Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 26. august 2005 #1 Skrevet 26. august 2005 Sønnen min skal feire bursdag, og jeg ringte rundt for å høre om barna i barnehagen kunne komme. Så kom jeg til en mor som var litt unnvikende og sa at datteren var hos faren annenhver helg, men hun skulle sjekke om hun hadde datteren den helgen, for da var det greit. Så hva hvis hun er hos faren da. Skal hun ikke få komme i bursdag da? Synes det var en litt underlig reaksjon. Jeg oppfattet liksom ikke at hun skulle sjekke med faren, men om hun i det hele tatt hadde datteren den helgen. For datteren spiller det vel liten rolle hvor hun er i forhold til deltakelse i bursdag eller ikke? Moren kunne for eksempel sagt: jeg skal prate med pappaen hvis det er der hun skal være, og så ringer jeg deg og gir beskjed om det passer. Er ikke selv noe veldig bursdagsmenneske, men har etterhvert skjønt at det er viktig for barn å ikke føle seg utenfor. \Frua
Gjest allium Skrevet 26. august 2005 #2 Skrevet 26. august 2005 Kanskje hun har erfaring for at faren sier nei uansett, og har gitt opp å spørre ?
Gjest 1111 Skrevet 26. august 2005 #3 Skrevet 26. august 2005 Kan jo være faren bor et stykke i fra, og da kan det jo bli vanskelig for datteren å delta i bursdag.
Gjest Prudence Skrevet 26. august 2005 #4 Skrevet 26. august 2005 Kanskje hun har erfaring for at faren sier nei uansett, og har gitt opp å spørre ? ← Sånn hadde jeg og tenkt.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2005 #5 Skrevet 26. august 2005 Her pleier man å legge barnebursdagene til ukedagene...
Gjest Embla s Skrevet 26. august 2005 #6 Skrevet 26. august 2005 Kan jo hende at mor ikke har lyst til å inngå avtaler for barnet i fars helg? Hvis det er fars helg, kan du vel ringe ham?
Elodi Skrevet 27. august 2005 #7 Skrevet 27. august 2005 Det kan være mange grunner til at hun virker unnvikende... Min erfaring er dessverre at barna aldri får delta i bursdager til venner når de er hos far. - Kanskje har foreldrene et svært dårlig forhold, og moren synes det er vanskelig å spørre? Foreslår at du kontakter faren direkte. Det kan også hjelpe dersom det er han som er "vanskelig" for da er ikke dette noe som moren "har bestemt og lagt planer for hans helg" .
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #8 Skrevet 27. august 2005 Sønnen min skal feire bursdag, og jeg ringte rundt for å høre om barna i barnehagen kunne komme. Så kom jeg til en mor som var litt unnvikende og sa at datteren var hos faren annenhver helg, men hun skulle sjekke om hun hadde datteren den helgen, for da var det greit. Så hva hvis hun er hos faren da. Skal hun ikke få komme i bursdag da? Synes det var en litt underlig reaksjon. Jeg oppfattet liksom ikke at hun skulle sjekke med faren, men om hun i det hele tatt hadde datteren den helgen. For datteren spiller det vel liten rolle hvor hun er i forhold til deltakelse i bursdag eller ikke? Moren kunne for eksempel sagt: jeg skal prate med pappaen hvis det er der hun skal være, og så ringer jeg deg og gir beskjed om det passer. Er ikke selv noe veldig bursdagsmenneske, men har etterhvert skjønt at det er viktig for barn å ikke føle seg utenfor. \Frua ← Nå må skilte foreldre planlegge på en litt annen måte enn andre med barn. Hos mange bor foreldrene et stykke frahverandre, det kan bli langt å bringe for en bursdag på 2-3 timer. eg selv har villet at barne valgte selv. Nå kan det jo være at mor skulle noe den helgen/likeså far med barn.
Gjest Gjesta Skrevet 27. august 2005 #9 Skrevet 27. august 2005 Vi skal også feire barnebursdag nå, og hos oss er det også et barn som ikke kan komme pga han er hos far. I følge mor vil ikke far kjøre sønnen i bursdag, og derfor går sønnen glipp av selskapet. Festlige fedre..........
Gjest Embla s Skrevet 27. august 2005 #10 Skrevet 27. august 2005 Vi skal også feire barnebursdag nå, og hos oss er det også et barn som ikke kan komme pga han er hos far. I følge mor vil ikke far kjøre sønnen i bursdag, og derfor går sønnen glipp av selskapet. Festlige fedre.......... ← Det er jo ikke sikkert at det er akkurat sånn saken ligger, selv om det er sånn mor framstiller det.. Det kan jo også være at en far som ser barnet sitt kun annenhver helg og en ettermiddag i uken, har lyst til å gjøre ting sammen med barnet sitt når han endelig ser det, eller at det er lang reisevei, osv.
Gjest Tabby Skrevet 27. august 2005 #11 Skrevet 27. august 2005 For å svare for vår egen del, vi strekker oss så langt det lar seg gjøre, både for stesønnen min og datteren min, alle 4 foreldre. Men det er ikke alltid det passer. Tenk på alle planer man legger, det er ikke alltid lett å legge om de, det er ikke bare svart/hvitt når man er flere som skal samordne ting. Vi har også vært i den situasjonen at en ikke kunne komme i min datters bursdag før ferien pga det samme. Og når faren har 3 timers kjøring en vei, så skjønner jeg at det blir vanskelig. Jeg mener, tenk å kjøre 3 timer fredag for å hente på fredag, så 3 timer tilbake, 3 timer på lørdag for å levere i selskap, finne på noe i mellomtiden, kjøre 3 timer hjem, og så levere på søndag, det er jo ikke alltid man kan få ordnet det så en forelder tar fredag og den andre søndag heller. Da er det jo heller ikke noe igjen av tiden man skal ha med barnet sitt. Og for de som da ser barnet sitt bare annenhver helg så er dette dyrebar tid. Så får heller barnet stå over et selskap i ny og ne mener jeg. Det er jo så mange ting som kan ligge bak at det nytter ikke å bli sur når man ikke vet alt.
Glitter Skrevet 28. august 2005 #12 Skrevet 28. august 2005 (endret) jeg er skillsmisse barn,og foreldre mine prøvde å samarbeide om sånne ting så godt det lot seg gjøre.I starten bodde vi i samme byggd så da var det aldri problem.Men senere flyttet vi sammen med mamma,5 mil fra pappa så ting måtte planlegges bedre. Endret 28. august 2005 av Glitter
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2005 #13 Skrevet 28. august 2005 Etter min mening bør barnas planer gå foran foreldrenes i sånne situasjoner. Om det virkelig er slik at samværsforelder ikke kan ofre to tre timer slik at barnet får gå i selskap til venner, er det noen som bør stikke fingeren i jorda.
Gjest Tabby Skrevet 28. august 2005 #14 Skrevet 28. august 2005 Men om to tre timers selskap fører til at nesten hele dagen blir borte så må man kunne tenke litt på hva en selv vil? Og hva hvis det er familieplaner, andre bursdager i familien, skal ikke barnet kunne gå i selskap hos fars familie fordi en i klassen har bursdag?
Gjest Embla s Skrevet 28. august 2005 #15 Skrevet 28. august 2005 Det kan jo også være at barnet heller vil gjøre noe sammen med pappan sin (hvis det er slik at de kun sees annenhver helg) kontra bursdag sammen med noen han ser hver dag? Det hender da at det meldes avbud fordi hele kjernefamilien skal på hytta, på besøk til bestemor og bestefar, på Tusenfryd, ol. Er slike avbud like ille? Eller reageres det ekstra hvis samværsfar etter mors utsagn "ikke gidder kjøre til bursdag" ?
Ulrikke Skrevet 28. august 2005 #16 Skrevet 28. august 2005 Her i huset går alltid stebarna mine i bursdag når de er invitert, det skulle da bare mangle. Men vi bor bare 5 minutter unna mor og skole og alt sånt, og det er klart det hadde vært annerledes om det var 3 timer å kjøre hver vei. Unntaket er selvfølgelig om vi skal reise bort den helga det gjelder, men det hadde jo vært det samme om ungene bodde sammen med både far og mor. Noen ganger kan man bare ikke. I dette tilfellet kan det vel hende at moren ikke ville gjøre avtaler på vegne av faren, noe jeg synes er helt ok. Og om faren bor et stykke unna, så er det jo ingen selvfølge at man bruker 4 timer av en dag til å kjøre barnet i bursdag, synes jeg.
Far til 2 Skrevet 28. august 2005 #17 Skrevet 28. august 2005 Vi skal også feire barnebursdag nå, og hos oss er det også et barn som ikke kan komme pga han er hos far. I følge mor vil ikke far kjøre sønnen i bursdag, og derfor går sønnen glipp av selskapet. Festlige fedre.......... ← Et ypperlig eksempel på hvordan enkelte foreldre med loven i hånd kan fraskrive seg ansvar. Om det er slik at far "ikke vil" kunne kansje mor påtatt seg ansvaret å kjøre om hun er beste egnet til å ivareta barnets behov ved å ha den daglige omsorgen ???
Gjest Embla s Skrevet 28. august 2005 #18 Skrevet 28. august 2005 (endret) jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor sånne ting skal gå gjennom mor hvis det er far sin helg? For alt man vet kan det hende far ikke får informasjon om at det er bursdag i det hele tatt Så hvorfor ikke henvende seg til far og høre om det faktisk er slik at han "ikke gidder"? Endret 28. august 2005 av Embla s
Gjest Melk Skrevet 28. august 2005 #19 Skrevet 28. august 2005 jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor sånne ting skal gå gjennom mor hvis det er far sin helg? ← Sant nok, men alle kan vel ikke vite av se selv hvor hvert enkelt barn befinner seg hver helg?
Gjest Embla s Skrevet 28. august 2005 #20 Skrevet 28. august 2005 Sant nok, men alle kan vel ikke vite av se selv hvor hvert enkelt barn befinner seg hver helg? ← Nei, selvfølgelig ikke! Hovedpoenget mitt er vel at jeg syns det blir litt dumt å stemple far som udugelig fordi mor hevder at han "ikke gidder å ta sønnen til bursdag". Og at det går ann å sjekke med far hvis man får servert en slik forklaring, og at det kan finnes andre grunner enn at far er udugelig, på at far "ikke gidder" å frakte barnet i bursdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå