AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Hei! Jeg holder på med en PhD søknad, og lurer veldig på hvordan jeg skal skrive den første delen. Det skal være en introduksjon der du først forteller om deg selv og hva du har erfaring med tidligere. Det blir jo veldig rart å skrive "Jeg heter ............. og kommer fra .......... ?" Jeg kan jo ikke hoppe rett inn i tidligere erfaring når jeg skal skrive om meg selv? Aner ikke hvordan jeg skal skrive de første setningene. Noen som har skrevet brev til PhD søknad og har noen tips? Anonymkode: b4657...c68
Whistler Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Skal du skrive et brev til en som har en PhD eller skal du søke om å bli det basert på tidligere utdanning? Jeg bare lurer litt siden det sannsynligvis stilles noen krav til skriving og publisering for å kunne kalle seg PhD. Å skrive om seg selv er ikke å fortelle hva man heter og hvor man bor eller kommer fra, men det kan være en start. Du kan vel lage det som en selvbiografi på de antall ord som kreves og bare hakke ned livet ditt i kronologisk rekkefølge. Deretter rydder du litt i det som er uvesentlig og eventuelt legger til det du kommer på etterpå i den første delen. Deretter drar du ut CVen din og forteller om hva du har erfaring med, iblandet erfaringer fra andre ting som ikke er i CVen, men som er fra andre deler av livet ditt. Hvis du ikke starter kommer du ikke i mål. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Whistler skrev (18 minutter siden): Skal du skrive et brev til en som har en PhD eller skal du søke om å bli det basert på tidligere utdanning? Jeg bare lurer litt siden det sannsynligvis stilles noen krav til skriving og publisering for å kunne kalle seg PhD. Å skrive om seg selv er ikke å fortelle hva man heter og hvor man bor eller kommer fra, men det kan være en start. Du kan vel lage det som en selvbiografi på de antall ord som kreves og bare hakke ned livet ditt i kronologisk rekkefølge. Deretter rydder du litt i det som er uvesentlig og eventuelt legger til det du kommer på etterpå i den første delen. Deretter drar du ut CVen din og forteller om hva du har erfaring med, iblandet erfaringer fra andre ting som ikke er i CVen, men som er fra andre deler av livet ditt. Hvis du ikke starter kommer du ikke i mål. Jeg skal søke på en PhD stilling, basert på tidligere utdanning. Takk for svar. Hvis det er noen andre der ute som har erfaring med slike søknader så gjerne si hvordan du startet søknadsbrevet. Anonymkode: b4657...c68
Mariell1995 Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Denne er god å høre på (hun har om CV i episoden før denne):
Sensi Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Skal du skrive et formelt søknadsbrev og legge ved utkast av en prosjektskisse og CV. Er det søknadsbrevet du trenger hjelp til? Er iallfall slik jeg forstår det på det du skriver. Du skal vel fortelle om hvorfor du er interessert i stillingen da? Tror ville skrevet om deg selv mot slutten av brevet. Skal du legge ved CV så betyr det at du kan vise til cv ifht tidligere arbeidserfaring. I søknadsbrevet ville jeg trukket frem egen erfaring ifht tema i PhD stillingen. Send meg en pm om du ønsker å diskutere litt nærmere.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Er det selve søknadsbrevet du trenger råd til? Da kan du se på generelle tips til hvordan man skriver en god søknad. Ikke start med hva du heter etc, det vet de. Ikke bare rams opp det som står på CVen, den har de også. Vis heller hvorfor din erfaring (utdanning/jobb) og dine personlige egenskaper gjør at DU er den rette for denne jobben. Husk at nesten det aller viktigste for universitetet er at du fullfører. Dvs at motivasjon og stayerevne er veldig viktig (at du ikke slutter etter et år fordi du fant en bedre betalt jobb, og at du ikke gir opp i første motbakke). Og ikke skriv side opp og side ned. Jeg sitter på andre siden av bordet i en slik ansettelsesprosess akkurat nå, og de som skriver tre sider med blabla når IKKE opp. Anonymkode: 10b93...c95 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Regner med de bruker JobbNorge? Husk en ledig linje mellom hvert avsnitt. Det er fryktelig tungt å lese søknadstekster uten avsnitt og luft. Anonymkode: 10b93...c95 1
Gjest Albbas Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 Skrev bare en vanlig jobbsøknad, usikker på hva slags brev du sikter til?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 Ikke relevant til det du spør om, men tenk deg nøye gjennom om PhD er noe du virkelig vil. Ensomhet, angst, stress og depresjon er dessverre en del av PhD-livet (de som er så heldig som ikke har opplevd noen av dette er begavet). Masse lykke tilmed søknaden!:) hilsen phd-student Anonymkode: fb0df...4bb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Skrevet 28. mars 2021 Husk også å korrekturlese. Det heter ikke PhD søknad. Anonymkode: 654a5...81a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke relevant til det du spør om, men tenk deg nøye gjennom om PhD er noe du virkelig vil. Ensomhet, angst, stress og depresjon er dessverre en del av PhD-livet (de som er så heldig som ikke har opplevd noen av dette er begavet). Masse lykke tilmed søknaden!:) hilsen phd-student Anonymkode: fb0df...4bb Stress er en del av mange jobber, og det er ikke sånn at man automatikk blir ensom og får angst og depresjon av å være stipendiat. Alle jobber har sine positive og negative sider. Jeg elsket å være stipendiat, i alle fall det aller meste av tiden. Ja, det var perioder med frustrasjon og stress, men det var aldri uhåndterlig. Ikke jobbet jeg mer enn 37,5 timer per uke heller, og jeg ble ferdig til tiden. Og nei, jeg var ikke fantastisk smart/begavet eller noe overmenneske. Alle har ulik opplevelse av å ta doktorgrad, og din opplevelse er din opplevelse. Den er ikke nødvendigvis relevant for andre. Det samme gjelder min opplevelse. Hilsen en med PhD Anonymkode: 10b93...c95 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 På norsk heter det ph.d, ikke PhD (måtte bare). Sjekk om universitetet du søker til har en egen ph.d-mal, det måtte jeg bruke da jeg søkte. De godtok ikke søkere som ikke brukte den. Hvis ikke, finn en mal, eller spør instituttet om de har en. Anonymkode: 5569f...d75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå