Rakel Skrevet 26. august 2005 #1 Skrevet 26. august 2005 Jeg lurer på hvor mye dere betaler for maten i bryllupet? Jeg vet at dette avhenger mye av meny og kvalitet, derfor kan jeg ta et tenkt eksempel: Dersom dere har et lokal/partytelt sommerstid. Dere får 3-4 kokker til å komme + 5 servitører. Disse er dyktige og lager gourmemat... De vil lage en 3-retters middag på stedet etter ditt ønske, servere, vaske opp etc. Du skal ha mellom 60-70 gjester.. Hvor mye ville du betalt for dette?? (Disse kan også rigge opp en bar, grille til hovedretten, hjelpe til med borddekning, litt forbereding osv. Alt etter ditt ønske) Jeg lurer også på hvor mye dere skal betale/har betalt og hva dere fikk i prisen.
Gjest gjesta Skrevet 26. august 2005 #2 Skrevet 26. august 2005 (endret) Vi betaler ca 28.000,- for alt, for 45 gjester, inkludert fri bar Stort fint lokale. Men må ta med dekorasjoner selv. De har egne servitører. Endret 26. august 2005 av dark angel
Blueberry Skrevet 27. august 2005 #3 Skrevet 27. august 2005 Vi betalte 17 000,- for tre retters middag fra catering, altså maten ble levert til lokalet ferdig. Vi hadde vel 7-8 servitører frem til kaffien. Så alt som egentlig ble gjort var levert mat, servitørene danderte og serverte og rydda og vaska opp. Synes egentlig det var rimelig for catering.
Søta Skrevet 27. august 2005 #4 Skrevet 27. august 2005 Var det bare maten du tenkte på nå? Blir nok dyrt om du skal ha 3-4 utdanna kokker ja! Kokkene er spesielt dyre - klarer du deg ikke med færre kokker? Vi hadde 1 + lærling til 45 gjester, 3 retters middag. Vi betalte 10000 for maten - men da hadde mannen min fanga laksen vi skulle ha.. og varene ble kjøpt rett fra grossist til inn pris gjennom kontakter. Vi betalte 4000 for kokken. Så det blir nok mange tusen for det du skisserer - om du tenker bare mat og kokk og veldig god mat vil jeg tror du kommer på rett under 30000,-. Men jeg vet jo ikke jeg da...
Gjest hc ii Skrevet 27. august 2005 #5 Skrevet 27. august 2005 Vi hadde leid lokale, gjorde alle forberedelser der selv, hadde 3 retters "gourmet" mat fra catering, med kokk på kvelden som gjorde de siste forberedelsene med maten på kjøkkenet og la opp på tallerkener. Betalte 460,- per kuvert for dette. All mat var hjemmelaget, ingen halvfabrikata. Meny: *fisk- og skalldyrsuppe *kalvefilet m/morkelsaus og selleripoteter *creme brulee m/ bringebær sorbet I tillegg hadde vi 6 "proffe" servitører (som cateringen ordenet) disse fikk 150,- kr timen, disse fikset alt i fra servering av mat og vin, serverte kaffe + avec og gjorde istand kakebordet pluss all rydding og 3 stk ble igjen for og stå i baren og vaske glass/rydde. Vi betalte 10 000 for servitørene, de 3 siste gikk da hjem kl 4 og de tre første gikk etter kakene.
Eliza Doalot Skrevet 27. august 2005 #6 Skrevet 27. august 2005 Jeg er kokk selv, og for sånne oppdrag tar jeg 250-350 kr timen. Når du regner ut prisen må du huske på alle timene som går med til forbredelse av maten, det er egentlig det dyreste. Når det er sagt, så er 4 kokker på et sånt oppdrag altfor mange. 2 er mer enn nok, litt avhengig av hva slags mat du skal ha selvfølgelig, men trengs det fler, så tar jeg heller med meg "en god hjelper"...
Rakel Skrevet 27. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2005 Dersom det er 70 gjester tror jeg 2 kokker er for lite.. 40 gjester kan klare seg med 2. Her blir alt laget på stedet, det er ikke catering. Til 29 gjester koster det 16600,- med servitører, kokk og 3-retters gourmetmat som blir servert nylaget som fra restaurant. Kokken handler inn alt og tilbereder på stedet. Vasker opp og går ikke før det er "blåst" på kjøkkenet. Synes dere dette var dyrt? Den prisen flere nevner her dekker knapt kostnadene til maten. Må huske at dette er goumetmat; andebryst, lammecare', rein, sjøkreps, kamskjell osv. Kvaliteten er som fra de beste restauranter.
Rakel Skrevet 27. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2005 Vi driver firma, startet opp i fjor, og oppdragene har bare økt. Startet med "alt inkludert", men ser at vi må justere prisen. Kundene har bare betalt pr. kuvert (595,-) og "fått" kokk og servitører i prisen. Ofte må vi leie inn ekstra hjelp og har hittil tatt disse kostnadene selv. Nå har vi problemer med å bestemme pris. Hvordan vi skal beregne for at kunden også skal kunne føle at det er overkommelig. Dette er imidlertid et nytt konsept. Her får du restauranten hjem. Lurer også på hva dere kunne ønsket ble tilbudt til bryllup. Er det noe dere savner?
Blueberry Skrevet 27. august 2005 #9 Skrevet 27. august 2005 (endret) Savner forretter (utenom suppe da) uten fisk eller skalldyr eller salat. På cateringen våres meny så stod det bare Melon med skinke utenom disse. Så vi kom med vårt eget konkrete ønske: smørdampede asparges med spekeskinke og parmesan. Endret 27. august 2005 av iselin22
Gjest :o) Skrevet 27. august 2005 #10 Skrevet 27. august 2005 Hei, Dette er hva vi betaler. Tror det er ganske gjennomsnittlig:) Lokale 6000 Leie av duker og servietter 600 Dekking av bord 600 Servitører (5 stk) 7800 Kuvertpris 400 (26.000 for 65 gjester) For 65 gjester betaler vi altså 41.000. I tillegg kommer all alkohol. Håper det kan hjelpe:)
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #11 Skrevet 27. august 2005 Iselin; Vi har Champagnesuppe :TooHappy: (riktignok med sopp og kamskjell) men det kan byttes etter ønske. M/EKTE champagne!!! Men du har rett i at det går mye i sjømat og salat. Det hørtes kjempegodt ut med ditt forslag, men det bør være nydampet vil jeg tro. Hvordan smakte maten? Var du fornøyd? Til siste poster som betalte 41.000: Var du fornøyd? Eller var det noe som kunne vært bedre... Lurer også på om maten var nylaget, eller om den ble levert ferdig eller halvferdig. Var det catering dere brukte?
Rosenrød Skrevet 27. august 2005 #12 Skrevet 27. august 2005 Jeg smakte champagnesuppe med sopp og kamskjell på glamatfestivalen i stavanger, det var såååååååååå godt! Regner med at du ikke vil gi meg oppskriften, hehe.... Holder firmaet ditt til i stavanger?
Rakel Skrevet 27. august 2005 Forfatter #13 Skrevet 27. august 2005 Rosenrød; så kjekt å høre!! Ja, vi var på Gladmatfestivalen, og mange kom tilbake for å få mer. Mange ville ha oppskriften, men det går nok ikke.. Vi har den som forrett på vår Meny. Vi holder til i Stavanger, ja. Husker du hva vi het? (Det hadde vært gøy å se om vi klarte å få frem navnet og logoen)
Calla Skrevet 27. august 2005 #14 Skrevet 27. august 2005 Dersom det er 70 gjester tror jeg 2 kokker er for lite.. 40 gjester kan klare seg med 2. Her blir alt laget på stedet, det er ikke catering. ← Min mann er kokk, og hadde kun med seg meg som hjelper i et bryllup på 72 personer. Det gikk helt greit! Litt stress, men det hadde nok gått flott hvis han hadde med seg en med fagbrev i stedet for meg.... For treretters til dette bryllupet tok han 15 000kr, men brudeparet var gamle venner av han så de slapp nok litt billig unna...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #15 Skrevet 27. august 2005 Tror aldri han kunne klart det bedre med en fagutdannet. Du må tydeligvis ha vært veldig god som klarte dette alene med ham! Høres helt utrolig ut, alle skal jo ha mat på en gang, det må være varmt... dyktig gjort!
