Gå til innhold

Sykdom grunnet søvnmangel - teller ikke som egenmelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Sist jeg var på jobb, hadde barnet mitt (1 år) sovet eksepsjonelt dårlig natten før. Selv om barnefar prøvde så godt han kunne, holdt barnet hele nabolaget våkent tror jeg. Dette er høyst unormalt for barnet vårt, han pleier aldri skrike om natta. Likevel, dette resulterte i 2x30 min søvn på meg den natta, og avgårde på jobb kl 7 dagen etter. Jeg jobber 14 timers skift, og ut over ettermiddagen kjente jeg at jeg ikke klarte mer. Ble mer og mer «fyllesyk», hodepine, kvalme og ekstrem trøtthet. Klarte ikke telle, klarte ikke tenke i det hele tatt. Til slutt fikk jeg beskjed av en kollega å gå hjem. Fikk tak i vikar (klarte på første forsøk, ikke noe stress rundt det), 

Jeg jobber i et yrke hvor jeg skal dele ut medisiner feks, men jeg kjente tidlig at det ikke var forsvarlig og fortalte kollegaene mine det. Etter hvert kom hodepinen, og kvalmen. Så jeg gikk hjem og leverte egenmelding, og får så beskjed av sjefen at søvnmangel ikke er egenmeldingsgrunn. Er forsåvidt enig i det, men jeg var jo syk og ute av stand til å gjøre jobben på en forsvarlig måte ?! Mine symptomer etter søvnmangel var akkurat lik mine symptomer (vanligvis) på en begynnende forkjølelse. Er ikke dette gyldig årsak? Jeg var jo for syk til å utføre jobben min på en trygg måte. En egenmelding krever vel ikke mer spesifisert diagnose? Er jeg helt pæ bærtur som satte dette opp som egenmelding?

Det er en IA bedrift, og dette er første egenmeldingen min i år. Det er altså ikke noe jeg har for vane å gjøre.

Anonymkode: 04f3e...67b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt, og det er riktig av deg å gå hjem når du ikke kan utføre jobben din forsvarlig, men du var jo ikke syk og jeg er enig med sjefen din om at kostnaden for at du måtte gå hjem må bli din.

Sånn er det bare, noen ganger må vi selv ta kostnaden selv om årsaken ikke er noe vi kan noe for. Et annet eksempel: hvis du har vært på reise (ferie), og planlagt hjemreise med fly på søndag, men så ble flyet kansellert og du kom deg ikke hjem før på mandag, må du selv ta kostnaden for fraværet fra jobb, selv om du ikke har gjort noe galt, og ikke er "skyldig" i å ha gjort noe galt.

Noen må ta regninga, og det er ikke riktig at det alltid skal være arbeidsgiver.

Anonymkode: ca11a...064

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt egenmelding av samme grunn som deg flere ganger, enten uten å begrunne det eller ved å skrive at jeg hadde så sterk hodepine at jeg måtte legge meg. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det!

Anonymkode: ca8c0...9dc

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding er det du selv som vurderer når du må være hjemme. Kun lege som har restriksjoner mtp hva en kan sykmeldes for. 

Anonymkode: 64439...fe5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nja jeg har ikke sovet i fred på 4 år da jeg har tre små som våkner i tur og orden. Man vender seg til søvnmangel og skulle helst vært hjemme fra jobb hver dag. Men skjønner at du som er vant til å sove i fred blir ulage når du plutselig blir forstyrret på natten. Tenker at det var helt greit at du brukte egenmelding den ene gangen. Lønner seg sjeldent å være ærlig. 

Anonymkode: f5c1f...797

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke noe som heter syk delvis eller noe? Du var jo på jobb i noen timer? 

Anonymkode: 36740...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når søvnmangelen fører til sykdom er det jo innafor tenker jeg. Trenger man å oppgi sykdomsgrunn i egenmelding da? I såfall vill jeg presisert for leder at egenmeldingen grunnenen ikke var fordi du du var trøtt og sliten, men fordi søvnmangelen førte til sykdom. Som f. eks hodepine, svimmelhet og slapphet. 

Anonymkode: b2385...81d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da har du lært på den harde måten; ikke opplys HVORFOR du er syk. Bare si du er syk. 

Anonymkode: fab64...7a5

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Kan på en måte forstå dere begge, men syntes det er godt gjort å klare de timene du gjorde, mange hadde nok ringt inn som «falsk syk» på morgenen. Hadde en gang en kollega som ringte på morgenen og sa hun ikke kom fordi hun ikke hadde sovet, og hun ble ikke snakket pent om kan du si.. 🙈 men vet ikke om hun fikk lønn.

Tenker du kan høre med tillitsvalgt, de har kanskje vært borti problemstillingen og kan sørge for at du behandles rettferdig. 

En annen gang får du la være å skylde på lite søvn, og heller bare si du har blitt syk. 😅

Anonymkode: 974a3...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gang i blant med lite søvn, så tenker jeg at det ikke er innafor med egenmelding. Men igjen, går det utover formen til seg selv så..Men jeg skal ikke si så mye, jeg ble sykemeldt rett fra permisjonsslutt og i 5 mnder pga søvnmangel 😅 Eller pga min psykiske helse som kom pga søvnmangel. 

