Gå til innhold

Er det veldig dårlig utvalg generelt i norske matbutikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare mangel på produkter, men vi har altfor mange ensformige merkevarer. 

Nora dominerer syltetøyhyllen. Tine og Q-meieriene eier melkediskene. Toro har tatt patent på tørrvarehyllene. Møllerens det samme angående mel. Freia preger sjokoladehyllene. Gilde har påleggsdisken. Grandiosa har vel halve pizzadisken. Og sånn fortsetter det. 

Men, det aller verste er jo at "alternativene" nå er kjedenes egne varer. Prima for Rema, Coop's elendige kaffe, Extra med Xtra, Kiwi med First Price osv osv. Dette er alternativene til merkeproduktene som jeg nettopp skrev ovenfor. Og stort sett det. 

Helt tragisk. 

Anonymkode: 0ce47...3db

• Liker 7
Skrevet (endret)
Milky skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er lite utvalg i forhold til andre land. Vanligvis veldig få produsenter, for eks meieri kommer jeg kun på Tine og Q meieri. Taco kun Santa Maria eller Ol del paso.. osv

bør være mer variasjon!! Er i himmelen når jeg handler i utlandet. 

At det er to tilbydere av ordinære meieriprodukter er helt uinteressant. De to vi har leverer produkter som er gode. Også alt annet med tørrvarer. Om man har to eller 18 leverandører av mer eller mindre identiske varer hjelper veldig lite for hvor spennende det er å handle.

Endret av Brunello
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk handler kun etter lommeboka.

Anonymkode: f13f9...223

Hva sier det om nordmenn?

Anonymkode: b2c91...249

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Brunello said:

At det er to tilbydere av ordinære meieriprodukter er helt uinteressant. De to vi har leverer produkter som er gode. Også alt annet med tørrvarer. Om man har to eller 18 leverandører av mer eller mindre identiske varer hjelper veldig lite for hvor spennende det er å handle.

Jeg synes Tine er en av de få som har gode produkter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Brunello ja, i alle fall en god vin...

Anonymkode: 32b8f...e7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg syns det er veldig dårlig utvalg i norske matbutikker. Jeg tror det har å gjøre med manglende konkurranse men også at Ola dunk ikke er villig til å betale for kvalitet og dermed tar til takke med noe som er litt dårligere bare det er billig. 

Da jeg var i butikken den siste uka skulle jeg ha green curry paste, men det måtte jeg på innvandrerbutikk for å finne. Jeg skulle ha ris, men aller helst ikke boil-in-bag i iallfall ikke hurtigris, og da gikk jeg tomhendt hjem. Heldigvis var det ikke helt tomt hjemme. 

Utvalget av fisk er tragisk. Jeg vil ha lokal fisk, hvorfor kan jeg ikke få det på en vanlig matvarebutikk i Norge?

I min lokale matvarebutikk er det flere hyller med potetgull, brus, godteri og frossenmat. Jeg syns ikke dette er mat heller. 

Anonymkode: 8d4ba...49d

Det er direkte tragisk at en fiskerinasjon som Norge ikke kan tilby god og fersk fisk. 

Jeg bodde på landsbygda i et søreuropeisk land i mange år. Ikke en fiskerinasjon. Og milevis fra nærmeste hav. Men selv i bittesmå landsbyer var det veldig bra utvalg på fersk fisk! 

Anonymkode: 7cc98...8fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Med mere produkter så får man noe å velge mellom. Både kvalitet, konsistens og pris vil variere mellom produktene, selv om dem er "like". Problemet er jo at man aldri får utforsket i Norge, for det samme selges hele tiden. Det kommer jo aldri noe nytt. Og det er en grunn til at enkelte helsekostbutikker f.eks nå selger matvarer. I alt fra olivenolje, til kokosolje, til sjokolade, til nøtter, til tørka frukt, forskjellige typer syltetøy og til fandens oldemor hva annet du finner der inne. Det er marked for det. For du finner jo ikke disse varene i norske butikker. Det har du aldri gjort. For der skal du kun kjøpe Freia og Nora. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mere produkter så får man noe å velge mellom. Både kvalitet, konsistens og pris vil variere mellom produktene, selv om dem er "like". Problemet er jo at man aldri får utforsket i Norge, for det samme selges hele tiden. Det kommer jo aldri noe nytt. Og det er en grunn til at enkelte helsekostbutikker f.eks nå selger matvarer. I alt fra olivenolje, til kokosolje, til sjokolade, til nøtter, til tørka frukt, forskjellige typer syltetøy og til fandens oldemor hva annet du finner der inne. Det er marked for det. For du finner jo ikke disse varene i norske butikker. Det har du aldri gjort. For der skal du kun kjøpe Freia og Nora. 

Jeg plukka en vilkårlig "kostholdsbutikk". Tights.no. Se det matvareutvalget som er der, fordi norske butikker ikke har dette i sortimentet. 

image.png.dbad0bb32bce86ffbea56adda06c0b2a.png

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes kanskje folk har et noe rosenrødt bilde av utvalget i andre land. Jeg har handlet mye både i Storbritannia og Frankrike,og begge har store (gigantiske!) supermarkeder som har altmulig. De har godt utvalg av råvarer, men det er ingen mangel på godteri, kjeks, sjokolade og halv- og helfabrikata generelt heller. Råvarene tar opp en mye mindre andel av gulvarealet enn de ferdige, usunne greiene, men siden butikkene er så store blir det mye råvarer likevel. Ulempen med dette er jo at det blir langt mellom butikkene, og har du ikke bil kan du bli nødt til å handle på småsnuskete nærbutikker med lite annet enn langtidsholdbare greier. I forhold har Norge små supermarkeder, men de er tross alt rimelig bra, størrelsen tatt i betraktning.

Jeg er enig i at det er vanskelig å få tak i nisjeprodukter og fersk fisk, og det er synd.

Anonymkode: 08cbf...dd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Bare de siste 12 årene har Rimi, Ica og Lidel blitt borte nettopp pga den beinharde konkurransen. 

Konkurransen om kundene er beinhard. 

Har selv vært butikksjef i en butikk som gikk konkurs og blir frustrert når folk fremstiller det som om det ikke er konkurranse. For å få kunder prøvde vi å utvide ferskvaredisken, men det endte kun med mye svinn. Kundene er ikke villige til å betale for at matvarebutikkene skal ha godt utvalg. Det er ærlig sak, men det er ikke ærlig sak å legge skylden på  butikkene.

Anonymkode: 40841...4ee

Signerer beskrivelsene og opplevelsen din. Tror folk flest ikke vet hvor mye det egentlig handler om å redusere kostnader, gunstige innkjøpspriser og de relativt sett beste avtalene. Butikkene slik jeg har forstått det er bare en del av en lang og kompleks kjede/nettverk.

Synes forresten det var synd at den lokale ICA butikken jeg handlet i ble borte. Trivelige lokaler, godt utvalg og hyggelige ansatte.

Anonymkode: 981ba...ddc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, i utlandet har man uflaks om de ikke har det. 

Anonymkode: 32b8f...e7c

Du kan ikke ha reist mye utenfor allfarvei 😂

Anonymkode: 2e239...2ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må forbrukerne også ta en stor del av skylda. 
Når det gjelder sjokolade, er det vel bare godtebutikker på Svinesund som har bedre utvalg enn en middels morsk butikk.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke ha reist mye utenfor allfarvei 😂

Anonymkode: 2e239...2ae

Hold deg til kjendis-trådene. Her skal jeg lese om fOOd.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er direkte tragisk at en fiskerinasjon som Norge ikke kan tilby god og fersk fisk. 

Jeg bodde på landsbygda i et søreuropeisk land i mange år. Ikke en fiskerinasjon. Og milevis fra nærmeste hav. Men selv i bittesmå landsbyer var det veldig bra utvalg på fersk fisk! 

Hva gjorde de med fisken de ikke fikk solgt? Kastet den og tapte pengene?

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Her må forbrukerne også ta en stor del av skylda. 
Når det gjelder sjokolade, er det vel bare godtebutikker på Svinesund som har bedre utvalg enn en middels morsk butikk.

Hva mener du jeg som forbruker må gjøre? For det nytter jo ikke å skifte butikk, fra Kiwi til Extra, for det er jo akkurat det samme der. Forskjellen er kjedens egne merkevarer, og kun det. 

Ja, jeg må ty en del til netthandling gjennom kostholdsbutikker for å få mye av det jeg vil ha. Jeg tar ikke til "takke" med alt som er i butikkene. Mye er altfor dårlig. Jeg lar meg ikke imponere selv om det står Toro eller Gilde på pakkene. Det finnes alltids gode alternativer, og mange av dem er bedre. Noe som enkelt som bokhvete selges ikke her jeg bor. 

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drev en liten delikatessebutikk i Oslo for mange år siden. Og glemmer aldri en god kunde som var fra Tromsø. Han hadde en flott villa med havutsikt. Og kunne se fiskebåtene legge til. Men han kunne ikke kjøpe den ferske fisken. Han måtte vente til den ferske fisken ble fraktet til Kina eller deromkring - og kom tilbake som kjip frossenfisk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjorde de med fisken de ikke fikk solgt? Kastet den og tapte pengene?

Har jeg sagt at de ikke fikk solgt all fisken? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg syns det er veldig dårlig utvalg i norske matbutikker. Jeg tror det har å gjøre med manglende konkurranse men også at Ola dunk ikke er villig til å betale for kvalitet og dermed tar til takke med noe som er litt dårligere bare det er billig. 

Da jeg var i butikken den siste uka skulle jeg ha green curry paste, men det måtte jeg på innvandrerbutikk for å finne. Jeg skulle ha ris, men aller helst ikke boil-in-bag i iallfall ikke hurtigris, og da gikk jeg tomhendt hjem. Heldigvis var det ikke helt tomt hjemme. 

Utvalget av fisk er tragisk. Jeg vil ha lokal fisk, hvorfor kan jeg ikke få det på en vanlig matvarebutikk i Norge?

I min lokale matvarebutikk er det flere hyller med potetgull, brus, godteri og frossenmat. Jeg syns ikke dette er mat heller. 

Anonymkode: 8d4ba...49d

Alle butikker har uten unntak både sjasminris, villris og basmatisris.   

Jeg husker fra jeg var liten hvor lite plass snop og snacks tok i  butikken.  Nå er "halve" butikkene bare snop og junk.  Om 10-20 år har vi amerikanske  tilstander med fedme her, bare vent å se. 

Anonymkode: 1a375...333

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg drev en liten delikatessebutikk i Oslo for mange år siden. Og glemmer aldri en god kunde som var fra Tromsø. Han hadde en flott villa med havutsikt. Og kunne se fiskebåtene legge til. Men han kunne ikke kjøpe den ferske fisken. Han måtte vente til den ferske fisken ble fraktet til Kina eller deromkring - og kom tilbake som kjip frossenfisk. 

Jeg bor på et av landets største fiskevær, og den ferskeste fisken jeg får tak i her er gjennom frysedisken på Rema. Selv i Asia finner du ferskere norsk fisk enn i disken på Rema. Rema har forresten lite norsk fisk i sin disk. 

• Liker 6
Gjest AlmaSofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo et resultat av at det ikke er konkurranse på matmarkedet i tillegg til lang logistikk. Og ja, vi har vanvittig dårlig utvalg og dårlige varer. Har brukt mye tid i Tyskland, Italia og australia. Å kjøpe frukt, grønnt, nøtter og kjøtt er noe generelt annet i disse landene. Ikke minst er frukten moden... Hater de harde kiwien, advokadoene og annet. Plommer og druer speielt er mye større og med bedre smak i f.eks Tyskland. 

Anonymkode: 6470c...f87

De norske plommene er jo fantastiske. Har ikke funnet bedre noen andre steder ... ei heller jordbær.

Er fornøyd med utvalget i butikkene - men tar også gjerne turen til sentrum og kjøper fra lokal slakter, krabbe og reker direkte fra båtene.
Har aldri savnet noe. 

Når det er sagt så koser jeg meg med å handle mat i utlandet også - men den daglige maten jeg trenger finner jeg her hjemme. Når man får tak i norske sesonggrønnsaker så er det ikke så mye som smaker bedre. 

Endret av AlmaSofie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...