Calla Skrevet 27. august 2005 #16 Skrevet 27. august 2005 Tror aldri han kunne klart det bedre med en fagutdannet. Du må tydeligvis ha vært veldig god som klarte dette alene med ham! Høres helt utrolig ut, alle skal jo ha mat på en gang, det må være varmt... dyktig gjort! ← Vi hadde jo riktignok 4 servitører også, så serveringen var null problem.. Men, ellers tror jeg nok en hver kokk hadde klart det..Er jo like høy stressfaktor i restaurant-bransjen..(ihvertfall på større restauranter).
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #17 Skrevet 27. august 2005 Hei Vår erfaring fra eget og venners bryllup er at pris varierer veldig fra hvor mye du kan gjøre/planlegge selv og hvor i landet man er. I vårt bryllup (2mnd siden) hadde vi 100 gjester med stort og smått. Vi betalte kr 28000,- For de pengene fikk vi Meny: Laks/rekemousse m.loff og salat Kalvestek m. fløtepoteter, ferske grønnsaker, fløtepotet og hejmmelaget saus - 2 serveringer Vaniljeis varm bærmix og krem Vi hadde også inkludert i denne summen: Velkomstdrink 2 runder- Champagne Hvitvin til forret 2 runder, rødvin til hovedrett 3 runder og mousserende hvit til dessert 1runde 11 servitører, 2barnevakter sammen med barna på hovedbordet, kokk m.2 hjelpere Da utgjør dette en kuvertpris på 280,- pr pers noe som er meget overkommelig. Ønsker dere lykke til Hilsen Lykkelig nygift
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #18 Skrevet 27. august 2005 Jeg skjønner ingen ting... Driver folk veldedighet rundt om i landet eller? Dette var da ikke bare billig, men de har faktisk gitt dere drikke gratis også.. Bare maten koster den kuvertprisen du gav. Tenk deg selv om du kjøper inn dette, kanskje noen tiere i underkant, men.. Her er det også barnevakter, servitører og masse, masse drikke. 200 glass bare til velkomst er jo noen flasker det-- Og så er det 200 glass forrett, 300 til middag + 200 glass til dessert. (-barn da) I tillegg 11 servitører og 3 "kokker". Jeg sier bare WOW. Hva heter de du leide? Jeg vil leie dem inn selv.. :-D
Rosenrød Skrevet 28. august 2005 #19 Skrevet 28. august 2005 Rosenrød; så kjekt å høre!! Ja, vi var på Gladmatfestivalen, og mange kom tilbake for å få mer. Mange ville ha oppskriften, men det går nok ikke.. Vi har den som forrett på vår Meny. Vi holder til i Stavanger, ja. Husker du hva vi het? (Det hadde vært gøy å se om vi klarte å få frem navnet og logoen) ← Jeg lurer på om ikke navnet var noe med å få en kokk hjem til deg eller noe sånn?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #20 Skrevet 28. august 2005 Det er fullt mulig å få det til for 28000,- Det gjøres ved god planlegging. Kjøp mat til angro pris eller få avtale med din lokale (den du handler mest i) butikk. Skaff servitører, kokk og barnevakt selv. Avtal med kokken og instruer servitørene om når det skal fylles på med drikke i forhold til servering, taleliste o.l( selv om det er 3 runder trenger ikke glassene være tomme når de fylles igjen) Vinen trenger heller ikke koste over kr 100 pr flaske for å være god vin. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå