AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Tømte begge bryst i går ettermiddag og har intervall-ammet siden. Når kan jeg håpe at produksjonen er mer tilpasset babyen min? Fremdeles blir brystet som står på «vent» veldig fullt slik at baby overspiser og gulper opp store mengder, men det tar kanskje lang tid? Anonymkode: 225c0...40e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har hatt veldig tendens til overproduksjon denne gangen. Synes det har gått 2-3 døgn før jeg har merket bedring. Og jeg har måttet være veldig nøye på ammingen, skrive ned side og klokkeslett for å unngå økning igjen... utrolig kjedelig Anonymkode: d3f82...66c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt veldig tendens til overproduksjon denne gangen. Synes det har gått 2-3 døgn før jeg har merket bedring. Og jeg har måttet være veldig nøye på ammingen, skrive ned side og klokkeslett for å unngå økning igjen... utrolig kjedelig Anonymkode: d3f82...66c Såpass ja 😩 jeg har ikke tatt tid på noe. Bare ammer etter babyens ønske, men passer på at det ene brystet får ammefri i mange timer. Det er sikkert 7-8 timer det ikke blir brukt av gangen. Føler det har blitt litt bedre, men babyen min får fortsatt altfor mye melk for fort merker jeg. Hun slapper ikke av og koser seg når hun spiser, og gulper fortsatt ☹️ Anonymkode: 225c0...40e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #4 Skrevet 28. mars 2021 Ikke så fort men det går seg til! Jeg hadde overproduksjon begge gangene, og begge gangene fikk jeg god hjelp av intervallamming. Så bare holdt ut litt mer. Du merker fort hvis det bikker over og babyen begynner å die mer, og dere får økedøgn istedenfor. Forresten, begge gangene måtte jeg kjøre intervallamming to ganger, så på nytt etter et par uker igjen. Men så etter det kunne jeg nyte amming resten av ammeperioden, og ammet begge barna frem til 1,5 år alder ca. Jeg vil absolutt si til deg, at overproduksjon er et problem på lik linje som lav produksjon, så om du er frustrert og sliten, er det helt betinget! Ja, mange vil si at det er luksusproblem, men det er allikevel problem, både for deg og babyen. Men som sagt, holdt ut, dette går over snart, og neste gang (neste graviditet), vil du være enda bedre forberedt. Noen av oss er rett og slett melkekuer, født til å fø hele landsby av babyer, men har bare en baby i fanget. 😜 Anonymkode: 10fc3...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke så fort men det går seg til! Jeg hadde overproduksjon begge gangene, og begge gangene fikk jeg god hjelp av intervallamming. Så bare holdt ut litt mer. Du merker fort hvis det bikker over og babyen begynner å die mer, og dere får økedøgn istedenfor. Forresten, begge gangene måtte jeg kjøre intervallamming to ganger, så på nytt etter et par uker igjen. Men så etter det kunne jeg nyte amming resten av ammeperioden, og ammet begge barna frem til 1,5 år alder ca. Jeg vil absolutt si til deg, at overproduksjon er et problem på lik linje som lav produksjon, så om du er frustrert og sliten, er det helt betinget! Ja, mange vil si at det er luksusproblem, men det er allikevel problem, både for deg og babyen. Men som sagt, holdt ut, dette går over snart, og neste gang (neste graviditet), vil du være enda bedre forberedt. Noen av oss er rett og slett melkekuer, født til å fø hele landsby av babyer, men har bare en baby i fanget. 😜 Anonymkode: 10fc3...b3a Hei, og takk for fint svar Var akkurat det jeg trengte å høre nå! For ja, det er et problem - det gulpes i store mengder og hun rekker aldri å komme til den fete melken fordi volumet er så stort. Og puppene fylles igjen altfor fort!! Er det forresten farlig at babyen ikke får den fete melken? Her er nesten alle bleiene grønne, sikkert pga hun kun får den før-melken? Nå er det 2 døgn siden jeg tømte begge bryst med pumpe og har intervall-ammet siden. Burde jeg pumpe ut alt igjen i morgen allerede dersom ikke produksjonen er lavere innen da? Eller fortsette med intervall-amming lenger? Tar meg selv i å vurdere mme om dagen nå, siden det er så strev med overproduksjonen Har jo egentlig kjempelyst til å amme, men ja- det er stev!! Så håper det løsner snart. Tenker det samme selv- virker som puppene mine tror jeg fikk trillinger, siden jeg produserer nok mat til en hel flokk!! Anonymkode: 225c0...40e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Jeg måte bruke samme bryst 2 ganger på rad i det verste tiden. Den andre bryst fylles opp jo, men om du tømme eller pumpe den siden øker du produksjonen fortsatt. Jeg håndsvist ut nok mengden slik det ikke ble vondt, men latt den være ellers. Anonymkode: 787d7...97a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg måte bruke samme bryst 2 ganger på rad i det verste tiden. Den andre bryst fylles opp jo, men om du tømme eller pumpe den siden øker du produksjonen fortsatt. Jeg håndsvist ut nok mengden slik det ikke ble vondt, men latt den være ellers. Anonymkode: 787d7...97a Jeg ammer på samme bryst 3-4 ganger før jeg bytter. Bytter ikke før det andre brystet er ubehagelig fullt. Er det feil? Tar sikkert 7-8 timer før jeg bytter.. Anonymkode: 225c0...40e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei, og takk for fint svar Var akkurat det jeg trengte å høre nå! For ja, det er et problem - det gulpes i store mengder og hun rekker aldri å komme til den fete melken fordi volumet er så stort. Og puppene fylles igjen altfor fort!! Er det forresten farlig at babyen ikke får den fete melken? Her er nesten alle bleiene grønne, sikkert pga hun kun får den før-melken? Nå er det 2 døgn siden jeg tømte begge bryst med pumpe og har intervall-ammet siden. Burde jeg pumpe ut alt igjen i morgen allerede dersom ikke produksjonen er lavere innen da? Eller fortsette med intervall-amming lenger? Tar meg selv i å vurdere mme om dagen nå, siden det er så strev med overproduksjonen Har jo egentlig kjempelyst til å amme, men ja- det er stev!! Så håper det løsner snart. Tenker det samme selv- virker som puppene mine tror jeg fikk trillinger, siden jeg produserer nok mat til en hel flokk!! Anonymkode: 225c0...40e Ja, jeg husker fortsatt hvordan det var og og frustrert jeg var, og han eldste er nå blitt 6 år gammel. Farlig er det ikke, men det er jo ikke optimalt for babyen, og det er derfor du prøver intervallamming nå, så du gjør alt du kan. Nøyaktig detaljer husker jeg nok ikke, men tenker, hvis puppene er så sprengt at det er vondt, så kan du ta tømming igjen, og starte intervaller igjen. Og om du klarer å amme fra en pupp tre ganger, er det jo kjempe bra, det ordner seg nok snart. Det er absolutt verst første 6 uker, må være noe hormonellt, fordi det roet seg ned etterpå. Anonymkode: 10fc3...b3a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 1 døgn er desverre ikke lenge nok for mange. Men er du i tvil, ring en ammehjelper Anonymkode: 9c9b1...649
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Skrevet 28. mars 2021 Anbefaler deg å lese denne: https://ammehjelpen.no/overproduksjon-av-morsmelk/ og her: https://ammehjelpen.no/heltomming-og-intervallamming/ Høres ikke ut som du har gjennomført det helt i tråd med disse anbefalingene, i alle fall. Jeg hadde stor nytte av denne fremgangsmåten selv, og hadde som du en baby som plutselig gulpet mye og bæsjet eksplosivt og grønt. Jeg måtte gjenta hele prosessen tre ganger i løpet av vel 6 første mnd med amming, men hver gang løste det seg etter et par dager med metoden. Lykke til! Sitat fra første link: Heltømming og intervallamming betyr at du starter med å tømme begge brystene så godt du klarer med pumping eller håndmelking før du ammer fra begge sider. Deretter skal hvert bryst være på vakt i tre timer, annenhver gang. Det vil si at du tilbyr barnet samme bryst innenfor tre timer før du bytter bryst igjen. Tell tre timer fra første amming på brystet som er på vakt. Du kan intervallamme i mange dager, helt til problemene er under kontroll. Men ikke gjør ny heltømming hver dag! Det må gå MINST tre dager før du tar en ny heltømming, ellers risikerer du å øke melkeproduksjonen i stedet for å redusere den. Grunnen til at det er anbefalt å starte med én heltømming, er at det gjør at du unngår spreng, og dermed gjør intervallammingen mer levelig for det brystet som ikke ammes på . Det er friperiodene uten stimulering som forteller brystet at det skal roe ned produksjonen. Anonymkode: ab349...ed5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Anbefaler deg å lese denne: https://ammehjelpen.no/overproduksjon-av-morsmelk/ og her: https://ammehjelpen.no/heltomming-og-intervallamming/ Høres ikke ut som du har gjennomført det helt i tråd med disse anbefalingene, i alle fall. Jeg hadde stor nytte av denne fremgangsmåten selv, og hadde som du en baby som plutselig gulpet mye og bæsjet eksplosivt og grønt. Jeg måtte gjenta hele prosessen tre ganger i løpet av vel 6 første mnd med amming, men hver gang løste det seg etter et par dager med metoden. Lykke til! Sitat fra første link: Heltømming og intervallamming betyr at du starter med å tømme begge brystene så godt du klarer med pumping eller håndmelking før du ammer fra begge sider. Deretter skal hvert bryst være på vakt i tre timer, annenhver gang. Det vil si at du tilbyr barnet samme bryst innenfor tre timer før du bytter bryst igjen. Tell tre timer fra første amming på brystet som er på vakt. Du kan intervallamme i mange dager, helt til problemene er under kontroll. Men ikke gjør ny heltømming hver dag! Det må gå MINST tre dager før du tar en ny heltømming, ellers risikerer du å øke melkeproduksjonen i stedet for å redusere den. Grunnen til at det er anbefalt å starte med én heltømming, er at det gjør at du unngår spreng, og dermed gjør intervallammingen mer levelig for det brystet som ikke ammes på . Det er friperiodene uten stimulering som forteller brystet at det skal roe ned produksjonen. Anonymkode: ab349...ed5 Hva har jeg gjort feil? Det står «minst» tre timer eller to amminger. Jeg ammer kanskje 4 ganger pr bryst før jeg bytter 🤔 jeg trodde det var bedre jo lengre jeg ventet omtrent. Hadde jeg byttet etter 3 timer/2 amminger så hadde begge bryst vært relativt fulle konstant. Er ikke poenget at det ene skal rekke å tømmes litt, og det andre få kjenne på at det står ubrukt? Jeg spør for å lære altså, vil jo få til dette sitat ammehjelpen: 4. Når det har gått minst tre timer og minst to amminger, er det «vaktbytte». Brystet som hadde «fri» går på «vakt» i neste intervall. Anonymkode: 225c0...40e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 Du kan eventuelt vurdere å donere morsmelk hvis det blir et langvarig problem? Mange sykehus har melkebank, jeg bare linket til Oslo: https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/morsmelkgiver Anonymkode: f5129...cfc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har jeg gjort feil? Det står «minst» tre timer eller to amminger. Jeg ammer kanskje 4 ganger pr bryst før jeg bytter 🤔 jeg trodde det var bedre jo lengre jeg ventet omtrent. Hadde jeg byttet etter 3 timer/2 amminger så hadde begge bryst vært relativt fulle konstant. Er ikke poenget at det ene skal rekke å tømmes litt, og det andre få kjenne på at det står ubrukt? Jeg spør for å lære altså, vil jo få til dette sitat ammehjelpen: 4. Når det har gått minst tre timer og minst to amminger, er det «vaktbytte». Brystet som hadde «fri» går på «vakt» i neste intervall. Anonymkode: 225c0...40e Hei! det er sant, leste litt fort her og forsto det først som at man skulle bytte etter 3-4 timer og ikke lengre. håper du kan få bedre hjelp av en ammehjelper eller noen på helsestasjonen? Føler meg deg! Lykke til Anonymkode: ab349...ed5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #14 Skrevet 29. mars 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Hva har jeg gjort feil? Det står «minst» tre timer eller to amminger. Jeg ammer kanskje 4 ganger pr bryst før jeg bytter 🤔 jeg trodde det var bedre jo lengre jeg ventet omtrent. Hadde jeg byttet etter 3 timer/2 amminger så hadde begge bryst vært relativt fulle konstant. Er ikke poenget at det ene skal rekke å tømmes litt, og det andre få kjenne på at det står ubrukt? Jeg spør for å lære altså, vil jo få til dette sitat ammehjelpen: 4. Når det har gått minst tre timer og minst to amminger, er det «vaktbytte». Brystet som hadde «fri» går på «vakt» i neste intervall. Anonymkode: 225c0...40e Du har gjort det rett. Enkelte med intervallamming har en dagpupp og en natt pupp f.eks. Anonymkode: 9c9b1...649
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #15 Skrevet 29. mars 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva har jeg gjort feil? Det står «minst» tre timer eller to amminger. Jeg ammer kanskje 4 ganger pr bryst før jeg bytter 🤔 jeg trodde det var bedre jo lengre jeg ventet omtrent. Hadde jeg byttet etter 3 timer/2 amminger så hadde begge bryst vært relativt fulle konstant. Er ikke poenget at det ene skal rekke å tømmes litt, og det andre få kjenne på at det står ubrukt? Jeg spør for å lære altså, vil jo få til dette sitat ammehjelpen: 4. Når det har gått minst tre timer og minst to amminger, er det «vaktbytte». Brystet som hadde «fri» går på «vakt» i neste intervall. Anonymkode: 225c0...40e Slik jeg leser, har du ikke gjort noe feil. Det står da virkelig MINST 3 timer, og klarer du lengre enn det, er det bare bra, da vil det funke fortere. Poenga er nettopp slik du sier, å la en pupp stå "ubrukt" litt lengre, for å roe ned produksjonen. Anonymkode: 10fc3...b3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå