Gå til innhold

Foreldrene mine sjefer over meg selv om jeg er voksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde planer om å kjøpe meg ny leilighet snart, det fikk jeg ikke lov til, måtte bo i den leiligheten jeg bor i. Selv om jeg har undersøkt med banken, og kan få lån så nekter de meg dette.

Skulle få meg katt, det var greit, men hvis den var langhåret så var det ikke greit for det ble for mye jobb å børste å stelle den. Som om jeg ikke klarer det liksom.

Få meg  kjæreste er uaktuelt for dem.

Får ikke en gang lov til å klippe meg, ta hull i ørene, kjøpe nye klær osv. Mamma blir sur om jeg kjøper klær som bare jeg liker og ikke hun.

Jeg skjønner ikke hvorfor de holder på sånn, jeg tjener egne penger og bor for meg selv. Om jeg gjør noe av det jeg ikke får lov så blir det bråk. Noen sier sikkert jeg er tafatt, men det er ikke så lett dette her. Hva gjør man? Flere som har sånne foreldre?

Anonymkode: 06095...eae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen og gjør som du vil. Det er ikke farlig om foreldrene dine blir sure, bare fortell de at du bestemmer i ditt liv. 

Anonymkode: e7eea...afd

• Liker 24
Gjest theTitanic
Skrevet

De sjefer over deg fordi du lar dem. For hver dag du tillater dette så sier du at de har rett. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du trenger ikke høre på dem, du gjør som du vil.  Høres ut som du burde ta avstand fra dem. 

Skrevet

Du må jo stå opp for deg selv, jente!

La dem bli sure, da, det er ikke ditt ansvar. Du er voksen og tar akkurat de avgjørelsene du vil for ditt liv. Og det må de bare lære og tolerere, jo før jo heller. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min nabo har det sånn også. Hun har vært sykemeldt lenge. De ringer nesten daglig å spørr om hun skal begynne på jobb. Hun sier nei. At nav vil ha henne ut i praksis. Så nå ringer de å spørr om hun har fått seg praksisplass. Hun er snart 40 år. 

Anonymkode: b1878...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de holder på sånn,

De holder på sånn fordi du aksepterer det.

Hvis du ikke informerer dem om hva du har tenkt å gjøre så kan de ikke protestere heller. Hvis de ikke kommer hjem til deg aner de ikke hvor du bor eller hva slags katt du har.

Dette stopper når du tar ansvar for situasjonen og ditt eget liv og slutter å spørre om tillatelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde planer om å kjøpe meg ny leilighet snart, det fikk jeg ikke lov til, måtte bo i den leiligheten jeg bor i. Selv om jeg har undersøkt med banken, og kan få lån så nekter de meg dette.

Skulle få meg katt, det var greit, men hvis den var langhåret så var det ikke greit for det ble for mye jobb å børste å stelle den. Som om jeg ikke klarer det liksom.

Få meg  kjæreste er uaktuelt for dem.

Får ikke en gang lov til å klippe meg, ta hull i ørene, kjøpe nye klær osv. Mamma blir sur om jeg kjøper klær som bare jeg liker og ikke hun.

Jeg skjønner ikke hvorfor de holder på sånn, jeg tjener egne penger og bor for meg selv. Om jeg gjør noe av det jeg ikke får lov så blir det bråk. Noen sier sikkert jeg er tafatt, men det er ikke så lett dette her. Hva gjør man? Flere som har sånne foreldre?

Dette her tror jeg så si absolutt ingenting på. Ingen foreldre har så mye makt over barna sine om man ikke har tillatt dem det selv. Så jeg tar dette med en klype salt i form av trolling.

Anonymkode: 9a233...9da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det æreskultur eller noe religiøst som ligger bak denne oppførselen?.

Hvis du er myndig så bestemmer du over deg selv uansett hva de sier, du må bare begynne å gjøre som du selv vil. 

Anonymkode: 8f05c...ab8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette her tror jeg så si absolutt ingenting på. Ingen foreldre har så mye makt over barna sine om man ikke har tillatt dem det selv. Så jeg tar dette med en klype salt i form av trolling.

Dette er ikke trolling. Det er sant. Og det er et problem for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det æreskultur eller noe religiøst som ligger bak denne oppførselen?.

Hvis du er myndig så bestemmer du over deg selv uansett hva de sier, du må bare begynne å gjøre som du selv vil. 

Er norsk. Jobber med saken men er ikke lett.

AnonymBruker
Skrevet

Er norsk. Jobber med saken men er ikke lett.

Er foreldrene dine religiøse?.

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke trolling. Det er sant. Og det er et problem for meg.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

Hva er problemet da?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet da?

At de sjefer over meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trenger ikke å være trolling. Mange foreldre sliter med at barna blir voksne og selvstendige, så istedenfor å slippe de ut av rede - så holder de barna igjen. De tror de kan bestemme over barnets liv enda de er godt voksne. Det er en form for kontroll, og det trenger ikke å handle om religion.

Anonymkode: 5e44c...9ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så heldig du er som ikke har vokst opp i en dysfunksjonell familie. Selv kjenner jeg meg igjen i TS sin situasjon, og vi er norske ikke-religiøse. Moren min har bare et ekstremt behov for makt og kontroll, og evner heller ikke se at forskjellige mennesker kan ha forskjellige ønsker og behov. Ergo er det bare hennes oppfatning som er rett. Det er UTROLIG vanskelig å bryte ut av sånne dype familiespor. Selv om det er det eneste man vil...

Du ville blitt overrasket over hvor mange rare familier det er der ute som utad virker helt normale. 

Anonymkode: 0292d...3f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å fortell de saker og ting da, også gjør du som du selv ønsker.

Hva får deg til å tro at de fysisk kan hindre deg til å skaffe deg katt, kjøpe deg bolig osv?

Kontakt bankene igjen du, skaff deg finansieringsbevis og gå på visninger. Ikke nevn dette for foreldrene dine i det hele tatt. De bestemmer absolutt ikke noe over deg i livet.

Anonymkode: d713e...70f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS hvor gammel er du?

Anonymkode: 27f8b...42a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å fortell de saker og ting da, også gjør du som du selv ønsker.

Hva får deg til å tro at de fysisk kan hindre deg til å skaffe deg katt, kjøpe deg bolig osv?

Kontakt bankene igjen du, skaff deg finansieringsbevis og gå på visninger. Ikke nevn dette for foreldrene dine i det hele tatt. De bestemmer absolutt ikke noe over deg i livet.

Anonymkode: d713e...70f

De kan ikke hindre meg, men om de finner det ut så blir det mye bråk. Men må vel bare prøve å takle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...