AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Er kjemperedd. Var hos jordmor igår,hun målte først blodtrykket til å være 140/90. Mente det var høyt,og skulle måle på nytt. Da økte det til 150/90, antageligvis fordi jeg ble så fedd og urolig. Det gikk ikke ned igjen mens jeg var der,for jeg ble så nervøs. Urinprøve derimot var fin, har ingen andre symptomer,kun ødem i bena. Det har jeg hatt en stund. Må tilbake imorgen for å måle blodtrykk på nytt,pluss levere ny urinprøve. Er jo engstelig,så regner med det vil bli målt til å være høyt igjen. Jeg blir rett og slett redd. Har svangerskapsdiabetes i tillegg... men hva kan det være bortsett fra svangerskapsforgiftning? Når det ikke er protein i urin,ingen hodepine eller smerter generelt? Anonymkode: af546...f77
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Ts her. Må legge til at jeg er straks i uke 36. Anonymkode: af546...f77
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Hvor gammel er du? Det der er da ikke et høyt blodtrykk.. Anonymkode: 10af5...b2e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Ts. Er 33. Førstegangsfødende. ikke høyt? Jordmor mente det...har jo også googlet (desverre🥺🥺), og det kan jo virke som at det regnes som høyt i gravid tilstand.. Anonymkode: af546...f77
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Ja, blodtrykket er litt for høyt, men du får oppfølging, så bare slapp av. Det er i hvert fall ikke bra for blodtrykket å bekymre seg unødig. Ta opp det du lurer på i morgen. Anonymkode: b7414...563 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Det er ikke unormalt å ha litt høyere blodtrykk mot slutten. Og om blodtrykket stiger såpass etter en måling viser det at det, som du selv sier, påvirkes mye av stress fra din side. Sannsynligvis er det lavere når du sitter hjemme og hviler. Om du ikke har kraftige ødemer, hodepine, protein i urinen så er det sannsynligvis ikke så mye som vil bli gjort utover å fortsette å følge med på om det stiger eller om det kommer andre symptomer på svangerskapsforgiftning. Anonymkode: 8a102...fb0
ablaze Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Med mye erfaring med svangerskapsgorgiftning og prematur baby, så vil jeg først prøve å berolige deg med at om du utvikler sv.f. slik at baby må ut asap, så vil en frisk baby på 36-37 uker mest sannsynlig får reise hjem fra sykehuset innen en uke. Ikke vær redd for å få baby ut så nært termin! Videre så er 149/90 definisjonen på forhøyet blodtrykk, så ja - du var over grensen. Men dersom du ikke får protein i urin (eller andre tegn på alvorlig sv.f) så skal der ikke være noen grunn til at de setter i gang fødsel. Ødem er et tegn, men det - i tillegg til noe høyt blidtrykk - kan like gjerne være tegn til svangerskap og trenger ikke bety noe. Men vær obs på hodepine, vondt på toppen av magen, synsforstyrrelser og mye skum i do etter du har tisset og ring føden om du merker noen av dem. Svangerskapsforgiftning oppstår ofte mot slutten av svangerskapet, og de kan ofte kontrollere det med medisin. Prøv å nyt den siste tiden som gravid, for nå er det snart starten på tid med baby. Lykke til 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 Jeg gikk med høyt blodtrykk, proteiner i urinet, hodepine og ødemer fra uke 30. Jeg gikk hele svangerskapet ut med høyt blodtrykk som stabiliserte seg høyt. Gikk til jordmor ukentlig for å sjekke blodtrykk. Så ikke få helt hetta, det går helt sikkert fint! Min baby er helt perfekt, selv med blodtrykket som var forhøyet! Anonymkode: 894af...0fa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 Har hatt høyt blodtrykk i alle 3 svangerskap, der det utviklet seg til svangerskapsforgiftning etter noen uker. Ble igangsatt i uke 36/37. Når man har komt så langt i svangerskapet går det veldig fint med fødsel, og det er som regel ingen komplikasjoner. Vær obs på hodepine, smerter i magen, tåkesyn eller lignende. Ring føden dersom du er i minste tvil. Og ring heller en gang for mye enn for lite. Høyt blodtrykk kan utvikle seg til svangerskapsforgiftning, men behøver ikke. Det varierer litt mellom sykehusene, men noen velger også å indusere fødsel ved "bare" høyt blodtrykk. Anonymkode: 54745...aca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå