Gå til innhold

Hvorfor er arkitektur fra 50, 60, og 70-tallet så grusomt stygt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det mange fine bygårder fra perioden 1890-1920. De har rette linjer, pene vinduer med sånn skillelist,  og mså, fine, klassiske detaljer. Disse er delt opp i leiligheter nå.

I samme strøk har de satt inn noen grusomme bygårder/blokker fra 50-tallet. De har her harde, kjedelige bokser, med sånne kvadratiske ruter uten skillelister. Blir kvalm hver gamg jeg ser det.

Hvorfor er så og si all arkitektur etter krigen, og særlig det fra 50, 60, og 70-tallet så grusomt stygt? Blir fysisk uvel. 

Anonymkode: 157e1...486

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er arkitekturen etter krigen — i en periode der Norge nettopp har vært i krise og må bygge opp landet på nytt med få midler og en traumatisert befolkning — stygg, enkel og mer praktisk enn estetisk? Hm, si det...

Anonymkode: acbba...0f5

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi. Alt skulle bli billigere og settes opp fort. Og at håndverket ikke verdsettes i like stor grad lenger. Det gjøres endringer hele tiden som ivaretar økonomiske interesser fremfor psykologiske og estetiske. Som at det nå er lov å bygge leiligheter uten direkte lysinnslipp. Og selge leiligheter uten boder. Eller dele opp stuer og kalle det soverom. På samme måte bruker man ikke tid på strukatur og relieff på bygninger fordi man ikke skjønner verdien i øyeblikket. Og fordi vi pleide å være et fattig land. Hva hadde Paris og Roma vært uten kulturell kapital? 

Anonymkode: 54545...4fa

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

HÆ?

Jeg elsker arkitekturen fra den tiden.

Drømmeboligen min er enebolig fra 60-70 tallet.

Og jeg synes de typiske Obosblokkene i mur (lavblokk) er superfine. 

Høyblokkene i 10 etasjer jeg vokste opp i derimot, de kan jeg spares for. 

Skrevet
Fnuggolina skrev (1 time siden):

HÆ?

Jeg elsker arkitekturen fra den tiden.

Drømmeboligen min er enebolig fra 60-70 tallet.

Og jeg synes de typiske Obosblokkene i mur (lavblokk) er superfine. 

Høyblokkene i 10 etasjer jeg vokste opp i derimot, de kan jeg spares for. 

Jeg også! Elsker hus bygget mellom 1930 og 1970, det er min favorittepoke😍

skulle jeg bodd i blokk ville jeg definitivt valgt blikk fra 50-60 tallet. Lave og med mye luft og grøntareal rundt. Nå for tiden pakker man høye blokker tett i tett og alt heter «... hage», men det er jo knapt grøntarealer å se. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også!  Jeg synes helt vanlige Block Wayne hus fra 60 og 70 tallet er både fine og praktiske. De er også lette å «modernisere» med enkle grep, i mine øyne. Funkishus fra 60-tallet (firkantet, med flat tak), eller atriumshus fra 60 tallet, er mine absolutt favoritter. 

Anonymkode: 97f28...2bb

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg også!  Jeg synes helt vanlige Block Wayne hus fra 60 og 70 tallet er både fine og praktiske. De er også lette å «modernisere» med enkle grep, i mine øyne. Funkishus fra 60-tallet (firkantet, med flat tak), eller atriumshus fra 60 tallet, er mine absolutt favoritter. 

Anonymkode: 97f28...2bb

Atriumshus ❤️❤️❤️ 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Noe av arkitekturen fra den tida kan være fin, men det masseproduserte (blokker, rekkehus) er ofte ganske triste greier. Det handler om at man skulle bygge mye på én gang, men også om at materiale i langt større grad ble masseproduserte i dårlig/middels kvalitet fremfor å bli laget av håndverkere. Slik fikk man ned både prisen og tidsbruken. Et gjennomsnittlig hus laget på 1920-30-tallet er av langt bedre kvalitet enn et laget på 1970-tallet, selv om det siste er nyere, pga. kvaliteten på materialene som er brukt. Og så er det rett og slett stilen som var populær da, og til en viss grad er det ennå. Boligblokker og næringsbygg har jo stort sett blitt lagd kjempestygge siden 1960-tallet, og virker ikke som om de har tenkt å endre på det. Var en sak i Aftenposten om det for ikke lenge siden, at man lager så triste hus i norske byer, spesielt i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Noe av arkitekturen fra den tida kan være fin, men det masseproduserte (blokker, rekkehus) er ofte ganske triste greier. Det handler om at man skulle bygge mye på én gang, men også om at materiale i langt større grad ble masseproduserte i dårlig/middels kvalitet fremfor å bli laget av håndverkere. Slik fikk man ned både prisen og tidsbruken. Et gjennomsnittlig hus laget på 1920-30-tallet er av langt bedre kvalitet enn et laget på 1970-tallet, selv om det siste er nyere, pga. kvaliteten på materialene som er brukt. Og så er det rett og slett stilen som var populær da, og til en viss grad er det ennå. Boligblokker og næringsbygg har jo stort sett blitt lagd kjempestygge siden 1960-tallet, og virker ikke som om de har tenkt å endre på det. Var en sak i Aftenposten om det for ikke lenge siden, at man lager så triste hus i norske byer, spesielt i Oslo. 

Ja, nye bygg er som regel også stygge, grå klosser 🤮

Anonymkode: 157e1...486

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at deler av denne arkitekturen er stygg. Men deler av den er fin! Vi «ser» ofte ikke noe som er forholdsvis nært oss i tid. I den byen jeg bor er (Stavanger) er det en eksepsjonelt stor ansamling av trehus, mange fra perioden 1850 - 1930.  På ca seksti- og syttitallet drev folk i disse husene og byttet ut sprossevinduer med sprosseløse vinduer, kledde husene i juksepanel av plastmateriale osv, de mente det var pent, vedlikeholdsfritt og enkelt å holde rent. Nå er de fleste av disse husene tilbakeført til sin originale stil, heldigvis. Fordi det er først nyere generasjoner som ser det vakre i det gamle. 

Så det du og jeg vokste opp med og synes er stygt, kan ha kvaliteter de neste generasjonene finner vakkert. 

Anonymkode: 8d961...87d

Skrevet (endret)

Liker veldig godt mye av arkitekturen fra 60-tallet når det gjelder bolighus. Drømmen er et skikkelig funkishus med store vindusflater, mur og treverk. Boligblokkene fra etterkrigstiden er mer ymse. Som nevnt over her har det sikkert sammenheng med penger og rask boligutvikling. 

Endret av Rosabløff
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...