AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 La oss lage et scenario, gjerne et som mange vil kalle idealet. Uten at dette direkte er meg, kan nok jeg og mange kjenne seg igjen i noe av dette. Du har: - Tatt en lang utdanning, realisert deg selv. - Festet, reist og alt som fører med, før du slo deg til ro. - Slitt litt for å skaffe en relevant jobb, men har suksess nå. - En stabil, givende, men krevende jobb. - Flere små barn du er glad i som går i barnehagen. - Kone/mann som du er glad i. - Et hus. - Hobbyer, elektronikk, filmer, spill, bøker etc. - Minst en bil. - En hytte. Dette kan godt fungere og er på mange måter malen på å gjøre noe meningsfylt. Jeg ser derimot to svakheter: - Det er lett å bli utbrent, ettersom kalender konstant er full. Er 24 timer nok i løpet av et døgn, egentlig? - Har man alt, er fallhøyden stor. Korthuseffekt, hvis man mister en av de? Jeg forsøker å reflektere litt rundt karriærelivet. Har man ingen av disse, tror jeg nok at man ikke er lykkelig, men skal man ha alt på en gang er det en smal balansegang. Noen innspill eller perspektiver? Anonymkode: e73a6...0c8 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Noen i et fattig land forklarte meg dette enkelt: Fattig og fri eller rikdom og slaveri? Vi valgte det første, sa h*n. Jeg selv jobber kun 50% nå, går rundt hver mnd. Men gud så deilig! Å ha tiden til seg selv. Anonymkode: 3b781...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Jeg tror det viktigste for lykke er å være der man er. Eller, jeg vil kalle det tilfredshet. Lykke for meg er noen små øyeblikk. Tilfredshet er mer en generell tilstand, som jeg tror du mener her. Scenarioet du beskriver kan være ønskedrømmen til mange, men et åk for andre. Selv har jeg valgt bort barn, da jeg ser hvor mye tid og krefter det stjeler. Jeg har rett og slett ikke det overskuddet. Og jeg ønsker ikke å være en dårlig forelder fordi samfunnet mener jeg burde ha barn. Jeg har en krevende og interessant jobb, og jobb er livet for meg. Men jeg setter samtidig ekstremt stor pris på fritiden min, den er dyrebar. Derfor har jeg ikke hytte på fjellet og båt ved sjøen. Det krever vedlikehold og arbeid. Jeg kjøper meg de tjenestene jeg ønsker, når jeg ønsker det. God jobb og hardt arbeid medfører god lønn og gir meg disse mulighetene. Barn, hytte og båt hadde gjort dette til strev og mas for meg. Veien til lykke er prioriteringer. Og tid til å la humla suse. Anonymkode: 4cbfa...5a6 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Du velger selv hva du vil som gir deg lykke. For min del er en grei jobb, god mann og greit sted å bo ok. Vi har også en fritidsbåt som er som en hytte for oss om sommeren. Barn er valgt bort. Synes det er nok for oss ☺ Anonymkode: 988b2...5b9 2
Knirke Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Stryk barn fra listen (evt erstatt det med hund), så har du lykke for meg😊. Mer penger og tid til overs. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #6 Skrevet 28. mars 2021 Hadde ikke orket å ha alt dette du lister opp..! Anonymkode: f6c3e...a99
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Jeg vet ikke om "krevende" jobb er en del av idealet. At man får brukt sine evner, ja. Men ideallivet for meg er en jobb med fleksibilitet, der jeg kan styre tid litt selv, og i hvert fall ikke jobbe mer enn en normal arbeidsuke. Får jeg barn er jeg ganske sikker på at jeg vil jobbe redusert. Mannen min er selvstendig næringsdrivende, nettopp for fleksibilitetens skyld. Ellers har jeg det meste på listen. Vi har flere hytter og det stemmer at det krever tid, innsats og vedlikehold. Man må kunne ha glede av å stå og male en hyttevegg, men det har jeg. Det vi får igjen for både hytte på fjellet og ved sjøen er verdt innsatsen. Og vi har valgt fleksible jobber nettopp for å kunne dra ned eller opp til hytta på en torsdag. Anonymkode: 39037...e50 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): La oss lage et scenario, gjerne et som mange vil kalle idealet. Uten at dette direkte er meg, kan nok jeg og mange kjenne seg igjen i noe av dette. Du har: - Tatt en lang utdanning, realisert deg selv. - Festet, reist og alt som fører med, før du slo deg til ro. - Slitt litt for å skaffe en relevant jobb, men har suksess nå. - En stabil, givende, men krevende jobb. - Flere små barn du er glad i som går i barnehagen. - Kone/mann som du er glad i. - Et hus. - Hobbyer, elektronikk, filmer, spill, bøker etc. - Minst en bil. - En hytte. Dette kan godt fungere og er på mange måter malen på å gjøre noe meningsfylt. Jeg ser derimot to svakheter: - Det er lett å bli utbrent, ettersom kalender konstant er full. Er 24 timer nok i løpet av et døgn, egentlig? - Har man alt, er fallhøyden stor. Korthuseffekt, hvis man mister en av de? Jeg forsøker å reflektere litt rundt karriærelivet. Har man ingen av disse, tror jeg nok at man ikke er lykkelig, men skal man ha alt på en gang er det en smal balansegang. Noen innspill eller perspektiver? Anonymkode: e73a6...0c8 Jeg tror det er lykke å ha et mål og oppnå. Så er lykken stor en kort stund når en har oppnådd det, men man trenger alltid nye mål. Anonymkode: 92447...f6f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 Nå er jo en del av det du nevner en smakssans og folk er forskjellige. Jeg har valgt bort barn, vil ikke ha hytte, har motorsykkel istedet for bil. Ellers har jeg alt du nevner, men mye fritid og fleksibel jobb. Anonymkode: 2fe6c...171
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #10 Skrevet 28. mars 2021 Den lista vil se helt annerledes ut for hvert individ. For meg personlig, er lista i hovedinnlegget verdiløs. Min er riktig nok mye kortere, men veldig konkret. For å svare på spørsmålet. Ja, jeg tror jeg ville følt stor lykke, om alt på min liste var innvilget. Men ikke til enhver tid. Vi har alle oppturer og nedturer. Anonymkode: 767dc...305 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 Jeg har alt du nevner over og er i utgangspunktet lykkelig, men kjeder meg for er ikke noe mer å streve for. Selv om jobben er utfordrende og krevende da. På engelsk heter det affluenza. Jeg driver med forskjellige prosjekter for å gi meg selv utfordringer. Prøver å leve for så lite som mulig osv. men kan ikke si at jeg alltid setter pris på det vi har oppnådd. Anonymkode: f9f88...80a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 Jeg hadde ca. Dette helt til 2. barnet kom. Da skaffet jeg meg en enklere og mindre krevende jobb og er fornøyd med det. Når yngste går i 3. eller noe ønsker jeg meg tilbake til en mer spennende karriere, kanskje ta litt videreutdanning/kurs også, men akkurat nå er jeg veldig fornøyd med å roe ned på karrierekjøret en stund. Anonymkode: a7285...899 2
Gjest livetsgrubel Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 Ting skal ikke ha makten over deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå