Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på tidlig UL 13+0 for å se at alt stod bra til med lille og med et ørlite håp om å se kjønn. 
Alt var bra med bebisen, men hun kunne ikke bekrefte kjønn noe mer enn at det kunne se ut som en guttetiss, men at dette må bekreftes på OUL.
Hun satte også termin frem til 13+6, noe jeg vet ikke stemmer.

Jeg vet at det er noe tidlig å kunne se kjønn da jente og gutt kan se nokså like ut rundt denne tiden. Ved forrige svangerskap var jeg på UL hos samme person som bekreftet 12+0 at det uten tvil var en gutt. Altså en hel uke tidligere og hundre prosent sikker.

Skal jeg stole på hennes antagelse og gå ut i fra at det er en gutt siden det stemte på første mann? 
er det noe nytt siden sist svangerskap (2019) at det ikke er lov å bekrefte før OUL? 

Anonymkode: 68240...3a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De bekreftet ikke 100% ved OUL heller. 

Anonymkode: 24d97...dc4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri vært en greie at kjønn "bekreftes" på ultralyd,verken tidlig eller den ordinære. Jeg har ikke fått bekrefta kjønn i noen ultralyder, men de har sagt hva de syntes det ser ut som på OUL i uke 19-20. På tidlig ultralyd uke 12 har det vært alt for tidlig. Poenget med ultralydundersøkelse er jo først og fremst å sjekke at babyen har det bra, og kjønn er ikke viktig. 

Om du vil ha bekreftelse på kjønn ville jeg tatt sånn blodprøve som sjekker dna-et :)

Anonymkode: 155c9...16a

• Liker 5
Skrevet

Har det stemt på deg da, ut i fra hva det har sett ut som? :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har aldri vært en greie at kjønn "bekreftes" på ultralyd,verken tidlig eller den ordinære. Jeg har ikke fått bekrefta kjønn i noen ultralyder, men de har sagt hva de syntes det ser ut som på OUL i uke 19-20. På tidlig ultralyd uke 12 har det vært alt for tidlig. Poenget med ultralydundersøkelse er jo først og fremst å sjekke at babyen har det bra, og kjønn er ikke viktig. 

Om du vil ha bekreftelse på kjønn ville jeg tatt sånn blodprøve som sjekker dna-et :)

Stemte det på deg da?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mammantilm said:

Har det stemt på deg da, ut i fra hva det har sett ut som? :)

På meg har det stemt hva det har sett ut som på ultralyd i uke 20 og uke 19. Jeg har da hatt samarbeidsvillige babyer som har vist seg tydelig frem. Har flere venninner som ikke har fått noe indikasjon på kjønn på ultralyd, fordi det var vært vanskelig å se :)

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på ul i uke 13 ville ikke gynekologen gjette engang. I uke 16 kunne ul-jordmor være ganske sikker på gutt, det samme på oul i uke 19. 

Da jeg hadde vekstkontroller i uke 37, 38, 39 og 40 var fødselslegene ikke i tvil om at det var en gutt, han viste seg godt fram. Kom ut en gutt også. 

Anonymkode: f23ee...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde man ikke som profesjonell latt være å si noe i det hele tatt dersom man var usikker?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg var på ul i uke 13 ville ikke gynekologen gjette engang. I uke 16 kunne ul-jordmor være ganske sikker på gutt, det samme på oul i uke 19. 

Da jeg hadde vekstkontroller i uke 37, 38, 39 og 40 var fødselslegene ikke i tvil om at det var en gutt, han viste seg godt fram. Kom ut en gutt også. 

Anonymkode: f23ee...c7c

Synes det er rart at det er såpass usikkerhet, da hun ved forrige svangerskap kunne bekrefte uten tvil at det var en gutt 12+0. Og nå som hun mente jeg var 13+6 var det ikke like tydelig 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor tippet kjønn her på TUL 13+2 og var 90 % sikker på gutt sa hun. Neste ultralyd var OUL og hun var også ganske sikker på gutt. Jeg spurte om det var typ 100 % og da sa hun at det kan det ikke bli uten blodprøve, for de kan alltid se og tolke bildet feil. Men at hun så det hun så og kunne ikke skjønne noe annet enn at det skulle bety gutt. Og det gjorde det, ut kom en gutt. 

Anonymkode: 85442...58e

AnonymBruker
Skrevet

Min mor sier alltid at hvis de sier de ikke er sikker så er det en jente 😂🙈

Anonymkode: b90eb...5ff

AnonymBruker
Skrevet

TUL uke 13 og 14 hos forskjellige JM, var rett ved OUL 

Anonymkode: 03d5a...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde man ikke som profesjonell latt være å si noe i det hele tatt dersom man var usikker?

Tror ikke det. Det er en grunn til at de sier «kan se ut som» eller «kanskje».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TUL uke 13 og 14 hos forskjellige JM, var rett ved OUL 

Gjettet de forskjellig ved uke 13 og 14? 

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer hvor lett det er å få sett godt nok til gjette eller bekrefte kjønn med rimelig sikkerhet. Med vår første fikk vi ikke vite noe om kjønn i uke 12 (men spurte heller ikke), mens på OUL sa jordmoren at hun var 99,9 % sikker på at det var jente. Med nr. to trodde legen som utførte ultralyd i uke 12 at det var gutt, men sa at han ikke var sikker. På en ekstra ultralyd i uke 16 fikk vi beskjed om jente. Og på OUL var det ikke mulig å se. Det var jente.

Anonymkode: 9bd2b...733

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle babyer som viser seg like godt frem.

Jeg ble også satt 6 dager frem, vet også garantert at det ikke stemmer. Men de hører ikke på det uansett, litt dumt om det blir overtid eller prematur fødsel.

Anonymkode: 05143...0f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjettet de forskjellig ved uke 13 og 14? 

Nei likt på alle tre

Skrevet

Jeg har vært på ultralyd i uke 12,19,26,32  og 36. Jeg vet fortsatt ikke om jeg venter gutt eller jente. Noen ganger så er det vanskelig å se. Min venninne hadde morkaken så langt bak at det var vanskelig å se. Så det er ikke sikkert du får vite det før fødsel heller. Sånn er det bare. Min baby ligger med samlet bein hver gang, så det er helt håpløst. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke bestemme kjønn før barnet er født, og man spør barnet selv hvilket kjønn det er.

Anonymkode: be0c0...a08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 13.50):

Synes det er rart at det er såpass usikkerhet, da hun ved forrige svangerskap kunne bekrefte uten tvil at det var en gutt 12+0. Og nå som hun mente jeg var 13+6 var det ikke like tydelig 🤷🏼‍♀️

Du kan ikke sammenligne 12+0 og 13+6 på den måten. Det kommer helt an på hvordan babyen ligger akkurat ved tidspunkt for ultralyd. Det hender av og til at man må komme på en ekstra ultralyd fordi barnets leie gjør det vanskelig å sjekke alt som skal sjekkes ved OUL.

Anonymkode: 3dca5...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...