Plantemor Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 (endret) Håper noen her har tips! Vi har sett på en bolig vi i utgangspunktet har veldig lyst på. Har vært på to visninger og liker området og huset godt. Boligen har nå ligget ute for salg i et halvt år. Det har vært noe interesse, men ikke seriøs interesse. Ingen bud foreløpig, og har gått ned ca 300.000 i takst i forhold til hva det opprinnelig lå ute for. Prisantydning er nå 1.7 mill. Det trengs større oppgraderinger både ute og inne. Vi har hatt med oss håndverker for å gi et ca. prisoverslag for å fikse det som bør fikses. Han sa i utgangspunktet mellom 3-400.000. Han mente også at han ikke ville ha bydd mer enn 1.3 mill, med tanke på det store behovet for oppgradering, og området boligen ligger i. Det er tydelig at prisantydning er for høy. Vi ønsker i utgangspunktet å by, men ikke til prisantydning, ettersom det må påkostes arbeid. Er det frekt å by 1.3 for en bolig som ligger ute til 1.7? Det er vel det man kan kategorisere som et skambud. Men tenker samtidig at vi ikke har noe å tape ettersom ingen har bydd ennå. Selger har flyttet ut, og kjøpt ny bolig ble vi informert om. Hva ville du gjort? Endret 27. mars 2021 av Plantemor Feil skrevet
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Om det er frekt eller ei betyr svært lite. Legg inn budet. Det er markedet som bestemmer, og kanskje er selgeren blitt desperat. Kanskje kommer selger med motbud? Anonymkode: fb828...c18 5
Summeer Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 By litt under det dere er villige til å gi, og se om selger gir motbud. Vi gjorde det, endte med å kjøpe ca 1,5mnok under takst. Men taksten var aaaaalt for høy og huset hadde vært ute på markedet i nesten ett år. Da vi fikk budjournalen så vi at selger hadde avslått bud to ganger som var høyere enn det hun endte med å stille som motbud til oss. 5
Plantemor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om det er frekt eller ei betyr svært lite. Legg inn budet. Det er markedet som bestemmer, og kanskje er selgeren blitt desperat. Kanskje kommer selger med motbud? Anonymkode: fb828...c18 Okei, kanskje man bare må prøve seg. Det er vårt første boligkjøp, så er jo litt skummelt også. Men risikerer man ikke at selger syns det er et fullstendig skambud og nekter å selge til oss?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Plantemor skrev (11 minutter siden): Okei, kanskje man bare må prøve seg. Det er vårt første boligkjøp, så er jo litt skummelt også. Men risikerer man ikke at selger syns det er et fullstendig skambud og nekter å selge til oss? Nei. By 1.3. Og så må dere klare å forhandle slik at dere møtes på 1.5. Om dere syns 1.5 er innafor. Hvis ikke går dere opp til 1.4 og stopper der. Men forvent ikke å få det for 1.3, om det er første bud. Samtidig vanskelig å by lavere, uten at det blir et dårlig utgangspunkt for forhandlinger. Anonymkode: f4b74...5cc 2
Plantemor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. By 1.3. Og så må dere klare å forhandle slik at dere møtes på 1.5. Om dere syns 1.5 er innafor. Hvis ikke går dere opp til 1.4 og stopper der. Men forvent ikke å få det for 1.3, om det er første bud. Samtidig vanskelig å by lavere, uten at det blir et dårlig utgangspunkt for forhandlinger. Anonymkode: f4b74...5cc Ok, godt poeng! Vi tenker 1,4 er absolutt max. Med tanke på at det ligger ganske lite sentralt og som sagt må påkostes nok. Skal vi få alt HELT slik vi vil (og ikke bare ta det som må tas) snakker vi nok 600.000 fort.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Plantemor skrev (7 minutter siden): Ok, godt poeng! Vi tenker 1,4 er absolutt max. Med tanke på at det ligger ganske lite sentralt og som sagt må påkostes nok. Skal vi få alt HELT slik vi vil (og ikke bare ta det som må tas) snakker vi nok 600.000 fort. OK. Da byr dere 1.3. Når det avslås fordi selger synes det er for lavt, så ber dere selger komme med et motbud. Det vil være på 1.6, kanskje 1.5 om dere er heldige. Da sier dere at dere kan strekke dere til maks, som er 1.4. Lykke til Anonymkode: f4b74...5cc
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Dersom huset allerede er satt ned med 300 000,- nylig så må selger være temmelig desperat dersom h*n selger til dere for 1,3 eller 1,4. H*n har jo trolig fått mellomfinansiering på ny bolig ut i fra opprinnelig takst, med 10% (?) reduksjon ift. usikkerhet om faktisk salgspris. Anonymkode: 9177c...073 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Jeg kjøpte nettopp hus til 600.000 under prisantydning. Det hadde ligget ute for salg i et halvt år da. Var også et oppussingsobjekt. La inn budet med litt langt akseptfrist, og jeg fikk det for den prisen. Megleren rådet selger til å ikke akseptere, men selger var litt desperat etter å få solgt. Anonymkode: 55e76...952
Plantemor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom huset allerede er satt ned med 300 000,- nylig så må selger være temmelig desperat dersom h*n selger til dere for 1,3 eller 1,4. H*n har jo trolig fått mellomfinansiering på ny bolig ut i fra opprinnelig takst, med 10% (?) reduksjon ift. usikkerhet om faktisk salgspris. Anonymkode: 9177c...073 Tja, det er litt over en måned siden. Vært en planlagt visning etter det også, men fortsatt ingen bud. Området tatt i betraktning tror jeg ikke de kan regne med å selge til nåværende prisantydning heller.
Plantemor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøpte nettopp hus til 600.000 under prisantydning. Det hadde ligget ute for salg i et halvt år da. Var også et oppussingsobjekt. La inn budet med litt langt akseptfrist, og jeg fikk det for den prisen. Megleren rådet selger til å ikke akseptere, men selger var litt desperat etter å få solgt. Anonymkode: 55e76...952 Gratulerer med ny bolig! 🙂 Kan jeg spørre hva som var prisantydning og hva du endte med å betale?
Snart7 Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 Vi har akkurat kjøpt oss oss hus under takst for 2. Gang.Tips fra megler i familien vår å by under å så se. Vi har da byd på his som hr ligget utr rund 6 mnd. Hvis ingen andre byr kan eier takke nei, eller komme med et morbid. Noen velger å selge under takst, noen trekker huset ut av marked. Er uansett gunati for eier at det kommer inn bud i det hele tatt .Det er bare å prøve seg. Lykke til👍
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 Mest fascinert over at det finne så billige hus som til 1,7 jeg da. Her jeg bor går oppussingsobjekter for 4 mill. Bor i Tønberg-området. Hvis jeg var deg ville jeg lagt inn bud! Lykke til Anonymkode: f080f...930
Plantemor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mest fascinert over at det finne så billige hus som til 1,7 jeg da. Her jeg bor går oppussingsobjekter for 4 mill. Bor i Tønberg-området. Hvis jeg var deg ville jeg lagt inn bud! Lykke til Anonymkode: f080f...930 Hihi, er ganske vanlig pris dette ganske langt utenfor de store byene 😄 Vi får kanskje bare prøve å legge inn ja!
Plantemor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 27. mars 2021 Snart7 skrev (8 minutter siden): Vi har akkurat kjøpt oss oss hus under takst for 2. Gang.Tips fra megler i familien vår å by under å så se. Vi har da byd på his som hr ligget utr rund 6 mnd. Hvis ingen andre byr kan eier takke nei, eller komme med et morbid. Noen velger å selge under takst, noen trekker huset ut av marked. Er uansett gunati for eier at det kommer inn bud i det hele tatt .Det er bare å prøve seg. Lykke til👍 Takk for tips! Og gratulerer med nytt hus! Hvor langt under takst bydde dere? 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 Plantemor skrev (30 minutter siden): Ok, godt poeng! Vi tenker 1,4 er absolutt max. Med tanke på at det ligger ganske lite sentralt og som sagt må påkostes nok. Skal vi få alt HELT slik vi vil (og ikke bare ta det som må tas) snakker vi nok 600.000 fort. OK. Da byr dere 1.3. Når det avslås fordi selger synes det er for lavt, så ber dere selger komme med et motbud. Det vil være på 1.6, kanskje 1.5 om dere er heldige. Da sier dere at dere kan strekke dere til maks, som er 1.4. Lykke til Anonymkode: f4b74...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mest fascinert over at det finne så billige hus som til 1,7 jeg da. Her jeg bor går oppussingsobjekter for 4 mill. Bor i Tønberg-området. Hvis jeg var deg ville jeg lagt inn bud! Lykke til Anonymkode: f080f...930 Og jeg, som bor i Oslo-området, er fascinert over at det finnes så billige hus som til 4 mill. 😂🙈 Anonymkode: 9177c...073 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og jeg, som bor i Oslo-området, er fascinert over at det finnes så billige hus som til 4 mill. 😂🙈 Anonymkode: 9177c...073 Ja, altså - det er oppusnningsobjekter da. Mediumstore hus hvor bare litt "må" gjøres ligger på 5,5-6,5.. Store, nye hus kommer fort opp i 7-8. Men ja - det er mye billigere enn i Oslo, selv om prisene kryper oppover her også. Anonymkode: f080f...930
Snart7 Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 Plantemor skrev (45 minutter siden): Takk for tips! Og gratulerer med nytt hus! Hvor langt under takst bydde dere? 🙂 Oi, ser jeg har mange skrivefeil🙈 vi bydde 400 000 under takst 1. Gang men fikk det for 200 000 under(Da hadde eier allerede justert prisen ned med 200 000 fra før) 2. Gang fikk vi det for 100 000 under, bydde da 200 000 under til å begynne med..dette var å satt ned . Etter 6 mnd blir huset som ligger ute til salgs nødt til å fornye noen dokumeter( husker ikke hva det heter) så da er det vel mange som blir i tvil på hva de skal gjøre (selv erfart det ved salg) Fin tid å hive inn et bud✌ 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 Plantemor skrev (1 time siden): Gratulerer med ny bolig! 🙂 Kan jeg spørre hva som var prisantydning og hva du endte med å betale? Takk 😄 prisantydningen var 2 millioner, og jeg betalte 1,4 😄 Anonymkode: 55e76...952 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå