Gjest Lasox Skrevet 27. mars 2021 #21 Skrevet 27. mars 2021 Ifølge flere eksperter på personlig økonomi i USA så bør man ha spart 1 årslønn innen 30 år dersom man ønsker å bli rik. Det er svært få som prater om det i Norge utenom luksusfellen, men der har dem ikke noen slike planer. Så vanskelig å si hva man bør ha oppspart som nordmann. Jeg har fortsatt et halvt år igjen, og er nesten på "linja" med å kunne spare meg opptil det når jeg er tredve år. Målet er å være i F.I.R.E om noen år.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #22 Skrevet 27. mars 2021 Lasox skrev (Akkurat nå): Ifølge flere eksperter på personlig økonomi i USA så bør man ha spart 1 årslønn innen 30 år dersom man ønsker å bli rik. Det er svært få som prater om det i Norge utenom luksusfellen, men der har dem ikke noen slike planer. Så vanskelig å si hva man bør ha oppspart som nordmann. Jeg har fortsatt et halvt år igjen, og er nesten på "linja" med å kunne spare meg opptil det når jeg er tredve år. Målet er å være i F.I.R.E om noen år. Vet du om de mener brutto eller netto inntekt? Anonymkode: 588c0...4c9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #23 Skrevet 27. mars 2021 Jeg hadde ingenting oppspart da jeg var 27. Brukte pengene på reiser, fest og moro. Det funker kanskje ikke i dag... Anonymkode: e0b9c...ae4
Gjest Lasox Skrevet 27. mars 2021 #24 Skrevet 27. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vet du om de mener brutto eller netto inntekt? Anonymkode: 588c0...4c9 Godt spørsmål. Glemte å nevne det. Brutto. Dersom du har 450,000,- brutto i årslønn bør du ha det oppspart når du er 30 år. Men, som sakt aner ikke hva man bør ha som nordmann. men jeg velger å følge rådene deres siden de allerede er blitt multimillionær i så ung alder uten hjelp fra foreldre. Har fulgt med noen av de helt fra begynnelsen av så artig med litt inspirasjon hvordan de har klart seg. Fra å ha èn leilighet til å ha xx leiligheter som utleier og til å ha luksusleiligheter i en av de mest eksklusive byene i USA. If you will live like no one else, later you can live like no one else. - Dave Ramsey To kanaler du bør følge med på youtube, TS er evt. Dave Ramsey (advarer deg han er religiøs og kapitalisme deluxe) eller så kan du følge med på Graham Stephan som er for yngre generasjonen som ikke er religiøs og har mere åpent sinn når det kommer til ideologi når det gjelder kapitalisme/sosialisme passer nok flest nordmenn tenker jeg har lært mye av de to og har kombinert mange av rådene til de to. Endret 27. mars 2021 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #25 Skrevet 27. mars 2021 Å svare på dette på generelt grunnlag er vanskelig. Jeg vil si det er mer relevant hvor lenge du har vært i full jobb. I en alder av 27 år så hadde jeg spart mer eller mindre null kroner selv, fordi det var året jeg begynte å jobbe. Nå, i en alder av 30,5 år har jeg spart 400k. Har brukt minimalt med penger under korona. Anonymkode: e5522...79f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #26 Skrevet 27. mars 2021 Jeg hadde 0 kroner spart når jeg var 27. Jeg var under utdanning og pengene fra LÅNEkassen (🤦♀️) var ikke nok til å leve. Alt av penger jeg tjente gikk til livets opphold. Nå spare jeg så mye jeg kan, men jeg putter mye inn i aksjer og fond slik at jeg kan tjene på det. Man tjener ikke penger på en vanlig sparekonto. Anonymkode: a440b...cb1
vinterdekor Skrevet 27. mars 2021 #27 Skrevet 27. mars 2021 Det viktigste er hva du vil gjøre fremover. Fortiden kan ingen endre. Dersom du begynner spare som ung, du er fortsatt regnet for å være ung, kan du spare lenge og mindre fremfor de som gjør motsatt, altså begynner å tenke på pensjon når de er 60 🙇♀️. En spareavtale i aksjefond gir lavere risiko enn større engangsinnskudd. Ikke spar så mye at du blir for opphengt i det.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #28 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For min del skal jeg få barn, så får ikke anledning til å leve livet mot slutten av 20-årene. I tillegg kan man alltid bli syk for eksempel, så det er i mine øyne dumt å utsette det. Og ungdomstiden får man aldri igjen, selv om man i stedet "lever livet" i 30-åra. Anonymkode: 41097...38d Man er like ung i 30 årene som i 20 årene og dessuten er det deilig å ha ekstra penger bår man har barn, å slippe å tenke på økonomien er undervurdert. Anonymkode: 84c5b...d56
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #29 Skrevet 27. mars 2021 Da jeg var 27 i 2000 hadde jeg spart opp 100000 etter mine 2 første år i jobb etter mastergrad. Vet ikke hva det tilsvarer i dagens penger. Anonymkode: 6cb7a...000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå