AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Som tittelen sier! Hvordan er skolene der? Hva med Steinerskolen i Bergen, noen som har erfaring med den? Anonymkode: 9f5db...353
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Går åpenbart bra siden det er morges nest største by Anonymkode: 665a0...63c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Bergen er som andre store byer mangfoldig, det finnes gode og dårlige områder, og alltid noe bra i «dårlige» områder og alltid noe dårlig i «gode» områder. Men generelt mange aktiviteter og bra tilbud for barn, både gratis og betalbarbare. Ville sjekket litt de enkelte skolekretsene. Anonymkode: 49cc4...2dd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 In absentia skrev (2 minutter siden): De skarrer der... Det gjør de i Frankrike også, Holland og Tyskland også. Ser ut til at man lever fint med det. Anonymkode: 49cc4...2dd 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Tenker du Bergen sentrum, eller tenker du å bo i en av bydelene? Vi bor i Ytrebygda (som er sør for Bergen og hvor bl.a flyplassen ligger). Her er det fine skoler. Det er ikke så oppdelt som Oslo her, så man vil finne folk i alle samfunnsklasser på samme skole. Steinerskolen har jeg ikke noe erfaring med, men tror det er to Steinerskolen i Bergen (begge ligger i Fana bydel). Det er fint å bo i Bergen med barn, men det regner veldig mye da.. Anonymkode: 0339e...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjør de i Frankrike også, Holland og Tyskland også. Ser ut til at man lever fint med det. Anonymkode: 49cc4...2dd Og mange andre steder i Norge..Kristiansand, Stavanger osv. Anonymkode: 62466...2b3 1
Gjest In absentia Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjør de i Frankrike også, Holland og Tyskland også. Ser ut til at man lever fint med det. Anonymkode: 49cc4...2dd Jeg har bodd her halve livet mitt, men blir jeg gravid så flytter jeg.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Bergen er Norges fineste by! Bare synd det regner hele forbanna tida. Prøvde å bo der i 4 år, men måtte til slutt flytte da jeg ble deprimert av været. Anonymkode: 9b313...11a 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Bergen har sånn 70 grunnskoler av ulike størrelse, og i ulike bydeler med ulik sosial sammensetning, så her må du nok være mer spesifikk. Mange steder i Bergen er fine å bo med barn, andre steder hadde jeg glatt styrt unna. Steinerskolen er jeg generelt skeptisk til, så kan ikke hjelpe deg der. Anonymkode: 8ae86...a91
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du Bergen sentrum, eller tenker du å bo i en av bydelene? Vi bor i Ytrebygda (som er sør for Bergen og hvor bl.a flyplassen ligger). Her er det fine skoler. Det er ikke så oppdelt som Oslo her, så man vil finne folk i alle samfunnsklasser på samme skole. Steinerskolen har jeg ikke noe erfaring med, men tror det er to Steinerskolen i Bergen (begge ligger i Fana bydel). Det er fint å bo i Bergen med barn, men det regner veldig mye da.. Anonymkode: 0339e...d1a Sterkt uenig. Synes Bergen er Norges mest klassedelte by, enda mer enn Oslo. Loddefjord, Laksevåg og Solheim er ghettoer der alle de sosiale problemene er stuet sammen. Fyllingsdalen, Flaktveit, Ytre Arna og Åsane er for nedre middelklasse. Bønes, Sandsli, Landås Hjellestad, Fjellsiden/Kalfaret osv klumper øvre middelklasse og oppover seg sammen. Så er det noen streder som er blandet, særlig i sentrum. Men man merker på kulturen her at det er svært segregert og mye gamle penger i enkelte kretser. Anonymkode: 9590f...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sterkt uenig. Synes Bergen er Norges mest klassedelte by, enda mer enn Oslo. Loddefjord, Laksevåg og Solheim er ghettoer der alle de sosiale problemene er stuet sammen. Fyllingsdalen, Flaktveit, Ytre Arna og Åsane er for nedre middelklasse. Bønes, Sandsli, Landås Hjellestad, Fjellsiden/Kalfaret osv klumper øvre middelklasse og oppover seg sammen. Så er det noen streder som er blandet, særlig i sentrum. Men man merker på kulturen her at det er svært segregert og mye gamle penger i enkelte kretser. Anonymkode: 9590f...a1b ? Anonymkode: e5c5c...c86 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sterkt uenig. Synes Bergen er Norges mest klassedelte by, enda mer enn Oslo. Loddefjord, Laksevåg og Solheim er ghettoer der alle de sosiale problemene er stuet sammen. Fyllingsdalen, Flaktveit, Ytre Arna og Åsane er for nedre middelklasse. Bønes, Sandsli, Landås Hjellestad, Fjellsiden/Kalfaret osv klumper øvre middelklasse og oppover seg sammen. Så er det noen streder som er blandet, særlig i sentrum. Men man merker på kulturen her at det er svært segregert og mye gamle penger i enkelte kretser. Anonymkode: 9590f...a1b Du kjenner tydeligvis ikke verken Oslo Bergen. Selv har jeg bodde tjue år i hver by ig har slektninger og venner med barn og hver av byene. Åsane har kaksestrøk, med næringslivsledere og NHH-akademikere, deler av Landås ble kalt Chicago og har svært store sprik med barn av sosialklienter og elite på Fridalen skole og Slettebakken. Bare noen eksempler. I Oslo er det mye mer rendyrket, selv om du også der vil finne skoler med miks er miksen per skole større i Bergen og andre byer som er mindre enn Oslo. Anonymkode: 49cc4...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sterkt uenig. Synes Bergen er Norges mest klassedelte by, enda mer enn Oslo. Loddefjord, Laksevåg og Solheim er ghettoer der alle de sosiale problemene er stuet sammen. Fyllingsdalen, Flaktveit, Ytre Arna og Åsane er for nedre middelklasse. Bønes, Sandsli, Landås Hjellestad, Fjellsiden/Kalfaret osv klumper øvre middelklasse og oppover seg sammen. Så er det noen streder som er blandet, særlig i sentrum. Men man merker på kulturen her at det er svært segregert og mye gamle penger i enkelte kretser. Anonymkode: 9590f...a1b Dette var kanskje noe sannhet i for 20 år siden, men er ihvertfall ikke tilfelle nå lenger. Anonymkode: 332c9...16d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har to tantebarn som går på Steinerskolen i Rieber Mohns veg. Har et godt inntrykk av skolen. Det finnes også en Steinerskole på Skjold. Jeg har ingen erfaring med den, men bor selv på Skjold og vurderer å sende mine barn dit når den tid kommer. Kan ellers anbefale Skjold som et bra sted å bo med barn. Kommer selv fra Minde, og trives der også. Overhodet ikke enig i det AB skriver over her om at Bergen er Norges mest klassedelte by. Vi har rikfolk spredt rundt overalt, og med unntak noen enkelte steder i Fana så er det en miks av både rike, middelklasse og «underklasse» de fleste steder. Anonymkode: 12495...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 Øygarden kommune er bra. Det er en kommune som har penger. Fine skoler med for det meste bra lærere, idretter innenfor nesten alle grener, ungene leker ute og kommer seg til venner uten å måtte kjøres. Folk i alle samfunnslag bor her og du finner alt fra leiligheter til store eneboliger til fornuftige priser. Eneste er jo dersom du må over broen hver dag, men nye broen er på vei og covid har nok åpnet for permanent hjemmekontor for de som ønsker det. Anonymkode: 332c9...16d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 Off topic: Alle veit jo at det regnar i Bergen, men du har inga aning om kor mykje og kor ofte før du flyttar dit. Eg er vestlending og likar regn, men veret var ein av grunnane til at eg flytta. Det regnar alle dagar. Sjølv om det er blå himmel om morgonen, så må du rekne med at det kjem ei regn- eller haglskur på ettermiddagen. Eg gjekk og sykla, og var "alltid" kledd i regntøy. Barna bryr seg sikkert ikkje, men kjedeleg for vaksne som ikkje er vant med det. Anonymkode: 557db...597 1
Rosebud Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 Vått... har bodd her i 13 år, siste 10 med barn, og blir kjempedeppa av været. Haaaater våte og skitne klær året rundt, og kjipt å være ute med ungene i pissvær. Vurderer å flytte til sørlandet. bor forøvrig i Fana og har ungene på en god skole, men stemmer i de over som sier det er store variasjoner 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #19 Skrevet 28. mars 2021 Takk for svar alle!🌞 Kommer tilbake til tråden når jeg har litt tid. TS Anonymkode: 9f5db...353
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #20 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Øygarden kommune er bra. Det er en kommune som har penger. Fine skoler med for det meste bra lærere, idretter innenfor nesten alle grener, ungene leker ute og kommer seg til venner uten å måtte kjøres. Folk i alle samfunnslag bor her og du finner alt fra leiligheter til store eneboliger til fornuftige priser. Eneste er jo dersom du må over broen hver dag, men nye broen er på vei og covid har nok åpnet for permanent hjemmekontor for de som ønsker det. Anonymkode: 332c9...16d Mye mobbing på ungdomskolen der. Men ellers fint der ute. Landlig.Skal du jobbe i byen blir det kø t/r. Ytrebygda og Fana ville jeg holdt meg unna.Dårligerr og dårligere ungdomsmiljø. Noen plasser i vest er greit. En del steder i Åsane ville jeg ikke bodd eller gått på skole. Steinarskolen er mange fornøyd med men sikkert noen som har noe å komme med der og. Bergen er generelt trygt og fint å bo i uansett hvor du bosetter deg. Tryggere enn Oslo.Men ja det regner altfor mye! Anonymkode: 33a88...dcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå