Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått et jobbtilbud som jeg egentlig er gira på men dette er fastlønn + bonus. Om jeg får bonus er lønna noe høyere en mitt nåværende nivå men det er selvfølgelig tryggere for meg med høyere fastlønn. Har aldri hatt bonusordning før og har lyst å få opp fastlønn. Noen med erfaring rundt lønnsforhandlinger med bonus? Kan legge til at jeg er i en annen prosess hvor jeg har fått beskjed om at jeg er den mest aktuelle kandidaten men tviler på at jeg har et konkret tilbud i hånden før jeg må takke ja til denne stillingen. 

Anonymkode: 8bbe3...74b

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forutsetning for bonus? Oppnåelig?  Hvor mye? 

Hadde aldri takket ja til fast lønn jeg ikke er fornøyd med uansett bonus.

Anonymkode: 92040...da2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har erfaring rundt lønnsforhandlinger med bonus. Hva lurer du på?

Anonymkode: 06f3d...387

Skrevet (endret)

Husk at bonusen kan fort falle fra hvis det er dårlige tider...

Endret av Visum
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er forutsetning for bonus? Oppnåelig?  Hvor mye? 

Hadde aldri takket ja til fast lønn jeg ikke er fornøyd med uansett bonus.

Anonymkode: 92040...da2

Oppnåelig ja, delt på personlige mål og bedriftens mål og de personlige er det visstnok sjeldent ikke nås. Bedriftens er jo litt mer uforutsigbart. Totalt 10%. 

Ja, har erfaring rundt lønnsforhandlinger med bonus. Hva lurer du på?

Lurer egentlig på om hvordan jeg skal formulere meg for å presse fastlønna opp på nivå med den jeg har nå. Er det i det hele tatt realistisk? Tallene de kom frem til er såpass spesifikke at jeg lurer på om de har sjekket, men utgangspunktet er at jeg skal prøve å få tilbudet opp nesten 10%. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en slik ordning i nåværende jobb. Lavere fastlønn og bonus (i gode tider). Jeg liker det ikke. Jeg får lavere lån, og bonusen er jo helt avhengig av hvordan bedriften gjør det, ikke de ansatte personlig. Veldig uforutsigbart, og jeg kan ikke regne bonusen med i tilfelle det ikke blir bonus. 

Jeg er dessverre en pyse, så tør ikke si noe på det. 

Anonymkode: 95cb7...f1b

• Liker 1
Skrevet

Får du feriepenger av bonusen? Blir det betalt inn pensjon av det samme beløpet? Det er ihvertfall noe du bør sjekke ut/kreve, hvis du går for den løsningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, BMF said:

Får du feriepenger av bonusen? Blir det betalt inn pensjon av det samme beløpet? Det er ihvertfall noe du bør sjekke ut/kreve, hvis du går for den løsningen. 

Har ikke kommet så langt at jeg har detaljer på det men det bør det jo helt klart. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la deg lure av bonus. Sørg for å ha god grunnlønn som førstepri. Aldri godta en underbetalt fastlønn. 

Anonymkode: 2e126...2d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer egentlig på om hvordan jeg skal formulere meg for å presse fastlønna opp på nivå med den jeg har nå. Er det i det hele tatt realistisk? Tallene de kom frem til er såpass spesifikke at jeg lurer på om de har sjekket, men utgangspunktet er at jeg skal prøve å få tilbudet opp nesten 10%

Du kan be om svarsutsettelse på jobbtilbudet inntil du har tilbud fra den andre stilling, om det ikke er snakk om lang tid. 
Vet du hva den andre stilling tilbyr? 
Til firmaet du har fått tilbud fra, kan du si at det de tilbyr deg i grunnlønn er under din markedsverdi (henvis til statistikk og den andre jobben). 
Det er ikke garanti at du får bonus, så du skal ha høyere grunnlønn i neste jobb enn nåværende stilling. Det må de forstå. Bonus er også noe som gavner arbeidsgiver- det er prestasjonsfremmende og grunnlønnen skubbes ned.

Du kan jo foreslå høyere grunnlønn og lavere bonus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bonusordning på jobben min, men hos oss er det en felles ordning der hele bedriften får den samme prosenten basert på hvor bra bedriften gjør det (og vi har gjort det veldig bra helt siden vi begynte med bonusordningen, selv under korona). I tillegg er grunnlønnen bra, så for oss har det vært en god ordning. 

Men det du må passe deg for er forutsetningene for å få bonusen. Er det basert på hvor mye du jobber? Veldig vanlig innenfor f.eks. konsulentbransjen, der bonusen er avhengig av timer du fakturerer hos kunden. Hvis du da blir sykemeldt eller går ut i permisjon mister du bonusen, siden du ikke fakturerer timer. I tillegg forventer de ofte at du skal bidra noe ekstra, utenom arbeidsoppgaver, for å få maks bonus. En kollega av meg opplevde en gang at de ikke fikk maks bonus fordi de "ikke deltok på nok fest", og dermed ikke bidro nok til det sosiale miljøet....

Så det er viktig å sjekke hva som skal til for å få bonusen. 

Anonymkode: 37e7c...9c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan be om svarsutsettelse på jobbtilbudet inntil du har tilbud fra den andre stilling, om det ikke er snakk om lang tid. 
Vet du hva den andre stilling tilbyr? 
Til firmaet du har fått tilbud fra, kan du si at det de tilbyr deg i grunnlønn er under din markedsverdi (henvis til statistikk og den andre jobben). 
Det er ikke garanti at du får bonus, så du skal ha høyere grunnlønn i neste jobb enn nåværende stilling. Det må de forstå. Bonus er også noe som gavner arbeidsgiver- det er prestasjonsfremmende og grunnlønnen skubbes ned.

Du kan jo foreslå høyere grunnlønn og lavere bonus. 

Nei, vet ikke hva den andre jobben tilbyr og det er også en veldig annerledes stilling, lederstilling, så vanskelig å si. Tror ikke de klarer å komme med et tilbud raskt, selv om de vet at jeg har mottatt et annet tilbud, så tviler på at jeg kan bruke det til noe. Men takk for tips, det kommer godt med i forhandlingene. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bonusordning på jobben min, men hos oss er det en felles ordning der hele bedriften får den samme prosenten basert på hvor bra bedriften gjør det (og vi har gjort det veldig bra helt siden vi begynte med bonusordningen, selv under korona). I tillegg er grunnlønnen bra, så for oss har det vært en god ordning. 

Men det du må passe deg for er forutsetningene for å få bonusen. Er det basert på hvor mye du jobber? Veldig vanlig innenfor f.eks. konsulentbransjen, der bonusen er avhengig av timer du fakturerer hos kunden. Hvis du da blir sykemeldt eller går ut i permisjon mister du bonusen, siden du ikke fakturerer timer. I tillegg forventer de ofte at du skal bidra noe ekstra, utenom arbeidsoppgaver, for å få maks bonus. En kollega av meg opplevde en gang at de ikke fikk maks bonus fordi de "ikke deltok på nok fest", og dermed ikke bidro nok til det sosiale miljøet....

Så det er viktig å sjekke hva som skal til for å få bonusen. 

Anonymkode: 37e7c...9c8

Uff det er jo totalt useriøst med sånne krav for bonus, ikke nok fest 🙄🙄🙄 Tror nok ikke det er sånne tilstander i denne bedriften men skal be om litt mer detaljer rundt opptjening. Det er nok ikke timebasert men resultatbasert, egentlig greit for meg men føler nok at jeg er motivert nok til å oppnå resultater uten bonus så det blir litt smør på flesk for min del. Eller smør på magerost i dette tilfellet kanskje. 

AnonymBruker
Skrevet

Ofte er bonus uten både feriepenger og pensjonsopptjening. Det utgjør endel. 

Anonymkode: c63c7...c35

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...