene som er igjen.

Anonymkode: b8445...6a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alltid skjærtorsdag , så de rekker å spise det flr vi drar hjem 

Anonymkode: b7bbb...630

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Påskemorgen. Eggene symboliserer jo nytt liv, dvs oppstandelsen. Det er også da fasten er over, og man skal feire med noe ekstra godt. 

Rekke å spise det? Hvis de ikke rekker å spise det på to dager(!) (eller tre, ser mange gir egg påskeaften) så har dere kjøpt alt for mye godteri. 

Anonymkode: 3c3c1...85e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Påskemorgen. Eggene symboliserer jo nytt liv, dvs oppstandelsen. Det er også da fasten er over, og man skal feire med noe ekstra godt. 

Rekke å spise det? Hvis de ikke rekker å spise det på to dager(!) (eller tre, ser mange gir egg påskeaften) så har dere kjøpt alt for mye godteri. 

Det er forskjell på barn da. 😛 Mitt barn kan ta 1-2 biter smågodt for så å glemme hele egget noen dager. Litt stusselig med påskeegg med 2 smågodtbiter. 😛

Anonymkode: 542ae...8fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Påskeaften, litt utpå dagen, synes det er greit at det holdes til en lørdag og erstatter lørdagsgodt. 

Jeg liker ikke en oppdragelse og kultur som handler om at kos=mengder godteri. Er bare å se på alle tråden her inne om voksne mennesker som sliter med sukkeravhengighet, og at snop, chips og brus er nøkkelen til å kose seg. Det er uansett så mange andre aspekter med påsken som betyr kos, som grilling i skogen, quiz, male påskeegg, sene frokoster med hjemmebakst, skiturer. Påskeegget er en del av påsken, men ingen stor eller viktig del.

Anonymkode: 7748a...76e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MammaMums skrev (1 time siden):

Ser det er litt ulike praksiser, her må vesla vente til påskeaften. 
Er det litt sent ut i påsken, syns dere? 
🐥🐣🐥

Morningen 1.påskedag er gammel tradisjon!

Men vi tar det påskeaften siden det er lørdag!

Anonymkode: 8bf8c...441

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt korrekt dag. Endelig et oppgående menneske som forstår symbolikken.

Anonymkode: 8b81f...44c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...