Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julegaver hvert år?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at mange overgår sin egen økonomi i jakten på de perfekte julegavene. Er det ikke tanken som teller?

Hvor mye ca bruker dere på gaver til venner/familie/ektefelle/barn??

Jeg pleier å bruke ca 2000 kr hvert år, men i år har jeg ikke råd til å det, må begrense meg litt pga babyen, han skal jo ha vogn og sånt som vi skal kjøpe like over jul. Så jeg regner med at det i år går ca 1500... Må være kreativ i år m.a.o :ler:

Jeg har 5 nære venninner som får gave hvert år, 3 søsken, 2 foreldre/1 svigerforelder, samt sambo og bestefaren hans, og mine besteforeldre. Klarer jeg å komme under 1500 og finner gaver til alle som jeg vet de vil elske så er jeg mer enn fornøyd!!

Jeg vil ikke at julen skal bli til bekymring fordi man blir blakk hele januar etter julegave raidet.

Hvorfor handler det plutselig mye om penger? :-? Vil ikke at det skal være sånn jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjøper ikke så store gaver, rett og slett fordi jeg har ikke råd til det, dessuten syns jeg heller ikke at det er om og gjøre at det skal være så dyrt. Bruker vel en 1000-1500 totalt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mellom 1000-2000 jeg. Kjøper vel til 5-6 nære venner. Min mor og far. Så har jeg et fadderbarn jeg kjøper til. Og mormoren min. Hvis jeg har til overs så kjøper jeg til kusiner og tanter og sånt.

Er jo kun 16 og må jo ikke kjøpe til alle og enhver. :D

Bruker mellom ca 100-200 kr på hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. ikke lett å si.

Jeg lager gaver til de fleste, men det koster jo det også.

Tenker at det går med mellom 2000 og 3000 i verste fall. Hvert år tenker jeg at jeg skal kutte ned, men tenk om folk kjøper til meg og at jeg ikke har gave til dem.

Liker bedre å gi enn å få jeg. Synes at det er koselig å finne eller lage en ting som passer spesielt til en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bruker rundt 2000kr, men det varierer litt. I år har jeg tenkt å prøve å få gjort det billigere, ved å lage en del gaver. Bare jeg kommer igang snart!

Kjøper til mamma m/ samboer, pappa, to søstre med samboere, en nevø, to svigerforeldre, to svogere (min samboers brødre), samboeren, samboerens besteforeldre (3stk), 2 av mine søskebarn og 1-2 venninner. (Kommer litt an på, ofte tar den ene av dem og jeg oss en felles fest isteden).

Jeg er som regel blakk etter julegavehandlingen, men dette er jo folk jeg ikke vil la være å gi gaver til! Men det er litt min egen feil at jeg er blakk fordi jeg ikke deler opp handlingen men tar alt midt i desember....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det nok med en 4000 til gaver, men det syns jeg det er verdt.

Tror nok de fleste gavene ligger på rundt 300 - 400 kroner, bortsett fra til onkel barna da...... de får nok enda dyrere saker.

I min vennekrets gir vi ikke hverandre gaver, vi gir heller til barna til de som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Etter vi ble familisert for mange år siden så har fam. vokst seg stor.

For årets jul kjøpte jeg den første gaven i januar. Slik slipper jeg å gå å tenke på alt jeg skal kjøpe inni julen.

Julen i fjor jobbet jeg, så da var jeg ferdig med alle i okt.

I år feirer vi hjemme. Er ferdig med de fleste. Vi kjøper når vi er ute å reiser hele året også. har en julegaveskuffe som fylles opp hele året.

Må ha den koserunden på byen inne i julen, så da blir det handlet til mannen min og en ekstating til ungene. Har kjøpt til de allerede i sommer en gaske dyr presang, men for kosens skyld......

Dessuten orker jeg ikke stresset inn i julen med folk,kø og det meste er utsolgt. kjøpe for at en må kjøpe?

Hva vi bruker? Ikke godt å si, men jeg merker det ikke så godt når jeg gjør det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor jul satte jeg opp regnskap over alle julegavene jeg hadde kjøpt.

Det viste seg at vi hadde kjøpt julegaver for rett over 5000 kroner, det synes jeg jammen er nok...

Vi gir julegaver til tante/onkelbarn, ca. 150-180 kr. og de får gaver til og med det året de fyller 18.

Ellers gir vi en gave fra ungene våre til deres tanter og onkler som ikke har barn.

De av våre søsken som har barn får ikke julegave. Der gir vi bare til ungene.

Dessuten har vi flere gode venner som vi pleier å gi julegave til. Det er jo litt koselig for oss å "bytte" gaver med venner, for det vanker jo ellers ikke så mange gaver som før i tiden... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gjest:

Sånn har vi gjort det også.

Har ikke tanteunger, men kusiner og fettere. Disse fikk gave mens vi var barn, men ikke etter at de var 16-18 år. Dersom disse var venner i tillegg fikk de kanskje noe på lik linje med andre venner, men de fleste ser man sjelden.

Hvis alle kusiner og fettere skulle hatt gaver hadde det blitt MANGE gaver. Selvsagt er det enklere om man har 1-3 tantebarn som man har jevnlig kontakt med.

Synes slett ikke at det er rart at man kutter ut slektninger etterhvert jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Tenker det blir ca kr. 3000 - 4000. Jeg gir også til mine gamle venninner, vi hadde en diskusjon om dette for noen år siden og vi ble enige om ikke å gi julegaver til barna for de får mer enn nok! Alt skal ikke alltid være om barna så vi skal fortsette å gi gaver til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke til tante"unger" etter 18 år - men altså til venner!!!

