AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Prøver å få min sønn til å bli litt mer sunn, så jeg ser jeg må få han ned i vekt. Han spiser kjøleskapsgrøt til frokost hver morgen, som han liker ganske søt, derav en del sukker. Tenker å bytte sukkeret med aspartam, men finner ikke det i dagligvare? Hvor kjøper dere aspartam? Anonymkode: e4f16...72b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Du kan ikke gå ut å kjøpe aspartam, men du kan kjøpe suktin eller stevia. Er uansett ikke å anbefale. Gi gutten grovbrød med magert pålegg, og forsøk å gi litt mindre porsjoner. Anonymkode: f5328...002
strynejenta Skrevet 28. mars 2021 #3 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøver å få min sønn til å bli litt mer sunn, så jeg ser jeg må få han ned i vekt. Han spiser kjøleskapsgrøt til frokost hver morgen, som han liker ganske søt, derav en del sukker. Tenker å bytte sukkeret med aspartam, men finner ikke det i dagligvare? Hvor kjøper dere aspartam? Anonymkode: e4f16...72b https://nor.grandado.com/products/aspartam-99-sotningsmiddel?variant=37254333563038&gclid=CjwKCAjwr_uCBhAFEiwAX8YJgdLpsRNctMZMxl00WQeHog7gwArSoAkwjKZic5ofRdkbqZzM3O9MTBoCCGwQAvD_BwE
Spell Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 Hvor gammel er gutten? Det er vel ikke anbefalt å gi søtningsstoffer til barn. Selv tviler jeg på at selve stoffene er så farlige, det er jo veldig små mengder det er snakk om, men hjernen blir jo lurt, og det kan faktisk føre til mer sult og sukkeravhengighet. Ville vært litt forsiktig her. Anbefaler heller å søte det med frukt. Bananer og rosiner er f.eks. søtt. Fruktsukkeret er jo ikke så mye sunnere egentlig, men da får man i seg mer vitaminer og mineraler i alle fall. Et annet tips er vaniljesukker. Det er jo litt sukker der også, men tar man litt vaniljesukker/vaniljeessens/vaniljeyoghurt i, så trenger man mindre sukker for å synes det er søtt og smaksrikt. Synes selv kald grøt uten litt vanilje i kan være litt tamt. Tror han har blitt veldig vant til denne sukkermengden, og da skjønner jeg det er kjipt å kutte helt, så det er lurt å trappe litt og litt ned til man blir vant med at det er ikke er så søtt. En annen ting er at kjøleskapsgrøt faktisk kan være en kaloribombe uten at det er sukker i. Om det er mye nøtter, yoghurt og gjerne en litt stor porsjon, så kan det fort bli for mye. Jeg ble selv overrasket over hvor lite 40 g havregryn faktisk er (normal porsjon havregrøt), og det er faktisk fort gjort at det blir nærmere det dobbelte. En stor frokost er ikke alltid negativt, men da kan man ikke spise stor lunsj, stor middag og stor kveldsmat også. Man må se på totalen. Dersom du likevel vil prøve søtningsmiddel, så er ikke aspartam så vanlig å bruke i annet enn drikkevarer, og det er ikke så lett å få tak i i Norge. Det finnes flere andre ulike søtningsstoffer som er lettere å få tak i på nettbutikker, sukrin er veldig vanlig i alle fall, og Natreen flytende på matbutikk (cyklamat). Stevia har de vel også i matbutikker som Meny, men jeg synes det smaker rart av det, og det er en grunn til at det bare var populært en liten periode. Bruk av dette vil jeg ikke se på som sunt da, men kan være et middel til å begrense kalorier dersom det er behov for det, eller for de som har diabetes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå