AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Hei. Jeg er gravid og skal føde i juni. Jeg jobber fulltid å har rett på foreldrepenger. Min kjæreste er student og skal gå siste året på master til høsten. Han er da ferdig juni 2022. Siden han ikke har noen form for inntekt på siden og han er 100% student tenker vi at jeg tar over hans fedrekvote og er hjemme med barnet i 12 mnd. Når han har skrevet ferdig masteroppgaven sin tenkte vi at han kan ta fri tre-fire mnd, ulønnet, mens jeg skal begynne på jobb igjen. Økonomisk skal dette gå helt fint. Tror dere det skal gå greit om han utsetter jobbsøking og sier til en mulig fremtidig arbeidsgiver at han ikke kan starte på jobb før i september? Han studerer til et yrke det ikke er flust av jobber, men tror det skal gå fint da han kun har A-er på kortet. Kjenner noen noen som har gjort det på denne måten? Anonymkode: 5134d...a33
Nicathv Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Du spør om noe helt annet i overskriften enn i innlegget? Svar til overskriften: Ett av kravene for å få foreldrepenger er at man har jobbet i 6 av de 10 siste månedene og har tjent over rundt 50.000 kr. Mannen din har altså ikke rett på foreldrepenger og har derfor ingen kvote. Da kan mor få utbetalt foreldrenepenger for hele perioden. https://familie.nav.no/om-foreldrepenger https://www.finansforbundet.no/folk-og-fag/lonn/dette-bor-du-lese-for-du-skal-i-foreldrepermisjon/ Svar til innlegget: Jeg ser ikke helt hvorfor det er nødvendig for far å vente med å søke/begynne på jobb? Det kan jo tenkes at det blir litt vanskeligere for ham å finne jobb. Greit går det nok sikkert greit allikevel med dere. Dette er vel ikke noe dere trenger å bestemme dere for før om mange måneder, så kanskje se det an og se om dere føler det er nødvendig med ekstra tid hjemme med barnet når den tid kommer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå