Gå til innhold

Er det veldig dårlig utvalg generelt i norske matbutikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Norske matbutikker har sørgelig utvalg, selv de som virkelig er «gode» er ikke en gang gjennomsnittlige i Europa. Nordmenn ser veldig mye på matlagingsprogrammer men kan ingen ting om mat og bryr seg kun om pris. Ellers kunne ikke produsentene solgt alt elendet de gjør. 50% av entrecôten i butikken har ikke utseendet til en entrecôte, uansett prisklasse. Ingen ting jeg savner mer enn maten i utlandet. Norge er et matmessig u-land på forbrukernivå. 

Anonymkode: 32b8f...e7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Norske matbutikker har sørgelig utvalg, selv de som virkelig er «gode» er ikke en gang gjennomsnittlige i Europa. Nordmenn ser veldig mye på matlagingsprogrammer men kan ingen ting om mat og bryr seg kun om pris. Ellers kunne ikke produsentene solgt alt elendet de gjør. 50% av entrecôten i butikken har ikke utseendet til en entrecôte, uansett prisklasse. Ingen ting jeg savner mer enn maten i utlandet. Norge er et matmessig u-land på forbrukernivå. 

Hehe, ja. Jeg husker jeg spiste indrefilet en eller annen gang på 90-tallet. Har kjøpt indrefilet nå nylig. Var nesten like trevlete som en entrecôte. Ikke som jeg husker den, akkurat.

Anonymkode: b2c91...249

AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (1 time siden):

Liker å gå å se på Meny, men alle litt sjeldne og spennende ting koster jo skjorta. Ikke gøy.

Bare i Norge man synes noe som helst av det Meny har er spennende og sjeldent. En hvilken som helst butikk i utlandet er langt forbi Meny. Du må til en liten landsby for å finne noe som minner om Meny, men da har du både baker, slakter og grønnsaksbutikk i landsbyen ved siden av. Og gjerne torg en til tre ganger i uka med masse nydelig lokal mat. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

Utvalget i Norge er tragisk dårlig. Når jeg kommer hjem fra besøk i England, har jeg ikke lyst til å handle for jeg blir så deprimert over utvalget. 

Syns ikke utvalget var så mye bedre i England altså. Da har du vært på high end butikker ala Meny her.

Anonymkode: 6a11e...0ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Enig! Bare de siste 12 årene har Rimi, Ica og Lidel blitt borte nettopp pga den beinharde konkurransen. 

Konkurransen om kundene er beinhard. 

Har selv vært butikksjef i en butikk som gikk konkurs og blir frustrert når folk fremstiller det som om det ikke er konkurranse. For å få kunder prøvde vi å utvide ferskvaredisken, men det endte kun med mye svinn. Kundene er ikke villige til å betale for at matvarebutikkene skal ha godt utvalg. Det er ærlig sak, men det er ikke ærlig sak å legge skylden på  butikkene.

Anonymkode: 40841...4ee

Rimi og Lidl solgte jo ikke ferskvarer. Noen Ica’er gjorde det, men i svært begrenset grad. 

Jeg er villig til å betale for godt utvalg, derfor handler jeg nesten alt på Meny. Men stadig flere hyllemetere der overtas av halv- og helfabrikata. Jeg forstår at butikken selger det flertallet av kundene vil ha, men ganske mange av oss vil ha rene råvarer, og vi finner det, sjeldnere og sjeldnere i Norge.  

Og butikkene kan også bidra med sitt. F.eks: Mine siste rabattkuponger hos Meny (som trumf-medlem) består stort sett av helfabrikata-varer ( varer jeg aldri har kjøpt). Hva med å tilby rabattkupongene på skikkelige råvarer, supplere med oppskrifter, gjøre det interessant (og med kupong-rabatt) for de som alltid kjøper pakkeløsninger? 

Og igjen, i de aller fleste andre europeiske land finner vi matbutikker med ekstremt bedre utvalg enn de norske. 

Anonymkode: 708d4...6d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

Utvalget i Norge er tragisk dårlig. Når jeg kommer hjem fra besøk i England, har jeg ikke lyst til å handle for jeg blir så deprimert over utvalget. 

Jeg har familie i England, og hver gang vi går i matbutikkene der så er det som å komme til himmelen 😂

Anonymkode: d9e85...b65

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig dårlig utvalg i norske matbutikker. Jeg tror det har å gjøre med manglende konkurranse men også at Ola dunk ikke er villig til å betale for kvalitet og dermed tar til takke med noe som er litt dårligere bare det er billig. 

Da jeg var i butikken den siste uka skulle jeg ha green curry paste, men det måtte jeg på innvandrerbutikk for å finne. Jeg skulle ha ris, men aller helst ikke boil-in-bag i iallfall ikke hurtigris, og da gikk jeg tomhendt hjem. Heldigvis var det ikke helt tomt hjemme. 

Utvalget av fisk er tragisk. Jeg vil ha lokal fisk, hvorfor kan jeg ikke få det på en vanlig matvarebutikk i Norge?

I min lokale matvarebutikk er det flere hyller med potetgull, brus, godteri og frossenmat. Jeg syns ikke dette er mat heller. 

Anonymkode: 8d4ba...49d

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns ikke utvalget var så mye bedre i England altså. Da har du vært på high end butikker ala Meny her.

Anonymkode: 6a11e...0ac

Jeg tror ikke Tesco Superstore kan kalles high end. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har familie i England, og hver gang vi går i matbutikkene der så er det som å komme til himmelen 😂

Anonymkode: d9e85...b65

Det er det virkelig. Bare vegetar og veganutvalget er til å dø av. De har ikke så stort utvalg på oster i supermarkedene, men det kan man jo få kjøpt i en ostebutikk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nevn en ingrediens som du ikke finner hos meny?

Anonymkode: f13f9...223

Bare på skjell er det titalls. Mange rekearter, minst ti typer flyndrefisk de knapt noen gang har, ikke hverdagskost med t-bone eller côte de boeuf, noe så banalt som bifftomat finnes knapt i Norge. Nei, det som selges som bifftomat er bare en stor vanlig tomat. Sikkert tyve vanlige tomatsorter i resten av Europa man aldri ser her. God ris, god tørket pasta, ja, gidder ikke nevne mer. La meg ikke engang starte på manglene i ostedisken.... bakesukker... Massevis. (Sukker til baking er mindre enn vanlig sukker så gjæren lettere får tak i det og du får mye jevnere og finere heving. Knapt noen norsk butikk har det).

Andre varer det er utrolig vanskelig å finne, due, rype, fasan, hare/ kanin, storfugl, vaktel, forskjellige typer (raser) av høns og kalkun, utenlandske kokker nevner hvilken kyllingart du skal kjøpe til den og den retten, samme med kalkun, slikt finnes ikke her. Gris i forskjellige arter, til forskjellige retter. Storfe, samme sak. Perlehøns, hjort som ikke er fillet, rådyr som ikke er stek, lammekoteletter er ikke lett å finne til enhver tid, total mangel på elgkjøtt, og reinsdyr er utrolig overpriset. Og det er mye mer, gode olivenoljer er knapt å oppdrive, balsamico av kvalitet finnes ikke. Bare noe så basic som hel hvit pepper er det få butikker som har. Banansjalott finnes ikke, bare de små fiklevariantene. Vi er tragisk dårlige selv på hermetikk som knapt går ut på dato. Og mye mer!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig dårlig utvalg, de fleste butikkene er helt uinspirerende. Jeg kjøper nå det meste fra lokale produsenter og hele slakt på kjøtt for å ha noe utvalg og variasjon.  Butikkene holder til basisvarer. REMA og spar er relativt greie på hver sine ting, men jeg kjøper alltid merkevarer der det brukes midler på forskning og utvikling foran kjedenes egne billige kopier med dårlige råvarer, så utvalget er råttent. Men sparer mye penger på å miste inspirasjonen hver gang jeg går inn i en butikk da. 

Anonymkode: 7a1a2...130

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det har noe å gjøre med EU eller ikke EU. 

Nordmenn generelt er opplært i mange tiår til å tro at pris er sykt viktig og at mat i Norge er grusomt dyrt.

Samtidig er vi vel det eneste landet i Europa der det er vanlig at voksne mennesker må ha godteri i helgene. Se på en velfylt handlevogn en fredag i Tyskland, Frankrike, Italia. Og se på en velfylt handlevogn samme dag i Norge. I Norge er store deler av vogna fylt opp med brus og snacks. Det er ikke vanlig i andre land. 

Anonymkode: 7cc98...8fc

Jeg er mye Europa rundt, man ser ikke godteri og crisps hos voksne. Og de drikker ikke brus. Svenskene gjør det, enda mer enn oss, britene liker crisps, men ikke spanjoler, italienere og franskmenn. Sier ikke at de aldri spiser det, men jeg har bodd hjemme hos mange, og det er aldri brus og crisps i posene. Om jeg kjøper en sjokolade kikker de på meg. Skikkelig konfekt er noe annet, men da er det en anledning, fredag er ikke en anledning. 

Godtespisingen i Norge er sykelig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan man forvente at alle matbutikker har det rette kjøttstykket og alle ferske grønnsaker på en lørdag?

Anonymkode: f9db0...4bf

Ja, i utlandet har man uflaks om de ikke har det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller er vi nordmenn som tenker dette bare bortskjemte? Har hørt at i f.eks. Tyskland er utvalget et helt annet. Spiser vi veldig lite varierte middager i Norge, rullerer de fleste på kun 10 ulike middagsretter? 

Anonymkode: 3b464...5bb

Ja, utvalget i Norge er svært begrenset. Helt elendig. Se bare på Sverige. Det er jo som å gå inn i drømmeland. Enorme butikker med sykt utvalg av absolutt alle varer.

Og så har vi Rema 1000 med sin bestevennsstrategi, som fjernet 30% av sortimentet sitt for å tjene enda mer penger, mot at kunder lider av dårlig utvalg. 

Extra og Kiwi har bedre utvalg, men det er jammen ikke mye bedre.  

Anonymkode: 0ce47...3db

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Etter tråden å dømme så er det tydeligvis mangel på hel-og halvfabrikata i Norge. Og de aller fleste benytter seg tydeligvis ikke av spesialforretninger. 

Anonymkode: 49ea9...366

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Etter tråden å dømme så er det tydeligvis mangel på hel-og halvfabrikata i Norge. Og de aller fleste benytter seg tydeligvis ikke av spesialforretninger. 

Man har fjernet store deler av matkulturen ... Før fantes det bakere, slaktere, fiskere ... Hva skjedde, egentlig?

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen av oss bor ikke på Frogner i Oslo. I Frankrike eller Italia ville en by med 5000 innbyggere ha et utvalg som gruset Machmann’s, Fjellberg og Frogner Spesial eller hva de heter. Og i Oslo er det top of the pops. En by som Oslo hadde hatt ekstremt mye større utvalg der nede. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man har fjernet store deler av matkulturen ... Før fantes det bakere, slaktere, fiskere ... Hva skjedde, egentlig?

Folk handler kun etter lommeboka.

Anonymkode: f13f9...223

• Liker 2
Skrevet

Meny har et brukbart utvalg, men dessverre så er det utrolig dyrt å handle på meny. 
jeg synes absolutt ikke at utvalget på meny kan forsvare prisene de har, for så godt utvalg har de rett og slett ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen av oss bor ikke på Frogner i Oslo. I Frankrike eller Italia ville en by med 5000 innbyggere ha et utvalg som gruset Machmann’s, Fjellberg og Frogner Spesial eller hva de heter. Og i Oslo er det top of the pops. En by som Oslo hadde hatt ekstremt mye større utvalg der nede. 

Men det finnes mange små lokale rundt omkring i hele landet. Bondens marked finnes også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg flytta til norge i 1999 og følte eg var kommet fleire år tilbake i tid. Der eg kjem frå har vi eit eiget kjøttrom, fryserom og gigantisk grønnsak og fruktrom. Her er det f.eks kun to val om mjølk, Tine og Q. Det er faktisk ekstermt dårlig utvalg, kanskje ikkje så rart når det er sånn fire menn som bestemmer kva heile landet skal ete. 

Anonymkode: 316d8...cb7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...