Gå til innhold

TOLV uker ventetid på DPS behandling?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk som sliter med psyken, depresjon, angst og andre alvorlige ting.

Hvordan kan det være mulig at det er 3 måneders ventetid på dps behandlinger? Det er jo altfor lenge, da mange må ha hjelp med en gang. 

Kan fastlegen purre på? Hva slags "akutt"behandling finnes det?

Anonymkode: 05f9f...67b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 måneder er da ikke så gæli. Har ei tidlig i tenårene her hjemme og vi ventet 5 måneder for å komme til psykolog for Post traumatisk stress 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange blir ikke satt på venteliste en gang og får ikke hjelp i det hele tatt 

Anonymkode: a0126...5b0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

3 mnd er KORT i disse dager.

Faktisk overrasket over at det går såpass fort under korona. Vanlig ventetid er rundt 6mnd og for mange så myesom ett år.

Anonymkode: d761b...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3 måneder er ingenting. Jeg må vente i 12 måneder (9 måneder gjenstår av ventetiden)

Anonymkode: 9b59a...fc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er man vurdert dit hen at det haster med hjelp så må man ikke vente i 3 måneder. 

Anonymkode: 0434a...0a5

• Liker 5
Skrevet

Forstår godt at det føles lenge. Ville ringt dps og forklart situasjonen, eller evt dratt tilbake til fastlegen for å høre om alternative muligheter i mellomtiden. Er det veldig kritisk kan dere også få hjelp av ambulerende akutteam.

AnonymBruker
Skrevet

3 mnd er ikke lenge, det er faktisk ganske kort ventetid både for psykisk og somatisk helsehjelp i spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: 2a377...646

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp etter 2 uker. Ble prioritert fordi jeg er normalt er i full jobb og har små barn og ble brått dårlig. Er 100% sykemeldt nå pga angst og depresjon men er motivert for å komme meg tilbake i jobb så fort helsa tillater det. 

Fastlegen min sa at hun aldri hadde henvist så mange pasienter i hele sin karriere til dps som nå. Korona tar nok knekken på flere enn man tror. For min del handler det mer om mer arbeidspress. Ekstravakter oppå 100% stilling, aldri pusterom fra barn, ansvar for syke foreldre osv. For andre kan det være stikk motsatt. Hjemmekontor og ensomhet. 

Anonymkode: 014d0...9da

• Liker 1
Skrevet

Jeg ventet i 5 mnd for å så bli nektet hjelp da jeg kom til timen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk hjelp etter 2 uker. Ble prioritert fordi jeg er normalt er i full jobb og har små barn og ble brått dårlig. Er 100% sykemeldt nå pga angst og depresjon men er motivert for å komme meg tilbake i jobb så fort helsa tillater det. 

Fastlegen min sa at hun aldri hadde henvist så mange pasienter i hele sin karriere til dps som nå. Korona tar nok knekken på flere enn man tror. For min del handler det mer om mer arbeidspress. Ekstravakter oppå 100% stilling, aldri pusterom fra barn, ansvar for syke foreldre osv. For andre kan det være stikk motsatt. Hjemmekontor og ensomhet. 

Hva sa du til legen din? Hvordan fikk du time så fort?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan ikke skrive alt jeg sa til legen min her. Men jeg har angst og depresjon nå. Legen min skrev en henvisning til dps og mente at jeg kom til å få time raskt siden jeg hadde små barn og var yrkesaktiv til vanlig. Hun sa at de ofte prioriterte de foran f.eks uføre da det er mer samfunnsnyttig å få de friske og tilbake i jobb. I tillegg når man har omsorg for små barn så teller det inn da det haster å bli frisk(jeg har tre barn) 

Jeg har ingen forhistorie med psykiske problemer men jeg har mye psykiatri i min familie. Så det ligger mye sårbarhet der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke skrive alt jeg sa til legen min her. Men jeg har angst og depresjon nå. Legen min skrev en henvisning til dps og mente at jeg kom til å få time raskt siden jeg hadde små barn og var yrkesaktiv til vanlig. Hun sa at de ofte prioriterte de foran f.eks uføre da det er mer samfunnsnyttig å få de friske og tilbake i jobb. I tillegg når man har omsorg for små barn så teller det inn da det haster å bli frisk(jeg har tre barn) 

Jeg har ingen forhistorie med psykiske problemer men jeg har mye psykiatri i min familie. Så det ligger mye sårbarhet der. 

Tusen takk for svar!
Det høres akkurat ut som min samboer. Han har ansvar for barn, i 100 prosent jobb. Nå den siste uken har han brukt egenmeldinger fordi han ikke klarer gå på jobb. Han sliter så mye at jeg tenker å ringe legen hans på mandag å fortelle hvordan det er. 
Han kan ikke vente i 12 uker. Håper det hjelper om jeg forklarer hvordan han har det. 

Takk for ditt svar, det var godt å høre ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva det vedkommende du siterte sa til sin lege er irrelevant for deg. Og vedkommende fikk så fort hjelp fordi alvorlighetsgraden på lidelsen tilsa at det hastet

Anonymkode: 0434a...0a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar!
Det høres akkurat ut som min samboer. Han har ansvar for barn, i 100 prosent jobb. Nå den siste uken har han brukt egenmeldinger fordi han ikke klarer gå på jobb. Han sliter så mye at jeg tenker å ringe legen hans på mandag å fortelle hvordan det er. 
Han kan ikke vente i 12 uker. Håper det hjelper om jeg forklarer hvordan han har det. 

Takk for ditt svar, det var godt å høre ! 

Det høres lurt ut. Det kan være at "raskere tilbake" er et bedre tilbud til han enn DPS. Spørs hvilke kommune dere tilhører. Østlandet har hvertfall dette tilbudet. Dette er for de med depresjon og angst som skal tilbake i jobb. Jeg utredes for bipolar lidelse så derfor var DPS det riktige stedet for meg. 

Jeg brukte også mye egenmelding på slutten før jeg innså at sykemelding var det riktige. Håper samboeren din får hjelp raskt. Psykisk sykdom er virkelig ikke noe å ta lett på. Jeg har vært et arbeidsjern hele livet og nå klarer jeg knapt å dusje uten å svime av på de verste dagene. Ring på mandag! Lykke til! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere som bare blir avvist og ikke får hjelp der eller blir satt på venteliste engang! 

Anonymkode: f09a3...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig t det er så lang ventetid. 2 uker tok det for meg fra henvisning til første time. 

Anonymkode: 93b67...718

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog verden i Norge er jo helt skakkjørt.. tenke om det var like lang ventetid hos tannlegen når en hadde tannverk..??? 

Anonymkode: 7771a...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet i utgangspunktet i 12 uker i fjor (gikk til legen i desember, fikk første time i mars). Men pga pandemien ble mange timer utsatt, så kom inn først i mai... I allerede desember hadde jeg gråtet på telefonen til legen om at jeg kom til å dø hvis jeg ikke fikk time snart. Dessverre er det såpass med ventetid. 

Dersom man må ha "akutt" behandling er vel dette innleggelse med overvåkelse på sykehus.

Anonymkode: c1bc6...23b

AnonymBruker
Skrevet

3 måneder er standard og kort tid sett i dagens situasjon. Det betyr at du faktisk er blitt prioritert til å få en samtale på dps. Det er trist og riv ruskende galt, men det er slik det er. De fleste får avslag.

Anonymkode: d3a75...d46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...