Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del penger på sparekonto (ca. 300.000kr) og nå setter de jeg har pengene hos (ya bank) ned renta hver eneste måned så nå fikk jeg mail om at den er nede på 0,85%. Jeg taper jo masse penger av å ha dem der, men jeg vet ikke hva annet jeg skal bruke dem til? Bolig hadde jo vært fint, men er student uten jobb så det går jo ikke. Har sett på aksjer og fond, men jeg skjønner ikke hvor jeg eventuelt skal begynne? Noen som kanskje kunne forklart det for meg? Eneste er jo at jeg er litt redd for å tape disse pengene så ønsker ikke gå all in. 

Er det noen som har andre forslag til hvordan man bør bruke pengene best mulig? Selvsagt kunne jeg brukt dem opp med en gang på unødvendige og morsomme ting, men vil være mer voksen å bruke dem på ting som faktisk kan lønne seg eller er lurt.

Anonymkode: f02e1...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du taper jo ikke direkte penger på å ha dem på sparekontoen, selv om renten synker.
Har du BSU? jeg ville helt klart fortsatt spare, og eventuelt hatt bsu, for å ha sjanse til å komme inn på boligmarkedet etter studietiden.
Aksjer og fond vil kunne gi mer fortjeneste, men der er det også risiko, og den dagen du eventuelt vil hente ut pengene for å investere i bolig vil du måtte skatte.

Skrevet (endret)
Taluno skrev (12 minutter siden):

Du taper jo ikke direkte penger på å ha dem på sparekontoen, selv om renten synker.
Har du BSU? jeg ville helt klart fortsatt spare, og eventuelt hatt bsu, for å ha sjanse til å komme inn på boligmarkedet etter studietiden.
Aksjer og fond vil kunne gi mer fortjeneste, men der er det også risiko, og den dagen du eventuelt vil hente ut pengene for å investere i bolig vil du måtte skatte.

Man taper penger på å ha dem på konto med mindre renten er høyere enn inflasjonen, noe den ikke er.

Man må også skatte av renteinntekter, selv om man taper penger der. Men da 22%, i stedet for 30,69% på avkastning fra alsjer/fond.

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (10 minutter siden):

Nei vet at jeg ikke mister penger av å ha dem der, men de blir mindre verdt så mente at jeg taper penger ved at de blir mindre verdt. Har BSU og, står rundt 80.000 der tror jeg. 

Ja er den risikoen ved aksjer og fond jeg ikke vet om jeg vil ta, vet for lite om det til å ta en vurdering nå hvert fall. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke kan noen ting om "markedet", ville jeg bare anbefalt deg å kjøpe DNB Global indeks hver mnd. Det har lave kostnader og du er eksponert mot verdensøkonomien som helhet. Det gir ikke utbytte da, så du er avhengig av at verdensøkonomien går oppover for å tjene penger, men det har den jo "alltid" gjort. 

Anonymkode: 7f5db...7ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Satser du på aksjefond bør du hvertfall i minimum 5-10 års horisont før du må ta ut pengene. Er boligkjøpet så langt unna ville jeg kjøpt meg gradvis inn i et globalt indeksfond.

Anonymkode: 39ccb...b7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Man taper penger på å ha dem på konto med mindre renten er høyere enn inflasjonen, noe den ikke er.

Man må også skatte av renteinntekter, selv om man taper penger der. Men da 22%, i stedet for 30,69% på avkastning fra alsjer/fond.

Hvor høy er inflasjon? 

Anonymkode: 2fa98...67e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor høy er inflasjon? 

Anonymkode: 2fa98...67e

Vanligvis mellom 2 og 4% per år.

Skrevet

Kjøp et globalt index fond, for eksempel KLP eller DNB. La de bli stående noen år.

AnonymBruker
Skrevet

Fyll opp BSU hvert år. Har du gjort det, vil jeg anbefale å også fylle opp BSU 2.0. Flere banker tilbyr dette. Hvis du ikke skal kjøpe bolig før om 5-10 år, kan du vurdere å sette en del inn i et globalt indeksfond, men BSU og BSU 2.0 bør fylles opp først.

Anonymkode: a7d06...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Satser du på aksjefond bør du hvertfall i minimum 5-10 års horisont før du må ta ut pengene. Er boligkjøpet så langt unna ville jeg kjøpt meg gradvis inn i et globalt indeksfond.

Anonymkode: 39ccb...b7c

Mtp. den kommende situasjonen i verdensøkonomien synes jeg fem års tidshorisont er for knapt. Man bør nok helst ha minimum ti år, og gjerne mer enn det.

TS, har du mulighet til å kjøpe bolig sammen med noen? Et søsken, en kusine, en venninne? Det kan være en lur løsning for å komme seg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: eb6f5...fd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 18.27):

Jeg har en del penger på sparekonto (ca. 300.000kr) og nå setter de jeg har pengene hos (ya bank) ned renta hver eneste måned så nå fikk jeg mail om at den er nede på 0,85%. Jeg taper jo masse penger av å ha dem der, men jeg vet ikke hva annet jeg skal bruke dem til? Bolig hadde jo vært fint, men er student uten jobb så det går jo ikke. Har sett på aksjer og fond, men jeg skjønner ikke hvor jeg eventuelt skal begynne? Noen som kanskje kunne forklart det for meg? Eneste er jo at jeg er litt redd for å tape disse pengene så ønsker ikke gå all in. 

Er det noen som har andre forslag til hvordan man bør bruke pengene best mulig? Selvsagt kunne jeg brukt dem opp med en gang på unødvendige og morsomme ting, men vil være mer voksen å bruke dem på ting som faktisk kan lønne seg eller er lurt.

Sette dem på Bsu 😆 og eventuelt BSu 2  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...