Gå til innhold

Hyttetomt, regler for hva som kan stå der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis jeg kjøper en hyttetomt uten hytte, hva er reglene? Er de forskjellige i hver kommune? Kan man stole på at reglene ikke endrer seg hvert år? Kan jeg feks plassere en hvilken hytte som helst der? Stor, liten, høy, rar, stygg? Kan noen nekte meg å sette et brukt sirkustelt der sålenge det er innenfor tomtegrensene?

Anonymkode: 2c986...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reglene er det stort sett hver enkelt kommune som bestemmer, i tillegg til at det er nasjonale regler og byggeforskrifter. Du må uansett søke om å bygge, og det er stort sett regler om hvor høy bygningen kan være, hvor nærme du kan bygge mot vann, hva slags vann/avløpssystem du kan ha, hvor mye naturinngrep (sprengning og utfylling) du kan gjøre, og noen ganger rent utseendemessige begrensninger på bygget som materialvalg, farger og stil. 

Regler kan endres, men har du først fått tillatelse og satt opp bygget er det sjelden du kan bli pålagt endringer senere, bortsett fra ting som har med miljø og sikkerhet å gjøre. F eks at man må tilkoble seg offentlig vann og avløp, at f eks ildsteder må byttes ut pga nye miljøregler eller ting som har med sikkerhet å gjøre (brannsikring f eks). 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må lese reguleringsplanen til området og søke før du bygger. 

Anonymkode: 312f5...ccf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke gjøre som du vil nei.  Du må følge reguleringsplan.

Anonymkode: 8b9df...6f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...