Gå til innhold

Er jeg dum om jeg takker nei til en veldig god jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fagbrev og teknisk utdanning, og har det meste av jobberfaringen min fra gulvet i skipsindustrien, som er noe jeg trives med. Nå er jeg snart ferdig med studiene, og har da sikker jobb i samme stilling som jeg hadde før utdannelsen å falle tilbake på. Aller helst vil jeg stige litt i gradene på denne arbeidsplassen, og det ideelle ville vært å ha en jobb hvor jeg er ute i feltet og får hendene skitne, kombinert med litt kontorarbeid. Jeg er rett og slett ikke særlig glad i å være stillesittende en hel dag, som jeg nå har gjort under studiene. Jeg var nylig på jobbintervju for en veldig god stilling med høy lønn, men den er hundre prosent kontorbasert. Hvor stor idiot ville jeg vært om jeg fikk tilbud om denne jobben, men takket nei fordi jeg ikke liker å sitte stille en hel dag? Det er jo utvilsomt snakk om mye penger jeg ville gått glipp av, men pengerer jo ikke alt heller. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: e2971...49c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller satset på den gamle og stige i gradene der. Trivsel har alt og si og virker jo ikke som du vil trives med 100%kontorjobb

Anonymkode: 315b5...f64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville heller satset på den gamle og stige i gradene der. Trivsel har alt og si og virker jo ikke som du vil trives med 100%kontorjobb

Anonymkode: 315b5...f64

Nei, det virker jo ikke sånn. Samtidig så har jeg jo ikke prøvd denne jobben, så man kan jo ikke være sikker heller. Vet bare at jeg blir litt tussete i hodet av det, og har en rygg og nakke som ikke tåler det særlig godt også. Det er liksom de elementene som veier imot, men samtidig er jeg jo litt småredd for å la en sånn mulighet gå fra meg. Nesten sånn jeg håper at det ikke blir meg de velger, så slipper jeg å ta stilling til det i det hele tatt 😅 Men er jo greit å ha tenkt igjennom saken først, med diverse innspill.

Skrevet

Hva med å bruke tilbudet fra ny jobb som en lønnsforhandling i din gamle jobb?

AnonymBruker
Skrevet
Leonetta skrev (1 minutt siden):

Hva med å bruke tilbudet fra ny jobb som en lønnsforhandling i din gamle jobb?

Signerer denne. 

Jeg synes du skal velge det du kommer til å trives best med, så lenge lønnen er til å leve med. 

Anonymkode: e840a...135

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du takker ja trenger du ikke å bli der resten av livet. Ta jobben, legg deg opp penger til f.eks bolig om du trenger det, og få med deg nyttig erfaring inn mot neste jobb du søker. 

Anonymkode: 43b34...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må videre. Ikke tenk på bedriften du jobbet for tidligere, tenk kun på deg selv, bedriften du arbeidet for tidligere bryr seg kun om penger. Prøv noe annet. Prøv deg på kontoret, du vet ikke før du har prøvd, du er nylig ferdig med studiene, du må prøve deg frem i ulike stillinger og ulike bedrifter, greit med endring. 

Om du finner ut etter hvert at kontorjobben ikke var noe for deg, ja da har du fått erfaring, lært noe nytt også går du videre. Om du er såpass så glad i den bedriften du jobbet for tidligere og ønsker tilbake dit, ja da kan du forhandle deg til en høyre stilling og høyre lønn for du har noen kort å spille med nå da, i med at du arbeidet der tidligere + høyre utdannelse og annen stilling med høylønn. 

Anonymkode: f68ad...0fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk ja til jobben dersom du får tilbud om den, og dersom du ikke trives i lengden så har du verdifull erfaring du kan ta med deg til ny arbeidsplass, og har lønnen fra stillingen du kan bruke for å presse lønna i en annen jobb opp. 

Anonymkode: 993f9...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det virker jo ikke sånn. Samtidig så har jeg jo ikke prøvd denne jobben, så man kan jo ikke være sikker heller. Vet bare at jeg blir litt tussete i hodet av det, og har en rygg og nakke som ikke tåler det særlig godt også. Det er liksom de elementene som veier imot, men samtidig er jeg jo litt småredd for å la en sånn mulighet gå fra meg. Nesten sånn jeg håper at det ikke blir meg de velger, så slipper jeg å ta stilling til det i det hele tatt 😅 Men er jo greit å ha tenkt igjennom saken først, med diverse innspill.

Om du så skulle få kontorarbeid, så tren styrketrening for skuldre, nakke og rygg

Anonymkode: 6ad11...48c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må videre. Ikke tenk på bedriften du jobbet for tidligere, tenk kun på deg selv, bedriften du arbeidet for tidligere bryr seg kun om penger. Prøv noe annet. Prøv deg på kontoret, du vet ikke før du har prøvd, du er nylig ferdig med studiene, du må prøve deg frem i ulike stillinger og ulike bedrifter, greit med endring. 

Om du finner ut etter hvert at kontorjobben ikke var noe for deg, ja da har du fått erfaring, lært noe nytt også går du videre. Om du er såpass så glad i den bedriften du jobbet for tidligere og ønsker tilbake dit, ja da kan du forhandle deg til en høyre stilling og høyre lønn for du har noen kort å spille med nå da, i med at du arbeidet der tidligere + høyre utdannelse og annen stilling med høylønn. 

Anonymkode: f68ad...0fd

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk ja til jobben dersom du får tilbud om den, og dersom du ikke trives i lengden så har du verdifull erfaring du kan ta med deg til ny arbeidsplass, og har lønnen fra stillingen du kan bruke for å presse lønna i en annen jobb opp. 

Anonymkode: 993f9...4ae

Nettopp. Du må bygge erfaring, det vil gi deg flere muligheter de neste tjue årene og øke mulighetene for å gå gradene, og økt jobbtrygghet de siste tjue. Det har stor verdi å ha både jobbet operasjonelt og administrativt og altfor tidlig å snevre inn til kun operasjonelt. 

Anonymkode: 3202a...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...