Anonymkode: c5325...cb8

Skrevet (endret)

I den situasjonen der syns jeg det var riktig at egenmelding ble brukt. 
Du fikk jo symptomer pga dette. Pluss at du ikke greide å gjøre jobben. 
Man er ikke pliktig til å opplyse om årsak til egenmelding. 

Endret av Helgeline
  • Liker 12
Skrevet

Å ha sovet lite er ikke grunn til egenmelding, men hodepine og kvalme er jo det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Søvnmangel, i form av at man er trøtt fordi man ikke gidder å legge seg på kvelden, er ikke egenmeldingsgrunn, men her var det jo ikke din feil at du ikke fikk sove. Ved langvarige søvnproblemer kan man få sykmelding fra lege, så jeg syntes det er litt på trynet at lederen din sendte deg den meldingen. Hadde jeg vært deg så hadde jeg svart: «Jeg gikk hjem fordi jeg hadde hodepine og kvalme, ikke pga. søvnmangelen i seg selv.» og også tatt dette opp med tillitsvalgt. 

Og neste gang dette skjer så bruker du sykt barn-dag (eller syk barnepasser, dersom mannen din er hjemme) fra morgenen av. Er barn som ikke har sovet er ikke friskt, og dersom mannen din heller ikke har sovet så kan han neppe påstås å være i stand til å ivareta barnet heller. 

Anonymkode: 696b2...24b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

OK, for det ikke skjer jo ikke ofte. Drit i dette tilfelle i arb.giver. De har ikke noe med det, og det kan være du dekket over for noe annet.. søvnmangel, men i virkeligheten hadde du blødende hemoroider som gjorde at du ble slapp.
Hev deg over det, du gjorde det rette. 
De tre første dager av egenmelding  burde trekkes av lønn for å unngå snyltere. Du kan jo evt tilby å bli trukket i lønn for de timer du var vekke. 

Anonymkode: 0dd59...8b7

Skrevet

Man skriver ikke grunn i en egenmelding?  Bare si at du eller ditt barn var syk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde vondt i hodet og var kvalm. Med mindre du hadde vært på fylla, så hadde jeg brukt det i egenmelding med god samvittighet så lite fravær som du har hatt!

Anonymkode: fcba7...8a5

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet

Du skulle uansett ikke brukt egenmelding, egenmelding gjelder kun hele dager. Blir du syk etter å ha jobbet noen timer har du faktisk ikke rett på egenmelding. Men mange steder får man registrere "syk del av dag" (med lønn). 

Neste gang nevner du ikke søvnmangel, men at du har symptomer på sykdom. Eller forblir på jobb og gjør en dårlig jobb fordi arbeidsgiver mener du ikke er syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle stedene jeg har jobbet har det vært slik at går en hjem fra jobb før halve vakten er over, skriver en egenmelding (uten årsak), går en mer enn halve vakten går en bare hjem uten mer dikkedering.

Anonymkode: 0b3d5...f4f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover dårlig i perioder, blir kanskje bare 1-2 timer søvn før jobb, det er likevel ikke grunn til egenmelding. Jeg syns det var tåpelig av deg, men gjort er gjort. Neste gang opplyser du ikke om årsak til egenmelding. Og 14 timer på planlagt skift er ikke lov i hht AML, så du bør gjerne ta det opp med arbeidsplassen først. 

Anonymkode: ca99f...91c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 23.18):

Nja jeg har ikke sovet i fred på 4 år da jeg har tre små som våkner i tur og orden. Man vender seg til søvnmangel og skulle helst vært hjemme fra jobb hver dag. Men skjønner at du som er vant til å sove i fred blir ulage når du plutselig blir forstyrret på natten. Tenker at det var helt greit at du brukte egenmelding den ene gangen. Lønner seg sjeldent å være ærlig. 

Anonymkode: f5c1f...797

Hehe jeg er heller aldeles ikke vandt til å sove alene eller natten rundt altså, har en natterangler. Men han pleier ikke skrike, bare tulle og turne! Ergo har det gått fint at jeg har sovet på gjesterommet de gangene jeg har langvakter - og far tatt natten. Men akkurat denne natten var det altså hyling så jeg tror hele byggefeltet våknet av 😬 Han pleier heller ikke sove så lite som dette. Vanligvis får jeg 5-6 timer, og selv om de er oppstykket pleier det gå fint. Vet ikke hva som foregikk denne natten..

AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 9.56):

Jeg sover dårlig i perioder, blir kanskje bare 1-2 timer søvn før jobb, det er likevel ikke grunn til egenmelding. Jeg syns det var tåpelig av deg, men gjort er gjort. Neste gang opplyser du ikke om årsak til egenmelding. Og 14 timer på planlagt skift er ikke lov i hht AML, så du bør gjerne ta det opp med arbeidsplassen først. 

Anonymkode: ca99f...91c

Har unntak fra AML. En ordning både godkjent av fagforeninger og ønsket av arbeidstakerne. Det var ikke poenget. Jeg greier meg vanligvis fint på søvnmangel jeg og, men denne gangen var altså kvalmen og hodepinen problemet 🤷🏽‍♀️ 

Til dere som lurer på hvorfor jeg opplyste om det; spørsmål om evt covid symptomer kom jo selvsagt raskt siden jeg var tilbake på jobb dagen etter (ift karantenetid, testing osv). Derfor måtte jeg berolige dem med at nei, det var bare pga søvnmangel. Tenkte ikke mer over det før denne kommentaren her.

Anonymkode: 04f3e...67b

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...