AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Hei alle kloke hoder, Jeg håper jeg kan få noen gode innspill her inne! Kjæresten min og jeg er begge i starten av 30-årene, har vært sammen et par år, og har ikke barn ennå. Kjæresten min, som er fra et annet land, er gründer. Selskapet hans har nylig nådd en viktig milepæl, som blant annet innebærer at han har fått doblet lønnen sin rundt en million kroner i årslønn. På grunn av selskapet er det ikke aktuelt for kjæresten min å flytte til Norge med det første, så for et år siden valgte jeg å flytte til ham. Jeg sa med det opp min daværende jobb, hvor jeg på det tidspunktet tjente ca 900 000 i året. Både lønningene og levekostnadene her vi bor er generelt ca 20% lavere enn i Norge. Samtidig gir utdanningen/erfaringen min meg dessverre ikke de samme mulighetene her som jeg har i Norge. Jeg måtte derfor gå ned i lønn til ca 450 000 i året. Jeg eier fortsatt en leilighet i Norge med et lån på i overkant av tre millioner, som akkurat går rundt (inkl. avdrag på lånet) med leieinntekten jeg får fra den. Denne eide jeg allerede da jeg møtte kjæresten min. Det siste året har vi leid en leilighet sammen, og betalt 50/50 på alt. Jeg har tenkt at det har vært fair i og med at vi har tjent ca det samme, og jeg i tillegg i får nedbetalt ca 6000 i måneden på leiligheten min i Norge. Men med lønnsøkningen kjæresten min nå har fått er han for første gang i posisjon til å kjøpe sin egen leilighet. Samtidig har han jo plutselig dobbelt så høy lønn som meg. Nå lurer jeg på hvordan det vil være riktig å fordele inntekter og utgifter fremover. Én ting er jo at dersom vi skal fortsette å betale ca 50/50 etter at han har kjøpt leiligheten sin, ved at jeg for eksempel betaler 50% av markedspris for utleie av den, så vil kjæresten min ha veldig mye mer å rutte med i måneden enn meg. Dette hadde for så vidt vært greit nok hvis ikke det var for at den eneste grunnen til at jeg ikke tjener like mye som ham er at jeg måtte si fra meg muligheten for å gjøre det for at vi skal kunne bo sammen. Spørsmålet er derfor: bør mitt lønnstap som følge av at jeg flyttet tas med i beregningen? I så fall tilsier det egentlig at jeg skal betale null i bokostnader, og likevel taper jeg da ca. 100 000 netto i året dersom man sammenligner det med situasjonen jeg forlot. Det føles likevel veldig rart at jeg skal bo "gratis" i kjæresten min sin leilighet. Min mor mener i tillegg at han bør kompensere meg for de siste 100 000 med en gradvis økende eierandel i leiligheten hans, noe jeg kjenner sitter enda lengre inne å skulle forvente. Jeg vil ikke egentlig tjene noe på hans suksess, jeg vil bare ha en objektivt sett fair lønsing. Hvordan tenker dere at en slik løsning ser ut? Jeg vil for øvrig helst ikke velge en løsning som innebærer at jeg selger leiligheten min og kjøper meg inn i hans, da den leiligheten jeg allerede har føles som en slags sikkerhet i tilfelle ting mot formodning skulle gå skeis mellom oss. I den grad det er relevant ser vi på sikt for oss å flytte til Norge, og da vil jeg nok tjene litt på erfaringen jeg har fått gjennom å jobbe i utlandet. Men dette ligger fortsatt flere år frem i tid, og jeg vil nok uansett ikke kunne "hente inn" på langt nær alt jeg har tapt i lønn i mellomtiden. På forhånd tusen takk for alle innspill! Anonymkode: 932fe...460
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Ingen som har noen tanker om dette? Vil veldig gjerne høre hva som oppfatter som riktig/fair her for å vite hva jeg bør kunne forvente når tidspunktet kommer for å snakke sammen om det. Anonymkode: 932fe...460
Gjest Smeltemann Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Hva tenker han med dette da? Har du snakket med han om det? Du har jo en leilighet som blir din tilslutt,en god del kapital der. Hva om han kjøper leilighet og du betaler leie til han? Dere har jo delt på leien i den leiligheten dere bor i nå også. Eventuelt om du kjøper deg inn senere eller at dere kjøper en ny leilighet sammen når dere vil ta det steget i forholde. Da har dere kapital fra de leilighetene dere selger.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Jeg synes det er fair at du drar nytte av at han nå får mye høyere lønn, uten at jeg kan komme opp med en praktisk løsning på det. Om du i utgangspunktet hadde hatt samme lønn i Norge så du har nå, ville det i mine øyner stilt seg annerledes. Anonymkode: e9be6...3c3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Jeg tenker du har tre alternativ: 1. Du skal ikke betale leie. I så fall må dere ha en kontrakt på at du på dette viset kjøper deg inn gradvis med denne «leien». 2. Du kan kvitte det med leiligheten i Norge og så kjøpe 50% av samboeres leilighet? 3. Kun betale felleskostnader 50%. Anonymkode: 8b1fd...506
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 4. Kjæresten din bør i tillegg være i det rause hjørnet når du har halvert lønna di for å flytte ut av Norge og hjem til ham Anonymkode: 8b1fd...506 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 Jeg hadde flytta hjem, hehe Anonymkode: c99ee...f8d 2
Glitnir Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 (endret) Her er det ingen fasit - det som betyr noe er hva dere to måtte mene om saken. Min mening, ut ifra de konkrete fakta du kommer med: Han bør eie og betale for leiligheten alene, mens dere deler 50/50 på løpende kostnader (strøm, vann, forsikring, internett, vaktmester etc). Du har din leilighet til utleie som er bare din. Ingen kompensering av de siste 100 000 eller noe sånt, det hadde vært rart i mine øyne. Endret 31. mars 2021 av Glitnir
nurseBetty Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 Glitnir skrev (3 timer siden): Her er det ingen fasit - det som betyr noe er hva dere to måtte mene om saken. Min mening, ut ifra de konkrete fakta du kommer med: Han bør eie og betale for leiligheten alene, mens dere deler 50/50 på løpende kostnader (strøm, vann, forsikring, internett, vaktmester etc). Du har din leilighet til utleie som er bare din. Ingen kompensering av de siste 100 000 eller noe sånt, det hadde vært rart i mine øyne. Enig. Kjærlighet er ofte å ofre noe, som hvor en bor og hvilke muligheter en har på jobbmarked, og dermed også lønn, ansenitet og pensjon. Penger kan være vanskelig, og vil tro du kommer langt med å spørre hva han tenker, og være raus. Selvfølgelig innenfor det som føles rett for deg.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 Urovekkende at mennesker kan tjene 900-1 mill i året, men ikke samarbeide om økonomi Anonymkode: 10678...cbe
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Urovekkende at mennesker kan tjene 900-1 mill i året, men ikke samarbeide om økonomi Anonymkode: 10678...cbe Det ingenting urovekkende med verken TS eller samboeren. Samarbeid om økonomi er noe som kommer gradvis i et parforhold, og TS og samboeren er som du ser midt i denne prosessen. Anonymkode: af170...0c6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå