Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julegaver hvert år?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har 23 stk og kjøpe julegave til utenom oss. 10 av dem er tante/onkel barn. Resten er par/enslige Vi bruker 200-250,- pr gave uansett om det er par eller ikke eller tantebarn. Vi har ikke så masse at vi kan kjøpe en gave hver til våre foreldre, besteforeldre, søsken osv.

Vi har allerede kjøpt noen julegaver, så alt kommer ikke på julelønningen. Vi kjøper på tilbud og nattåpent. Man finner mange fine saker og ting som ikke er så dyrt.

Tilsammen i år vil vi bruke over 4000,- på julegaver og det synes jeg er mer enn nok.

Leser om folk som kjøper en gave til 1000,- til sin kjære. Og like mye bruker de på barna. Skulle nesten tro de var rike.

Ufattelig at noen kan bruke så mye penger på en gave. Det er jo egentlig ikke gavene det handler om og hvor mye man har brukt. Men det handler om å være sammen med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fjor brukte jeg kjempe masse! Men det var litt for jeg kjøpte PS2 + spill+skjorte/slips til kjæresten min....

Bortsett fra han så er jeg tante til 5, han onkel til 2, jeg har 3 gifte søsken, han 2 (en ugift og en ikke)... I telegg besteforeldrer, foreldre og div. venner...ja som dere ser.... dette blir mye! Så i fjor brukte jeg(eller vi) sikkert 7000 - 8000 kr. Pluss han kjøpte gave til meg....

DETTE ER GALSKAP har vi bestemt i år! Alle voksne får en symbolsk gave som jeg lager selv, barna får gaver - til ca 150 kr (er trods alt 7 stk)

Og vi skal kjøpe gave til hverandre til under 500,-!

Så i år blir det fornuft i stedenfor flotte, dyre gaver. Vi har trods alt dårlig råd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, skal vi se - vi skal kjøpe gaver til omtrent 10 stykker utenom våre egne to barn. Og jeg kjøper antagelig en liten ting til min mann. Jeg vil tippe at der går omtrent 7000,- i julegaver. Vi kjøper ikke gaver til søsken som har barn - kun til den barnløse. Synes det er viktigst at barna får gaver, jeg. Så har jeg en venninne som jeg kjøper gave til hvert år + mannen hennes og to barn.

Vi har også bestemt at nevøer og nieser kun får gaver til de er 18 år - det er lenge nok, synes jeg. Jeg skal foreslå det samme for venninnen min, for våre eldste nærmer seg også 18 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 2000 kroner hvert år på gaver. Gir da til to foreldre, en bror (de bruker jeg mest på), en bestemor, tre venninner med mann/samboer, kusina mi som jeg er venninne med i tillegg, i år føyer jeg til en kusine til for vi har kommet veldig mye nærmere det siste året, og barna til de søskenbarna mine som har barn (5 barn i alt), og til en jente jeg pleide å sitte barnevakt for.

Barna kommer jeg nok til å kjøpe til frem til konfirmasjonsalder trur jeg.

Sånn har vi i hvert fall gjort det i familien vår. Vi tantebarna fikk gaver fra tanter og onkler til vi var konfirmert, etter det fikk vi heller dyrere gaver fra foreldrene våre. Kan ikke huske at jeg har vært misfornøyd med det. Det var liksom helt naturlig at gavehauen minket ettersom man ble mer og mer voksen :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Vinga jeg at det er tanken som teller.

Jeg prøver og holde meg til rundt 1000-1500 kr,og kjøper noe jeg tror de kan få bruk for.Men det er vanskelig å finne ut hva en kan kjøpe når lommeboka sier stopp på 1500 kr.

Men en hjemmelaget gave er alltid mest artig å få synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du Væren får ikke noen gaver fra noen i fam. du da? siden du er over 18?

:wink: Dakar meg!!!

Joda, jeg og mannen min får gaver fra mine foreldre og hans mor, og så får vi alltid noen kjempefine gaver som våre tre barn har laget eller kjøpt selv! Dessuten gir vi hverandre en gave, eller blir enig om å kjøpe oss noe vi trenger eller ønsker oss!

