Lillemorbare Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Hei, Vaskemaskinen min lukter surt. Jeg har rengjort lofilter, renset den med eddiksyre på 95 grader i flere omganger og lar døren stå åpen til neste bruk. Likevel lukter klærne surt.. Er vaskemaskinen min ødelagt eller har dere noen andre tips?
Gasellen Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Har samme problem så følger for tips! jeg har i tillegg kjøpt maskinrens uten hell
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Ting jeg gjør for å holde vaskemaskinen min luktfri og rein: - Har aldri igjen døren og skuffen for vaskemiddelet igjen når den ikke er i bruk. Slik at det ikke danner seg fukt og mugg. - Vasker skuffen for vaskemiddel regelmessig. - Vasker gummiringen/pakningen på maskinen regelmessig, samme med filteret og setter på en rens med høyeste varme. Dette skal man faktisk gjøre minimum 1 gang i måneden, oftere om du vasker mye klær osv. Kan gjemme seg mye rart i den gummiringen/pakningen. - Bruker kun pulver vaskemiddel, er kun når jeg vasker ull jeg bruker flytende. Har sluttet helt med flytende tøymykner. - Lar aldri klærne ligge mere enn 30 minutter i maskinen etter den er ferdig. Ligger de lengre, setter jeg de på en ny vask. Er faktisk anbefalt å sette de på ny vask om de blir liggende lenger enn 30 minutter pga bakterier. For en vaskemaskin er ikke bakteriefri akkurat. Anonymkode: 10958...5da 1
Lillemorbare Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ting jeg gjør for å holde vaskemaskinen min luktfri og rein: - Har aldri igjen døren og skuffen for vaskemiddelet igjen når den ikke er i bruk. Slik at det ikke danner seg fukt og mugg. - Vasker skuffen for vaskemiddel regelmessig. - Vasker gummiringen/pakningen på maskinen regelmessig, samme med filteret og setter på en rens med høyeste varme. Dette skal man faktisk gjøre minimum 1 gang i måneden, oftere om du vasker mye klær osv. Kan gjemme seg mye rart i den gummiringen/pakningen. - Bruker kun pulver vaskemiddel, er kun når jeg vasker ull jeg bruker flytende. Har sluttet helt med flytende tøymykner. - Lar aldri klærne ligge mere enn 30 minutter i maskinen etter den er ferdig. Ligger de lengre, setter jeg de på en ny vask. Er faktisk anbefalt å sette de på ny vask om de blir liggende lenger enn 30 minutter pga bakterier. For en vaskemaskin er ikke bakteriefri akkurat. Anonymkode: 10958...5da Disse tingene gjør jeg allerede, men likevel lukter vaskemaskinen surt. Kanskje jeg bare må innse at den er tapt og gå til innkjøp av ny...
kuksalamander Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 En eddik vask fjerner som regel lukten. Ta et håndkle i en vask, på håndkle tar du en god dose eddik. Og setter på et varmt program. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 34 minutter siden, kuksalamander said: En eddik vask fjerner som regel lukten. Ta et håndkle i en vask, på håndkle tar du en god dose eddik. Og setter på et varmt program. Kan bekrefte at dette fungerer. Hadde problemer med dette for noen år siden og jeg prøvde først med altfor lite eddik uten at det hjalp men så prøvde jeg en gang til med gammel håndkle og minst 1/3 flaske eddik Til TS: Ikke gi deg etter første forsøk men heller øk dosen og prøv gjerne flere ganger. Anonymkode: a3369...c10 1
Minya Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Jeg kjører en høytemperatur rensevask uten sentrifugering, kun tømming av trommelen når maskinen lukter surt en gang hvert jubelår. 1/2 flaske 38% eddikk blir fordelt mellom doseringskammer og trommel, så setter jeg vaskeprogrammet på høyest temperatur, slår av sentrifugering og slår på hurtigprogram. Så snart den er ferdig åpner jeg døra og lar den lufttørke et døgn eller to. Venn deg til å la døra stå åpen etter endt klesvask slik at maskinen får tørket ordentlig opp mellom hver vaskedag. Sjekk at filteret ikke er fullt av dritt. Hvis maskinen likevel lukter surt etter at du har renset det som kan renses, kan det hende den er moden for utskifting. Særlig hvis den er gammel. Avhengig av hvilken maskin det er og hvor lenge det er anslått at den skal vare, kan den være moden for utskifting allerede etter ti års bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå