Gå til innhold

Har du begynt å så noe i vinduskarm eller drivhus enda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du eventuelt begynt med? 🙂 

Hvor har du fått tak i knoller, frø mv. under nedstengningen?

Anonymkode: 519dd...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har sådd tomater, agurk, squash og tidlig salat til drivhuset, det står nå i vinduskarmen, og skal nok stå til etter påske. I fjor var det frost og snø i mai, så vi prøver å ikke forhaste oss.

I løpet av påska blir det mer, kanskje også noen sukkererter rett i drivhuset.

Frø har ikke vært et problem for oss, for det er ikke nedstengt.

Solhatt.no er en nettbutikk vi har god erfaring med, og plantasjen har også nettbutikk. Noen matbutikker har frø, bl.a enkelte bunnpris. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Europris har frø, coop xtra, bunnpris. Jeg har sådd jordbær og agurk i vinduskarmen og her skal de bo lenge, hadde snø i mai i fjor. 

Anonymkode: 36b2e...6b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har foreløpig sådd paprika, agurk og to forskjellige tomater (busk tomat og bifftomat), og 1 med erter.

Står nede i kjelleren nå med vekstlys.

Har masse mer å så etterhvert.

Anonymkode: 926b6...e7e

• Liker 3
Skrevet

Jeg begynte med paprika i november og så har det blitt noen sommerblomster som har lang utviklingstid og en del tomater, aubergine og okra som skal ut i drivhuset. Grønnkålen er sådd og skal ut i drivhuset nå om ikke så lenge. Squash har jeg nettopp sådd og det som gjenstår er de tomatene som skal stå ute samt noen erteblomster. Sistnevnte skal jeg så i potter i drivhuset for de trives ikke noe særlig innendørs.  

Frø har jeg i hovedsak kjøpt fra gardenliving.no og tomatprat.no pluss at jeg har byttet til meg noe privat. Hadde også en del liggende som ble kjøpt fra impecta.se før importreglene ble endret. Ellers er det ikke noe problem å få tak i ting for hagesentre etc. har klikk/ring og hent. Felleskjøpet har også en del og de har åpent som vanlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sådd tomat, agurk, chili, paprika og diverse løksorter inne. Sådd sommerblomster og spinat ute i kaldt drivhus. 

Skal så gulrøtter, selleri, pastinakk, reddiker, rødbeter, sukkererter og grønnkål etterhvert. Har også settepoteter (tok av fra fjorårets avling, håper de har klart seg). 

Satte også hvitløk i fjor høst og er spent på om de kommer opp. 

Kan knapt vente på våren, men det er fortsatt rikelig med snø, dessverre. 

Har handlet på nett, hageglede, plukkselv og solhatt.

Anonymkode: 4fc28...b33

AnonymBruker
Skrevet

Har paprika, tomat, urter, chilli og gressløk i vinduskarmen. Satt potetene i går med duk over... Her er det ingen snø og spådd frostfritt hele langtidsmeldingen. Noen frø tar jeg fra grønnsaker kjøpt i butikk, noe er kjøpt via nettbutikk. Venter på agurk, gulrot og salatfrø som er bestilt

Anonymkode: 88ea0...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har paprika, tomat, urter, chilli og gressløk i vinduskarmen. Satt potetene i går med duk over... Her er det ingen snø og spådd frostfritt hele langtidsmeldingen. Noen frø tar jeg fra grønnsaker kjøpt i butikk, noe er kjøpt via nettbutikk. Venter på agurk, gulrot og salatfrø som er bestilt

Anonymkode: 88ea0...76d

Ikke for å ødelegge gleden, men Mattilsynet advarer sterkt mot dette. Frø fra egne planter derimot kan du bruke i egen hage. En annen ulempe ved å ta frø fra kjøpte grønnsaker er at de ofte er hybrider og da risikerer du å få f.eks. tomater som er helt annerledes enn den du tok frøet fra.  

• Liker 2
Skrevet

Sukkererter og Valmuer ble sådd og satt i vinduskarmen i går. Jeg håper på en tidlig vår😊 Men i dag snør det jammen😢 

• Liker 1
Skrevet

Nei, så langt har jeg ikke kommet. Må vaske ned drivhuset først. 

AnonymBruker
Skrevet

Karse med barna 😄

Men jeg tror det er Klikk og Hent også på de nedstengte butikkene typ Plantasjen, osv?

Anonymkode: 19070...bed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sukkerertene er gode 15cm høye allerede! Bor i Telemark. 
Kjøpte frø på Rema for de, men skal kjøpe mer frø fra Plantasjen til uka. Legger inn klikk og hent-bestilling på onsdag og skal bruke hele påska i hagen 😁

Anonymkode: dffde...06e

AnonymBruker
Skrevet

Erteblomster, ikke sukkererter 🤦🏻‍♀️ Da var det leggetid ja. 

Anonymkode: dffde...06e

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 0.26):

Jeg har sådd frø i går. Gleder meg til å spise egenprodusert dill. Har satt dem varmt for spiring. Når de spirer setter jeg dem kaldt og lyst. Ikke så lenge til jeg skal produserer solsikker.

Skrevet (endret)

Har sådd chili, paprika, aubergine og cherrytomat. Har igjen agurk. Alle bortsett fra tomatene er pottegrønnsaker. Må få plantet om noen av dem, men må få tak i torvfri jord først.

Vurdere og å plante noen blomster og jordbær.

Endret av Cordelia
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 0.26):

Vanlige erter fra butikken spirer i vinduskarmen, de er gode i salat og på brødskiva. På et gjesterom vokser det tomat og agurk under vekstlys. 

Har fått tak i dem på butikken, siden det ikke er nedstengt her. Men er også maaaange nettbutikker som selger knoller og frø!

Skrevet

Ble inspirert av dere til å så erteblomster i dag. I fjor sådde jeg de rett ut i slutten av mai. Ble blomster først i august, men hadde de nesten til november!

AnonymBruker
Skrevet

Sådd tomat fra en cherrytomat fra Kiwi, og skal plante chilli med samme metode, selvom det er litt sent kanskje. Har noen planter jeg ikke kan navnet på og, koselig med planter 👍

Anonymkode: 554a2...06b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sådd månedsjordbær, blomkål og agurk og satt georgineknoller til fordriving. Samt tatt stiklinger av overvintrede pelargonia. Knoller og frø har jeg kjøpt på hageglede.no. 

Anonymkode: 62af6...d9a

Skrevet
Cordelia skrev (På 29.3.2021 den 16.37):

Har sådd chili, paprika, aubergine og cherrytomat. Har igjen agurk. Alle bortsett fra tomatene er pottegrønnsaker. Må få plantet om noen av dem, men må få tak i torvfri jord først.

Vurdere og å plante noen blomster og jordbær.

Det er vel foreløpig ikke noen som har klart å legge frem noen form for dokumentasjon, men jeg vet at mange, inkludert meg selv har hatt problemer med torvfri/økologisk jord både i fjor og i år. Om det skyldes rester av plantevernmidler, at jorda ikke er kompostert godt nok eller andre ting vites ikke, men mine planter endte opp med misdannet rotsystem og andre ser jeg rapporterer om manglende spiring/vekst og generelt misdannede planter. Det som gjør det ekstra komplisert er at det tydeligvis ikke er alle sekker/partier det er noe galt med så det beste rådet er nok at du orienterer deg før du kjøper og evt. prøver med noen planter først. Såkalt "Økojord" fra Hageland er den jeg har dårlig erfaring med selv, så den kan jeg i hvert fall anbefale å styre unna.

Da er du herved advart. Fortsatt lykke til! 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...