De fleste jeg kjenner og som jeg har diskutert dette med, slutter faktisk å gi tantebarn julegaver når de blir konfirmert, dvs i 14-15 års alderen. Vi har altså valgt å fortsette med å gi gaver til "ungene" er voksne, altså 18 år. Dette er forøvrig en overenskomst vi har kommet fram til i fellesskap i familien vår.

Det handler vel egentlig litt om at man ikke kan holde på å gi gaver til barna etter at de er voksne og flyttet hjemmefra. Hvor skal grensen gå da? Etterhvert kommer det til både samboere og barn, og skal man da kanskje begynne å gi til disse også?

At vi derimot gir en liten gave til gode venner/vennefamilier som vi omgås ofte og har mye til felles med, kan vel ikke være så merkelig?

Når alt kommer til alt er det noe som heter at "venner er den familien du velger selv!" - det betyr på ingen måte at det er uvennskap i slekta, men bare at vi har funnet en ordning som fungerer utmerket for oss, og som alle i familien er enige om!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!!

Jeg har 35 søskenbarn....så i familien gjør vi det slik at de får pakker til de er konfirmert...det blir jo kjempedyrt om en skulle gi til alle...det er vel opp til hver enkelt hvem en gir til...blir de endel tantebarn og(slik som mine foreldre fikk) så skjønner jeg jo godt at en ikke kan gi til alle 35...i vårt tilfelle....

vi(jeg og sambo) bruker vel sikkert mellom 2000 og 3000 på julegaver...mest på hverandre og på jenta vår på 14 mnd :D

klem Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I min familie gir vi gaver til "nærmeste familie" (foreldre, søsken, besteforeldre og barn)

I tillegg gir vi gaver til tanteunger og søskenbarn under 15 år.

Jeg synes at søskenbarn er litt for fjernt til å fortsette med gaver til resten av livet (har mye mindre kontakt med dem etter at jeg flyttet fra hjemme... og regner med at det blir desto mindre etter at de flytter ut også)

Når dine tanteunger er passert 15, begynner du kanskje etterhvert å få svigerbarn og barnebarn osv å gi gaver til (det kommer i alle fall mine foreldre til å få!)

Noen nære venner gir jeg selvfølgelig gaver til! Det er jo de som er mine nærmeste i mitt daglige liv.. dem jeg deler gleder og sorger med.. Og det er de det er enklest å kjøpe gaver til.. for de snakker jeg jo ofte med og vet hva de ønsker seg..

Derfor; ja til venner, nei til søskenbarn og (når den tid kommer) tanteunger over 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Har akkurat det samme problemet!

Jeg ville heller hatt et julekort enn julegaver!

Jeg har ikke så mange jeg skal kjøpe gaver til. men de som skal ha gave må jo ha litt ekstra. Det er nærmeste familie som: Søster, mamma, pappa, tantebarn(to stk) og kanskje noen venner + samboer.

Jeg syns julen har gått over fra å ha det moro sammen med venner og familie, til å bli en høytid som styres av butikkene!

Renger med å bruke mellom 2000-3000kr(hvis jeg får råd) på julegave til samboer. Så det blir vel kanskje 4000kr tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hmm...Ikkje godt å vite. Eg pleier å bruke 200-300 kr på kvar, men så har eg ikkje mange å kjøpe til. Foreldre, ei søster og tre besteforeldre.

:-?

Tidlegare pleidde eg å kjøpe til alle tanter, onkler og søskenbarn, men eg slutta med det då eg vart 18 (vanleg i slekta) då slutta dei fleste av dei å kjøpe til meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å bruke sånn ca. 500 kr + - per person (kommer an på hvor snille de har vært). Skal ikke kjøpe til så mange i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god råd, men nekter å la meg rive med av gavehysteriet. Til sammen kjøper vi ca. 10 gaver à ca. 2-300 kroner (Finner ofte ting som koster langt mindre). Begynner ofte tidlig (Er faktisk ferdig med de fleste allerede) og finner ofte fine ting på salg, reiser osv. Krever litt tankevirksomhet, men det er vel vitsen???

Til venner med dårlig råd (Studenter, småbarnsforeldre m.v.) lager jeg en "snasen" matkurv (Passer på å handle godsaker i Sverige :lol: ) med ingredienser til en skikkelig romantisk middag til de voksne + vin som passer til. Ingredienser til en barnevennlig middag følger også med hvis det er barn i huset. Hiver også i litt nam pålegg når jeg først er i gang. Gjør ikke noe stort nummer ut av det og vet at dette har blitt satt pris på! Gjorde selvfølgelig ikke dette da jeg hadde dårlig råd selv, men husker at jeg satte stor pris på å få slike!

Til besteforeldre og andre som "har alt" kjøper jeg heller en pen blomst og skriver et langt, hyggelig kort enn å kjøpe noe de ikke har bruk for. Pengene jeg sparer går til matkurvene nevt ovenfor. Tid til det har jeg jo også, siden de fleste presangene er innkjøpt i god tid.

Alt i alt går det nok noen kroner, men dette fordeler seg jo over (nesten) hele året og jeg koser meg veldig underveis!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg elsker å kjøpe gaver, men bryr meg ikke så mye om hva jeg får selv så lenge jeg forstår at det ligger omtanke bak!

Har man ikke råd så har man ikke råd. Blir nesten lei meg, jeg, hvis jeg får en dyr gave fra noen jeg vet har dårlig råd.

Synes i hvert fall ikke at noen skal ha dårlig samvittighet fordi de ikke har råd til å kjøpe dyre julegaver. Blir kvalm når jeg hører folk som bruker 25 - 30.000 på julegaver! (Ja, de finnes og innkjøpene skjer ofte i all hast, så omtanke er det dårlig med...)

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...