Jeg ser faktisk ikke helt problemet i at jeg ikke får så mange gaver fra familien; jeg er tross alt snart 38 år og voksen nok til å innse at julegavene først og fremst er for barna sin del!

Jeg blir glad for gaver ungene mine har laget, og som det ligger kjærlighet og omtanke bak.

Er det noe jeg ønsker meg, har jeg anledning til å kjøpe meg det selv! Pliktløpet med på død og liv å skulle "bytte" gaver ser jeg nok ikke poenget med!

Ellers tror jeg ikke det faktum at man "bytter" gaver innen familien behøver å fortelle så veldig mye om familieforholdene som sådan. At man har et godt forhold til familien er vel det viktigste? Det finnes sikkert nok av familier med dårlige relasjoner og store kommunikasjonsvansker, men der man fortsetter å gi gaver av ren plikt.

Ellers ser jeg av innleggene over her at jeg ikke er unormal som ikke gir gaver til voksne (og etterhvert utflyttede) tantebarn, men heller prioriterer mine beste venner! Tror det er mer og mer vanlig, jeg!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg:

I år skal jeg ikke kjøpe gaver for over 1000 kroner til sammen. Det skal lages billige, men fine, presanger til de nærmeste.

Noen er håpløse å lage ting til. De får en flaske billig rødvin. Faktisk skal jeg kjøpe noen flasker Happy Cat (rød eller hvit) til disse. Flasken er jo morsom i seg selv.

Så nå skal jeg grave frem maling, pensler, innkjøpte tre-greier (kjøper gjennom hele året) og andre hobbysaker. I tillegg skal jeg ut i skogen i morgen og plukke flotte ting som jeg kan bruke i dekorasjoner.

Alle i familien er informert om at jeg ikke kjøper dyre gaver i år, venninner o.l. har fått beskjed om at jeg ikke vil være med på julekarusellen i år. De nærmeste har fått beskjed om at jeg/vi ønsker oss PENGER og ikke noe annet.

Faktisk vil jeg prøve å gjøre det sånn hvert år. Er lei av alt stresset som følger med julen. Det ødelegger jo all kosen. Den flotteste gaven er at man får tid til å være sammen med familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såååå enig, Lea!!!

Tenk om vi kunne prioritert å bruke julen til å bare kose oss sammen med dem vi er glad i? Julestemning, godteri, lese gode bøker, ha hyggelig besøk og bare kose oss...

Min mann får fnatt av hele julemaset; hvert år har han en periode der han sterkt vurderer et sesongmedlemskap i Jehovas vitner...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan vi ikke gjøre det sånn da?

Skrive et kort eller ringe familie og venner før jul og si ifra at vi kutter ut stresset i år. Barna må jo få gaver da, men de voksne kan vi jo heller invitere på en liten sammenkomst i romjula. Alle tar med seg drikke og litt mat. Så kan alle kose seg og være sammen når det endelig er fred og ro..

Ser sjelden tanter, onkler og andre slektninger jeg. Den beste gaven fra dem ville være en rolig kveld med bare snikk-snakk og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår vennekrets er vi enige om å bruke max 100 kroner på hver gave og det synes jeg er en grei avtale. Likevel går det omtrent 2000 kroner ettersom vi har søsken, foreldre og besteforeldre som får dyrere gaver. Jeg liker også å lage gavene selv. Synes folk bruker for mye penger på gaver. Plei det sosiale samværet med familie og venner istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig liten familie (3 + min kjære) å kjøpe gaver til og prøver derfor å finne noe de har bruk for (Megavanskelig til voksne mennesker som har "alt") - og så får prisen komme i annen rekke synes jeg. Dermed blir det noen ganger veldig dyre gaver og evt. spleising med søsken og andre ganger billige men dog svært nyttige gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg bruker vel ett sted mellom 3000-4000 på julegaver i år. Dette avrierer veldig, alt ettersom hvor god råd en har. Men jeg ELSKER å gå å lete etter julegaver rundt omkring. Titter litt her og der, og den gleden når en finner noe som er perefekt for noen! Synes julegavehandlinga er noe av det kosligste med julen nesten. :ler:

Skal kjøpe til samboer, foreldre, svigerforeldre, 2 søsken på begge sider (4 tilsammen), bestemor, mormor, 5 venninner og ett vennepar og til ungen til en av venninnene mine.

I min familie har det vært normalt å gi til vi søskenbarna ble 18, etter det fikk en ikke noe mer fra onkler og tanter. Bortsett fra hvis noen er fadder på deg. Det synes jeg egentlig er helt greit. Men det var fryktlig kjipt å få halvert antall gaver da en var 19! Har liksom hele tiden bevart den barnslige delen intakt når det gjelder gaver og slikt. Klemmer nesten like mye på de i dag som da jeg var lita. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, det har jeg aldri tenkt over gitt...

La meg se..

I år gir jeg gaver til :

papsen og fru

mamsen

mine to brødre med damer

3 tanteunger

Gullet mitt

også hjelper jeg gullet å kjøpe noe til sin far.

To av tanteungene har jeg alt kjøpt til, fant noe passende på salg for et par måneder side, en hundrings på hver.

Hva jeg skal kjøpe til de andre vet jeg ikke, men ingen av gavene kommer over 150,- tror jeg. Bortsett fra den til gullet da. Der vurderer jeg å gå opp til 500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok et sted mellom 2 og 3 tusen på julegaver. Da kjøper jeg til mamma, bror, søster, bestemor, tante, onkel, fetter og kusine. + et par venner, vi er 6 venninner som hvert år kjøper gaver til to stykker, slik at alle får noen gaver, men vi syns ikke det er nødvendig at alle kjøper til alle. Jeg får gave av de jeg gir til, + at jeg får gaver fra familie i england, grandtanter osv, som jeg ikke gir gave til, men de får derimot håndskrevet brev der jeg takker pent etter jul, og dette er mer enn nok for de, sier de.

I vår familie er det vanlig å både gi til tantebarn og søskenbarn uansett hvor gamle de er, og tante/onkelbarna gir gaver til sine tanter og onkler fra de er ganske små. (Da jeg var 4 ga jeg lekebil til onkel og såper til tante, jeg var MEGET fornøyd med valget.. :) )

Vi har det nok sånn fordi vi har en veldig liten familie, de jeg ramset opp øverst er faktisk alle vi har! Tviler på at det hadde vært sånn om jeg hadde hatt 10 søskenbarn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jeg og sambo bruker ca 2-3000 kr, det varierer litt etter hvor god råd vi har. I år er vi litt blakke, så da blir det litt billigere gaver. Kommer på ca 1500 kr ser det ut til. Kjøper kun til foreldre, søsken og ektefeller, og tantebarn og besteforeldre.

Så kommer gavene til hverandre i tillegg, men som regel er de veldig praktiske, ting vi virkelig trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, ser nok av de andre svarene her at jeg kanskje splasher litt for mye i jula, ja. Er student også, men heldigvis med noe hjelp fra mor og far.

La meg se...Kjøper til:

Samboer: Ca 1500-2000

Mor, far og to brødre: Ca. 5-700 pr. person

Beteforeldre: Ca. 400 pr. par

Ett fadderbarn, to venninner + lita kusine: Ca. 200 pr. person

I tillegg bruker samboer, som også er student, omtrent det samme på sin familie. Gavene er fra begge, men vi kjøper til hver vår side.

Til sammen blir det vel da ca... Oj... 10 000 blanke kroner, gitt. Men så er det jo utrolig koselig å gi bort gaver også da, særlig om den er gjennomtenkt. For det kan jo faktisk ligge mye omtanke bak selv om det ikke er hjemmelaget! Men er vel muligens en idè å prøve å bremse kjøpekarusellen litt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...