Gå til innhold

Kresen i matveien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange av menneskene jeg omgir meg med har flere ting de ikke spiser enn det de faktisk spiser. Utrolig mange! På jobb også. Det er jo helt umulig å finne noe alle spiser!

Det er så vanskelig å lage mat til dem at jeg har gitt opp. Flere i familien ber jeg ikke på middag lenger.

Ikke vilt, ikke svin, ikke fisk, ikke sjømat, ikke sushi, ikke løk, ikke sopp, ikke andre oster enn norvegia, ikke oliven, ikke noe som helt fermentert, ikke ting med sterk smak, ikke rømme, ikke youghurt... 

Og det er helt vanlig å si at man ikke liker ting man aldri har smakt!

Spørre om hver ingrediens, og pirke i maten... Det blir fremstilt som noe litt artig og sjarmerende, og jeg tror ikke folk forstår hvor utrolig barnlig det virker, og hvor irriterende det er å spise sammen med dem. Det er direkte flaut med et helt show ( med lydeffekter 🙄) for en liten bit med fetaost.

Det er lite som provoserer meg mer. 🙄

Anonymkode: 7cd49...857

• Liker 1
Skrevet

Synes også det er sykt turn off med folk som er kresne i matveien ja

AnonymBruker
Skrevet

De er ikke kresne, de er vanskelige.

Anonymkode: 74e89...2b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor gidder ikke jeg invitere noen på middag heller. For mange snobber, særinger og moralister når det kommer til mat. 

Anonymkode: e2a86...cef

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det du jobber der voksne folk synes det er ålreit å innrømme at de er kresne? :klo: 

Altså, vi har en som er kresen og sier han er kresen på jobb. Men han er helt tydelig ikke helt riktig i topplokket. Vi bestiller bare noe, og så får han spise eller ikke spise. Begynner han med kresingen sin ler vi bare av han og så holder han kjeft. :vetikke:

Resten har jo noen ting de ikke liker, men de unngår det jo bare i flau stillhet eller tvinger det i seg, som normale voksne.

Såmn i ditt tilfelle ville jeg alltid bestilt eller laget  noe jeg visste folk ikke likte og så tatt «tuller du?» holdningen om de ikke spiste. Satt de ikke da i ro på stolen og forsynte seg ville jeg sagt rett ut at voksne folk som ikke har normal folkeskikk ved bordet er helt uakseptabelt.

Anonymkode: 84787...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke spesielt kresen av meg, men jeg har vokst opp med at mat skal være noe bra og noe man gleder seg til. At voksne mennesker sitter og tvinger i seg mat de ikke liker bra fordi det er "flaut" at ikke alle har de samme smaksløkene synes jeg er helt fascinerende.

Anonymkode: bb73a...e03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor er det du jobber der voksne folk synes det er ålreit å innrømme at de er kresne? :klo: 

Altså, vi har en som er kresen og sier han er kresen på jobb. Men han er helt tydelig ikke helt riktig i topplokket. Vi bestiller bare noe, og så får han spise eller ikke spise. Begynner han med kresingen sin ler vi bare av han og så holder han kjeft. :vetikke:

Resten har jo noen ting de ikke liker, men de unngår det jo bare i flau stillhet eller tvinger det i seg, som normale voksne.

Såmn i ditt tilfelle ville jeg alltid bestilt eller laget  noe jeg visste folk ikke likte og så tatt «tuller du?» holdningen om de ikke spiste. Satt de ikke da i ro på stolen og forsynte seg ville jeg sagt rett ut at voksne folk som ikke har normal folkeskikk ved bordet er helt uakseptabelt.

Anonymkode: 84787...889

Wow, hvor er det du jobber hvor det er innafor å være så sykt investert i andres matvaner? 

Og å bevisst lage mat du vet gjestene dine ikke liker? Lenge siden jeg har lest at noen er såpass ærlig om sin pinlig giftige personlighet. 

Anonymkode: 1ec31...ca0

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om folk er kresne. Det kan være irriterende om man ikke finner noe alle kan spise, men er det et hensyn man alltid må ta? Om man er på jobb så kan man ikke tekkes alle og da tenker jeg at det er opp til den som ikke liker ditt og datt å ta med noe eget om det ikke er mulig å finne noe. 

Jeg vil gjerne lage noe alle kan like om jeg inviterer på middag eller et måltid, men det er jo ikke alltid det er mulig om noen har mye de ikke liker. Ville allikevel ikke tatt meg nær om noen sa "jeg liker ikke x". Da hadde jeg heller spurt om de ville ha noe annet å spise for det er ikke noe hyggelig om folk går sultne og det at gjestene trives er noe jeg synes er viktig. 

Skrevet

Det beste må være å informere om hva som står på menyen i god tid om man inviterer til middag. Da kan alle som ikke liker det, eller som ikke synes det er fint nok, bli hjemme. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...