Gå til innhold

Gravid, men ikke gravid, men kanskje gravid lell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Skal prøve holde meg så kort og konsis som jeg klarer. Jeg Første gangs gravid, tok første test (fordi jeg følte meg rar) og fikk en svak positiv test 5.mars. (har tatt tester etter dette, blir sterkere og sterkere og nå er gravid streken tydeligere enn test streken selv midt på dagen) 

Har hatt noe blødning helt i starten, før jeg tok test og en gang  (veldig lite og alltid ferskt blod) etter. Var tilfeldigvis til gynekolog for celleprøve 11.mars. Vi tok da en inv. Ultralyd og så noe som kunne være eller ikke kunne være en graviditet. En liten svart blopp, som lå på rett plass men som også kunne være en blødning. 

Ny ultralyd etter 2 uker (25.mars), og gynekolog ser da kun tom fostersekk. Bloppen har vokst endel siden sist, men ser ikke noe. Bare en svart ring på «rett» plass. Den har vokst, men er vistnok fortsatt litt liten for 7 uker. Hun mistenker komplikasjoner da og Vil da ha en second opinion, henviser meg til sykehuset dagen etter. Hun forklarer også samtidig, at dette nok bare bør fjernes, enten kirurgisk eller med medisin. 

Jeg møter på sykehuset, de ser og mener fostersekken ikke er tom, men at jeg er kortere på vei enn jeg tror. Jeg kan ærlig selv si at hos første gynekolog var det helt svart, mens det hos sykehuset var grålig inne i bloppen men ikke noe spesielt tydelig nå heller. De er to leger som sjekker, og begge mener de ser noe. Sykehuset Sier dette er 50/50, anbefaler ny sjekk og blodprøver. 

Pga påske får jeg ikke time før medio april. 

Jeg tar blodprøver og reiser hjem. Sykehusets gynekolog ringer meg opp igjen når blodprøven er kommet inn, og sier «jeg er ikke i tvil om at du er gravid mtp verdiene dine» (hun sier ikke noe om disse). Og sier : «ting kan skje, men dette er veldig positivt.» 

Jeg må også si at jeg er veldig realistisk i det hele, dette er første forsøk for vår del og jeg skjønner det kan bli litt humpete i starten. For henne oppfattes jeg sikkert nesten som litt passiv 😂 

Problemet er bare, jeg VET når unnfangelsen kunne ha skjedd da mannen jobber turnus og er vekke. 

Jeg tok eggløsningstest 18.februar, som var veldig svak positiv. Og vi hadde da sex et par ganger ila den helga. Også helgen etter. Etter dette reiste han på jobb. Gynekologen på sykehuset sa jeg rundt er 4 uker på vei når jeg var der, jeg sa det er ikke mulig pga ovenstående. Og da sa hun, ja kanskje det ikke er noe graviditet da? Men når hun ringte meg et par timer etterpå var hun helt sikker.. 

Jeg kan akseptere både tom fostersekk og at dette går bra, det jeg har store problemer med å roe meg på er den himla ventinga. Om dette ikke går, vil jeg få det overstått, så kroppen kan begynne fungere igjen så vi kan prøve på nytt. Men jeg vil jo hverken risikere eller stresse om dette bare er en luring eller at jeg av en eller annen grunn er tidligere. 

Jeg har prøvd å bare akseptere situasjonen som «trening» og bare ta det som det kommer.. men hvor lett er det da når man er Kvalm 24/7 og man sitter tvinner tommeltotter på å vente 😜 

Jeg vet ikke hva jeg ville ha ut av det jeg altså, kanskje noen andre som kan dele sine erfaringer i lignende situasjoner ?  

hilsen kanskje gravid ? 

Anonymkode: d4f34...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke vanlig å ha så tett oppfølging og mye ultralyder så tidlig i svangerskapet, og det kan jo gå begge veier. Men alle som blir gravide lå gjennom en kjip vente og tvinne tommeltotter periode fra man får positiv test til man skal på ultralyd og ting er sikrere. Vanligvis er ikke første ultralyd før i uke 18-19, men mange tar den første i uke 12 privat, og nå skal det også tilbys offentlig. Jeg sier det først og fremst for at du ihvertfall ikke skal føle deg alene om en kjip ventetid der alt kan skje! 

Når embryoet sluttet å utvikle seg men kroppen ikke spontanaborterer så kaller man det en MA, og det er relativt vanlig. Jeg hadde det og oppdaget det på privat ultralyd i uke 8. Da trodde jeg hundre prosent at jeg var gravid (kvalm og mase symptomer, ingen blødning) og gikk på privat ultralyd bare for å dobbeltsjekke før jeg ba om tilrettelegging på jobb. Så det var en tung og vanskelig beskjed fra gynekolog om at her var det ikke noe hjerteaktivitet, embryo hadde sluttet å utvikle seg i uke 5. Jeg måtte ta medisinsk abort siden kroppen ikke ordnet opp selv. 

Det er min erfaring, men det kan jo gå flere veier. Man hører jo også historier om folk som blir fortalt at de mest sannsynlig har en MA, men som velger å vente allikevel også viser det seg at man bare var kortere på vei enn man trodde (eggløsning kan være uforutsigbar). 

Så, vi krysser fingrene, også får du bare hvile og pleie deg selv til neste kontroll :)

Anonymkode: 3ecfa...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar :)

nei vet jo dette ikke akkurat er normalt, det bare ble sånn pga celleprøver. Timen hos gynekologen første gang var bestilt 3 måneder før. Så da ble det jo bare sånn 🤷‍♀️ 

Jeg mener heller det må være noe «galt» nå, siden det blir så mye «styr». Men man klarer jo liksom ikke slutte håpe lell når man føler seg så gravid og kvalm. 

men får vel bare vente å se, håper kroppen evt ordner opp selv så jeg slipper enda en ultralyd hvor ting ikke er bra. Men det er vel å endel av gamet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minner dessverre veldig om forløpet de to gangene jeg har hatt MA/anembryotisk svangerskap. De gangene jeg har gått til termin har alt sett fint ut på UL helt fra uke 5. 

Anonymkode: e9f03...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar :)

nei vet jo dette ikke akkurat er normalt, det bare ble sånn pga celleprøver. Timen hos gynekologen første gang var bestilt 3 måneder før. Så da ble det jo bare sånn 🤷‍♀️ 

Jeg mener heller det må være noe «galt» nå, siden det blir så mye «styr». Men man klarer jo liksom ikke slutte håpe lell når man føler seg så gravid og kvalm. 

men får vel bare vente å se, håper kroppen evt ordner opp selv så jeg slipper enda en ultralyd hvor ting ikke er bra. Men det er vel å endel av gamet :)

Hva er lell!

Anonymkode: be753...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelpes.

Hva mener du, jeg svarte på spørsmålet? Og hvorfor er det relevant å spørre om definisjoner i denne tråden, kan du ikke lage egen tråd i språkforumet? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan helt fint være gravid. Hvis du googler litt vil du finne hundrevis av tråder om damer som har tatt ultralyd tidlig, og blitt gravide litt senere enn du tror slik at de er kortere gravide enn de tror. Da kan «tom fostersekk» og feilmålinger forekomme. Dette skjedde meg i mitt første svangerskap også. Du må rett og slett bare ta en ny ultralyd om 1-2 uker, for å være sikker... - eller stole på at det går bra 😄

Anonymkode: 53a9a...952

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at her slapper du helt av og venter og ser. Sinnsykt tidlig å begynne med UL.. Mange som ikke ser noe da :)

Satser på at dette går veien 🥰

Anonymkode: e5eb9...d40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du, jeg svarte på spørsmålet? Og hvorfor er det relevant å spørre om definisjoner i denne tråden, kan du ikke lage egen tråd i språkforumet? :)

Hvorfor det er relevant?

Hvorfor tror du?😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det er relevant?

Hvorfor tror du?😃 

Ja, hvorfor er det relevant å spørre om det i denne tråden? Man skjønner jo spørsmålet til TS, som er graviditetsrelatert og ikke språkrelatert, selv om det er ett ord du ikke vet hva betyr :)

Ja, jeg gidder å ta kampen, for jeg syntes det er ufint å svare "Hjelpes." i stedet for "Takk for svar", når noen gidder å ta seg bryet med å svare på et spørsmål :) Vanlig høflighet gjelder også på nett :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvorfor er det relevant å spørre om det i denne tråden? Man skjønner jo spørsmålet til TS, som er graviditetsrelatert og ikke språkrelatert, selv om det er ett ord du ikke vet hva betyr :)

Ja, jeg gidder å ta kampen, for jeg syntes det er ufint å svare "Hjelpes." i stedet for "Takk for svar", når noen gidder å ta seg bryet med å svare på et spørsmål :) Vanlig høflighet gjelder også på nett :)

Du er jo ts.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og liker dine egne innlegg i tillegg......sekundet etter at de er postet😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke TS? Les anonymkoden

Anonymkode: a9486...ceb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg er ikke TS 🙈Sjekk kodene selv. Og jeg liker heller ikke egne innlegg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og liker dine egne innlegg i tillegg......sekundet etter at de er postet😁

Jøss.. jeg er TS, lurer på hvorfor du ikke har bedre ting å gjøre enn å krangle på «rettskrivingen» min. Og ikke minst å henge seg opp i de som velger hjelpe deg forstå betydningen av det grusomme dialektordet jeg brukte. 

regner med du skjønner at dette ikke er noe lett ting å skrive om eller oppleve. Spesielt å henge seg opp i noe sånt, i et ellers så sårt tema for de fleste..

kan du ikke finne på noe annet bruke tiden din på? :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg er ikke TS 🙈Sjekk kodene selv. Og jeg liker heller ikke egne innlegg :)

Beklager, surret! Trodde det var ts som svarte tidligere! Du har faktisk rett, men jeg lurte virkelig. Hjelpes fordi jeg mener man kan skrive likevel.... men det blir for usaklig (fra min side). Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "veldig svak positiv el-test"? En el-test er positiv eller negativ, er teststreken svak er testen negativ.

Jeg tenker det kan hende at du har feiltolket el-testen 18/2, og at el kom senere og at du dermed er kortere på vei enn du tror. 

Ønsker deg lykke til:)

Endret av N85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...