Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før fødsel hadde vi kjøpt inn både bed side crib og sprinkelseng. Babyen lå littegrann i bed side crib de første dagene, men jeg fant raskt ut at det var mye mer praktisk å samsove med babyen, slik at jeg slapp å vekke babyen ved overføring etter amming på natta. I tillegg kan jeg halvsove under ammingen, og faller da raskt tilbake i dyp søvn kontra hvis jeg må holde meg våken under ammestunden. 

Så gikk det noen måneder, og vi tenkte at når babyen blir 6 måneder skal vi nok bytte til egen seng. Men så viste det seg at nattamming fremdeles var noe babyen ville, og faktisk mye oftere enn tidligere pga utvikling. Og sprinkelsenga står fremdeles urørt ved siden av dobbeltsenga. 

Nå er babyen 8 måneder, og vi koser oss fremdeles i samme seng. Men jeg er jo litt i tvil på om det i det hele tatt blir bruk for sprinkelsenga? Eller er det bare et bomkjøp? Føler meg nesten flau av at den bare står der, og at vi ikke tar den i bruk nå når babyen er så stor. Samtidig funker det jo å samsove, og jeg kjenner jeg har ikke ork til å skulle komme jeg gjennom elendige netter med plutselig nye rutiner.

Noen som har erfaringer? 

Anonymkode: 1cd76...4f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det fins barn som sover godt alene, men på våre tre forsøk har vii ikke fått til å lage en sånn😅🙈

Anonymkode: 1a242...ecd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vår er 2,5 år og sover i sprinkelseng, hun koser seg i den og skal få bruke den så lenge hun vil :) Men for oss har aldri samsoving vært aktuelt da, vår sov i egen seng om natta fra starten og liker ikke å ligge inntil 🙈

Anonymkode: 109d8...ea3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brukte sprinkelseng fra 1 år (nattammet til da, så samsov) til 2 år, gikk så over til juniorseng.

Mini kommer fremdeles over til oss om natten, men det er bare koselig.

Anonymkode: b003b...098

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du har gjort et bomkjøp. Slikt skjer, det er jo umulig å vite på forhånd hva du får bruk for. 🙂Her sov jenta fint i sprinkelseng fra fødsel av. Tok henne over i min seng for amming, og la henne tilbake i sprinkelseng etter amming. Etter hvert, så ble hun oftere liggende i min seng etter amming, og ved ca 9 mnd så ville hun ikke ligge i sprinkelseng mer. Det ble samsoving fram til juniorseng (husker ikke nøyaktig når hun begynte å sove i juniorsenga). Det ble delvis samsoving lenge etter at hun fikk juniorseng også.  🙂 

Anonymkode: 0eebd...357

• Liker 1
Skrevet

Sprinkelseng er kjempepraktisk! 

Den rommer utrolig mye, barneklær som ikke passer, ekstra puter, tepper, bamser, leker, alt mulig får plass oppi der 😃 

Men jeg har ingen erfaring med å ha barn i den, den har bare stått på soverommet mitt i snart to år 🤔😛

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (9 minutter siden):

Sprinkelseng er kjempepraktisk! 

Den rommer utrolig mye, barneklær som ikke passer, ekstra puter, tepper, bamser, leker, alt mulig får plass oppi der 😃 

Men jeg har ingen erfaring med å ha barn i den, den har bare stått på soverommet mitt i snart to år 🤔😛

Fungerer skikkelig bra som seng for store maine coon-katter også. Og som gåstøtte for smårollinger som vil opp og fram 👌

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fungerer skikkelig bra som seng for store maine coon-katter også. Og som gåstøtte for smårollinger som vil opp og fram 👌

Absolutt 😃 

Veldig praktisk og allsidig møbel 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig å bruke sprinkelseng til 2,5-3 år, så du har god tid på deg. Her sov hun med meg til 10 mnd, og deretter sprinkelseng. Hun er akkurat 2 år nå. Elsker senga si.

Anonymkode: 34ecb...ea2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Funker for mindre katter også når de vil ha litt barnefri. Barnet er jo ikke spesielt intressert i den sengen, så ting får ligge mye i fred der.
Har flyttet den ut i stuen, så vi kan ha uteklær der som er nyvasket, deilig seng for katter det.

Anonymkode: 8d855...c62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke bruk for sprinkelseng med eldste jenta. Solgte den etter et par år. Fikk lillebror for en uke siden, og har kjøpt sprinkelseng denne gangen også. Så nå gjenstår det å se hva det blir til denne gangen da.🤣 Bedside criben har hvertfall blitt det nye nattbordet, så ligger babyen i senga mi med puppen min ute, og bak meg igjen ligger 3åringen og spooner meg. 🙄🤣💕

Anonymkode: 6a21b...bcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sprinkelseng vi aldri har fått bruk for. Barnet er 2 år nå 😂

Anonymkode: 73e3e...d76

AnonymBruker
Skrevet

Fikk aldri bruk for sprinkelsenga med våre to barn... Eller den nye madrassen vi kjøpte da vi fikk nr. 2. Den ligger fortsatt pent pakken inn i plasten den kom i. 🙈 Sprinkelsengmadrassen vi kjøpte til eldste ble brukt til å hoppe på. 🙈

Anonymkode: 8a1d4...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig praktisk med sprinkelseng når de begynner å gå, og du må plassere de et trygt sted mens du må på do for eksempel 🤣

Vi samsover for det meste også, men barnet mitt starter i egen seng og har gjort det siden rundt 10 måneder cirka.

Anonymkode: 3b66a...f51

• Liker 3
Skrevet

Her har sprinkelsenga vore i sammenhengande bruk i 9 år, og i perioder har vi hatt to sprinkelsenger.  

Perioder med samsoving, men fra vi sluttet med nattamming så sov de iallefall deler av natta i den.

Vært i bruk til rundt 3 års alderen. Har tatt av ene siden når de har klart å klatre over. 

Unger er forskjellige.... nummer 3 kom hver natt til i 7-8 års alderen, nummer 4 har aldri komt.

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 sov i bedside crib fra dag 1, flyttet over til sprinkelsenga rundt 4 mnd. Alltid sovet godt alene. Ammet og la tilbake i egen seng uten problem. 

Nr 2 var helt motsatt, bedside criben endte opp med å bli brukt til rene gulpekluter, ammeputa og mobilen min🙈 tror kanskje hun sov der 20 min totalt på 6 måneder. Eneste som funket var å sove halvveis inni armhula mi, og sånn var det frem til ca 8 mnd alder. Når babyen ble mer mobil turte vi ikke at hun sov i storsenga, var redd for at hun skulle våkne uten at vi våknet og evt klare å krype ut i nedkant av senga.

Pappaen tok noen kvelder alene med å legge henne i sprinkelsenga etter siste amming rundt kl 24, han er mer standhaftig enn meg og klarer å stå i litt skriking uten å gi etter👏 Jeg lå på gjesterommet med ørepropper🙈 Var noen timer med skrik og byssing, men på 3 natta var sprinkelsenga akseptert. Hadde gjort det tidligere om vi hadde visst at det var så lett, men hva gjør man ikke for litt rolige netter når man står i det. Både vi og baby sov så mye bedre etter hun begynte å sove i sprinkelsenga, så anbefaler å prøve samme metode:) 

Anonymkode: 5379d...9cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her sov baby i bed side crib frem til 3 mnd,for så å sove i sprinkelsengen sin ved siden av vår etter det. Forskjellen er at her var det MME fra første stund, og da må man nødvendigvis våkne ordentlig uansett. Men bare helt i starten at mating på natten var aktuelt, en flaske MME holdt gjerne hele natten fra tidlig alder.

Anonymkode: 519ff...6fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg var det bomkjøp. Trodde jeg "måtte" sove alene i sengen siden jeg sover så lett, men tre år senere samsover vi fortsatt, og det er veldig koselig synes jeg. Ikke stress med hvor ungen liksom skal sove i alle fall, bare sov slik dere ønsker og trives med. 

Anonymkode: 4ddd9...130

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min begynte å sove i sprinkelseng rundt 15 mnd. Når får han ikke sove andre steder. Jenta vår har sovet i senga si siden dag 1, får helt kav av nærhet når hun skal sove. Rart hvor ulike de kan være

Anonymkode: 3546a...6cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt brukt på begge to her, men så har vi heller aldri samsovet. Trives virkelig ikke med det. 
Man bruker jo gjerne sprinkelseng til de er 2-3 år, så du har jo fortsatt litt tid på deg. Skulle senga være bomkjøp - ja, så er den det. Høres jo ut som at både du og baby trives veldig godt med å samsove 😅

Anonymkode: 4d7ef...e35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...