Gå til innhold

Er kreft noe man må regne med å få?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om ingen i familien har hatt det?

Høres jo ut som det er så mange som får det. Er ofte redd for det.

Anonymkode: e7aad...ad4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om du blir gammel nok må du regne med det. 

Anonymkode: db0d9...76a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Ikke en gang oldefar på 97 hadde kreft. Men man vet jo aldri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi lever så lenge at det er naturlig at det på sikt vil oppstå kreft i kroppen av en eller annen art, men når man får kreft som gammel er utviklingen anderledes da celledelingen går sent pga alder. 

Anonymkode: 290f7...e99

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for det er ikke alle som er disponert for det. 

I min familie er det mye hjerte og karsykdommer, dryp og slag, og vi har også mye tarmproblemer og hudproblemer, så vi er alle bevisst på trening og kosthold og vitaminer og søvn, og ikke minst å ha det bra mentalt. Det hjelper veldig. 

Så om du er redd for kreft kan du forebygge det ved søvn, mental helse, kosthold, vitaminer, daglig mosjon eller yoga eller hva du liker av aktiviteter, og man må ikke hardtrene hver dag, går bra med en liten tur osv. 

Anonymkode: 2f62f...d5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan jo ikke gå rundt å være redd for det, det ødelegger jo livskvaliteten. Men det er alltid viktig å ha gode helserutiner. Jeg som nå er midt i livet er veldig nøye med å gå til lege med en gang det er noe jeg lurer pp, sjekker regelmessig føflekker, tar blodprøver og jevnlig gyn. Og er flink å gå turer, frisk luft er viktig. Jeg ser absolutt som ingen selvfølge at jeg er heldig å få være frisk, er utrolig takknemlig for det! Men somsagt er det noe jeg bekymrer meg over, er jeg rask å gå til legen istedenfor å bygge opp unødvendige helsebekymringer. 

Anonymkode: 7ccbb...a28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte en gang at de fleste får kreft, men at veldig mange får godarta og ikke er så avansert kreft. Men så er det dessverre en del som får kreft som ikke ser så bra ut. 

Anonymkode: c652e...022

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Ikke en gang oldefar på 97 hadde kreft. Men man vet jo aldri.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Vi lever så lenge at det er naturlig at det på sikt vil oppstå kreft i kroppen av en eller annen art, men når man får kreft som gammel er utviklingen anderledes da celledelingen går sent pga alder. 

Anonymkode: 290f7...e99

Men ikke alle får kreft. Ingen i min familie har noen gang hatt kreft. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Er det ikke 1/3 som får kreft? Du må regne med å oppleve at noen i familien din får det men man kan fint oppleve å være frisk selv. Min mor på 69 år er den første i vår slekt siden 1800 som har hatt kreft.

Anonymkode: eb489...e0a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt klart dette om en blir gammel nok, før het det at de eldre døde av alderdom. Det er aldri slik, det er alltid en eller annen sykdom som gjør at man tar kvelden. Alt fra slag, hjerte og kar sykdommer til kreft og 100 andre ting. Det kommer jo på grunn av alder og at man dermed er svekket. Kreft er en av de mest utbredte sykdommene. Veldig få som bare sovner inn som gammel helt frisk. Slik er livet, og derfor er omsorg i livets siste fase utrolig viktig, slik at mennesker ikke trenger frykte akkurat dette så veldig. Det var mye verre før, i dag har man smertelindring av en helt annen dimensjon.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Desverre🤗 Men den trenger ikke være ondartet. Og det er flere kreftformer vi har fine behandlinger for nå

Anonymkode: 7cf6c...0e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, for det er ikke alle som er disponert for det. 

I min familie er det mye hjerte og karsykdommer, dryp og slag, og vi har også mye tarmproblemer og hudproblemer, så vi er alle bevisst på trening og kosthold og vitaminer og søvn, og ikke minst å ha det bra mentalt. Det hjelper veldig. 

Så om du er redd for kreft kan du forebygge det ved søvn, mental helse, kosthold, vitaminer, daglig mosjon eller yoga eller hva du liker av aktiviteter, og man må ikke hardtrene hver dag, går bra med en liten tur osv. 

Jeg er nysgjerrig. Hvordan skal mental helse hindre kreft? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
Sommerfuul skrev (Akkurat nå):

Jeg er nysgjerrig. Hvordan skal mental helse hindre kreft? 🤔

Dårlig mental helse fører til dårlig fysisk helse som igjen kan gå utover kostholdet. Og derav kan det utvikle seg til kreft. 

Tenker du at du er syk, men bare er pjusk, så blir du syk. Har du fokus på det negative, så hører hjernen på det og handler deretter. Sier ikke at man kan tenke seg til kreft, men det kommer så mange andre faktorer inn også som er med å påvirke kroppen. 

Vanskelig å forklare 

AnonymBruker
Skrevet

Alle i familien min har gått bort til kreft ca rundt når de fylte 60 år 😜 Så her skal jeg leve livet fullt ut før den tid! Regner da med å stryke med selv på 60 års dagen min 😂 

Anonymkode: 7277a...c70

AnonymBruker
Skrevet

Kreft er ikke det det en gang var. Mange eldre som får kreft dør ikke av kreft, men de lever med sykdommen til de dør.

Noen typer hudkreft krever bare at du skjærer bort selve flekken, så er du frisk igjen. Det er ikke alt som krever årevis med stråling og cellegift.

Anonymkode: 6561a...28c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, 1/3 får det vel før fylte 75 år, og 1/2 av oss i løpet av livet? Elns.

Men kreft i seg selv er jo ikke det verste. Det verste med kreft er jo hvor du får det, og hvor avansert det er. Mange krefttyper og kreftplasser kan jo faktisk medisineres eller opereres bort, i motsetning til mange andre sykdommer.  

Klart det, får du den midt i hjernen eller i bukspyttkjertelen, så er du fint ferdig på kort tid. Men det er bedre å ha en sykdom som tar livet av deg, enn en sykdom hvis du pines sagte ihjel og dør ut uten at du dør. F.eks ALS. 

Anonymkode: e325f...65b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dårlig mental helse fører til dårlig fysisk helse som igjen kan gå utover kostholdet. Og derav kan det utvikle seg til kreft. 

Tenker du at du er syk, men bare er pjusk, så blir du syk. Har du fokus på det negative, så hører hjernen på det og handler deretter. Sier ikke at man kan tenke seg til kreft, men det kommer så mange andre faktorer inn også som er med å påvirke kroppen. 

Vanskelig å forklare 

Ikke bare det, men stress over lengre tid kan også føre til helseproblemer, også kreft. 

Anonymkode: e2b27...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enda bare 35 år og foreldrene mine i 60 årene så får håpe det blir lenge til. Bestemor er 85 år og fortsatt frisk og sprek.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Desverre🤗 Men den trenger ikke være ondartet. Og det er flere kreftformer vi har fine behandlinger for nå

Anonymkode: 7cf6c...0e0

All kreft er da ondartet. Men vi har heldigvis mange gode behandlingsmuligheter ja, og forskningen går stadig fremover. 

Anonymkode: 734f6...9a8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...