*Nikita* Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 (endret) Jeg trenger hjelp til å tolke anbefalingene, og lurer på om vi kan gjennomføre dette i påsken... Her er casen: Min samboers to barn (tenåringer) kommer hjem i påsken, de kommer i morgen søndag, og skal være hos oss til neste søndag. Mine to barn (studenter) kommer på fredag og skal være her til neste søndag. Eldstejenta har med seg sin samboer. (Han har ingen familie å reise til i påsken) De kommer alle fra områder med lite smitte, og har et ønske om å få komme hjem på påskeferie. Vi bor også i et område med lite smitte, og vi har kun mulighet til å ha samvær med barna våre i ferier. Regnes de som «gjester», eller inngår de som en del av husstanden, siden de er våre barn på «samvær»? Er dette gjennomførbart? Det føles helt feil å måtte be noen av barna å ikke komme, for alle har like mye rett til å få komme hjem på påskeferie. Endret 27. mars 2021 av *Nikita*
Gjest Rocka69 Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 *Nikita* skrev (7 minutter siden): Jeg trenger hjelp til å tolke anbefalingene, og lurer på om vi kan gjennomføre dette i påsken... Her er casen: Min samboers to barn (tenåringer) kommer hjem i påsken, de kommer i morgen søndag, og skal være hos oss til neste søndag. Mine to barn (studenter) kommer på fredag og skal være her til neste søndag. Eldstejenta har med seg sin samboer. (Han har ingen familie å reise til i påsken) De kommer alle fra områder med lite smitte, og har et ønske om å få komme hjem på påskeferie. Vi bor også i et område med lite smitte, og vi har kun mulighet til å ha samvær med barna våre i ferier. Regnes de som «gjester», eller inngår de som en del av husstanden, siden de er våre barn på «samvær»? Er dette gjennomførbart? Det føles helt feil å måtte be noen av barna å ikke komme, for alle har like mye rett til å få komme hjem på påskeferie. Har alle barnerommene inntakt hos dere? I såfall er de en del av husstanden fremdeles. Da blir samboer til jenta eneste gjest. Men hvis noen av barna ikke har barnerom inntakt (altså de har meldt flytting), så vil det eller de barna har flyttet ut (meldt flytting) regnes som gjester. Samboer til jenta vil være gjest uansett. Er alle barna flyttet ut, så må dere velge to gjester av gangen. Dvs at dere ikke kan være alle sammen.
Gjest Fnuggolina Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 (endret) *Nikita* skrev (25 minutter siden): Jeg trenger hjelp til å tolke anbefalingene, og lurer på om vi kan gjennomføre dette i påsken... Her er casen: Min samboers to barn (tenåringer) kommer hjem i påsken, de kommer i morgen søndag, og skal være hos oss til neste søndag. Mine to barn (studenter) kommer på fredag og skal være her til neste søndag. Eldstejenta har med seg sin samboer. (Han har ingen familie å reise til i påsken) De kommer alle fra områder med lite smitte, og har et ønske om å få komme hjem på påskeferie. Vi bor også i et område med lite smitte, og vi har kun mulighet til å ha samvær med barna våre i ferier. Regnes de som «gjester», eller inngår de som en del av husstanden, siden de er våre barn på «samvær»? Er dette gjennomførbart? Det føles helt feil å måtte be noen av barna å ikke komme, for alle har like mye rett til å få komme hjem på påskeferie. Jeg ville tolket dette som i grenseland mtp samboeren din den ene dattera: https://www.helsenorge.no/koronavirus/nye-nasjonale-tiltak-25-mars/ Studenter utenbys er unntak, og samvær gjelder jo som vanlig. Samtidig er jo denne samboeren og dattera samme kohort, så jeg hadde latt alle komme på besøk. MEN, da bør de alle sammen inkludert dere holde full karantene i de 10 dagene slik andre gjør ved reiser tenker jeg. Og teste før/etter reisen. Vår familie har ikke sett oss siden september sånn btw - og ingen av oss søsken reiser hjem i påske heller. Men vi bor i Oslo. Å dele opp besøkene på dager i påska hjelper lite mtp smitte og inkubasjonstid uansett. Endret 27. mars 2021 av Fnuggolina
Nalini Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Er du i slekt med erna solberg så er det helt greit! 3
*Nikita* Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2021 Rocka69 skrev (9 minutter siden): Har alle barnerommene inntakt hos dere? I såfall er de en del av husstanden fremdeles. Da blir samboer til jenta eneste gjest. Men hvis noen av barna ikke har barnerom inntakt (altså de har meldt flytting), så vil det eller de barna har flyttet ut (meldt flytting) regnes som gjester. Samboer til jenta vil være gjest uansett. Er alle barna flyttet ut, så må dere velge to gjester av gangen. Dvs at dere ikke kan være alle sammen. Barna hans har folkeregistrert adresse hos mor, som bor på en annen kant av landet, min eldste datter og samboer har registrert adresse der de bor/jobber/studerer. Yngstejenta mi har fremdeles folkeregistrert adresse hos oss, men bor alene på hybel der hun studerer. Vi har nok rom og god plass, slik at alle kan holde avstand hos oss. Vil som sagt ikke utelate noen av dem, for alle sammen har rett til å komme hjem på påskeferie, men synes det er vanskelig å tolke regelverket/anbefalingene og vite forskjell på hva som er hva. 1
Ab_naturals Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Bor du på et sted med forbud mot flere enn to gjester, eller bare anbefaling om å ikke ha flere enn to? Jeg tenker at det "i verste fall" her kan tolkes som tre gjester, dine døtre (som tross alt er voksne uavhengig av adresse) + samboer, men hvis det bare er anbefalt med max to gjester kan dere jo bruke litt skjønn. Og det høres ut som om du gjør det, tenker over smittetrykket hvor de kommer fra osv. JEG hadde ikke dømt deg om du hadde tatt imot alle, skjønner at det er vanskelig å lukke huset for ungene for ikke å snakke om å måtte velge blant dem 😕 2
appelsinjuice Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Samvær skal vel gå som normalt, så din manns barn må selvsagt komme som vanlig. Dine voksne barn regnes vel dog som gjester, så der ville jeg ha unngått besøk dersom jeg var deg. 3
appelsinjuice Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Mulig det er unntak for studenter som skal reise hjem 🤔 1
JennieB Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Trodde det var anbefalt at studenter ikke reiste hjem? Eller var det bare utenlandsstudenter? samvær skal som skrevet over gå som vanlig, så din samboers barn teller ikke som gjester. Slik jeg tolket reglene er døtrene dine og samboeren gjester, og dere må velge 2 av dem. Hadde det vært meg hadde jeg avtalt besøk av disse senere når ting har roet seg. Det er noe med å respektere intensjonen til reglene.
Brunello Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Og så lurer man på hvorfor vi ikke får stoppet smitten. Jeg blir helt matt av ego-tenkingen til mange. 1
MissPierce Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 Samvær går som vanlig, og datteren din har fortsatt folkeregisteret adresse hos deg. Så hun hører også til på adressen, samt at studenter som bor alene uten familie i byen får dra hjem. Så hadde du hatt 5 barn som som var studenter, så hadde de fått komme hjem. Vi anbefaler at alle reiser som ikke er nødvendige utsettes med disse unntakene: Reiser til arbeid når det ikke er mulig med hjemmekontor. Reiser hjem til familien for studenter uten familie der de studerer. Reiser til hytte sammen med egen husstand. Ellers er det anbefalt max 2 besøkende, og det blir jo da datteren din og samboeren hennes. Å holde dere for dere selv, ikke dra på sentre, butikker osv. Be de teste deg før de kommer, og når de er kommet hjem igjen. 1
Forever22 Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 Ryddet for forherligelse av brudd på smittevern. Forever22,mod
Anbefalte innlegg