Gå til innhold

27 år, hvor mye burde jeg ha spart hittil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 år. Begynte å arbeide august i fjor med gjennomsnittlig lønn. Hva tenker dere at jeg burde ha spart hittil i livet?

Anonymkode: 43aaa...a61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lån? De risikoaverse vil anbefale å betale det først. Men egentlig er det umulig å svare på spm. Familieforhold, boforhold, karriereutsikter, arveutsikter og ikke minst personlige preferanser avgjør hvor mye DU bør spare

Noen har best livskvalitet ved å bruke alt de tjener mens de er unge, andre vil leve livet som eldre, mens noen finner en egen tilfredstillelse i selve sparingen. Men du bør spare opp en bufferkonto til uforutsette utgifter. Her er vel 2xmndlønn anbefalt har jeg sett.

Anonymkode: 6137d...6c5

• Liker 3
Skrevet

12 millioner. 

Men så var det realismen da.

AnonymBruker
Skrevet

0 kr

Anonymkode: e4502...731

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde til leilighet, en buffer og mastergrad før jeg var 27.

Anonymkode: 84c5b...d56

• Liker 1
Skrevet

Det er helt umulig å si uten å vite mer om situasjonen din. Dessuten bør du bestemme selv hvilken sparerate du ønsker å ha.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er 27 år. Begynte å arbeide august i fjor med gjennomsnittlig lønn. Hva tenker dere at jeg burde ha spart hittil i livet?

Anonymkode: 43aaa...a61

Man leser / hører om unge mennesker som har spart siden konfirmasjonen, lagt til side penger fra sommerjobb/ deltidsjobb osv gjennom alle år.  Det gjelder på langt nær alle.  Jeg hadde ikke spart noe som helst da jeg var 27, og det var heller ingen av vennene mine som satt på en solid sparekonto i den alderen heller 😄  Jeg hadde en lang og morsom "ungdomstid" i stedet, men mye reising og artige opplevelser. Livet bør være mer hva du gjør, enn hva du har 😉  

Anonymkode: a60b2...d3c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ha spart deg opp en buffer på minst 1x månedslønn. Hvor mye du burde ha utover det kommer an på livsstil og personlig preferanse. Anbefaler forøvrig å spare i fond.

Anonymkode: 7fce7...f25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man leser / hører om unge mennesker som har spart siden konfirmasjonen, lagt til side penger fra sommerjobb/ deltidsjobb osv gjennom alle år.  Det gjelder på langt nær alle.  Jeg hadde ikke spart noe som helst da jeg var 27, og det var heller ingen av vennene mine som satt på en solid sparekonto i den alderen heller 😄  Jeg hadde en lang og morsom "ungdomstid" i stedet, men mye reising og artige opplevelser. Livet bør være mer hva du gjør, enn hva du har 😉  

Anonymkode: a60b2...d3c

Samme her. Jeg er 25 år og har virkelig levd livet og er evig glad for det. Nå har jeg 200.000 på sparekonto og kunne hatt mye mer om det ikke var for all reisingen og alle de dyre hobbyene, men de opplevelsene jeg har hatt er så mye mer verdt enn de pengene. 

Anonymkode: 41097...38d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Samme her. Jeg er 25 år og har virkelig levd livet og er evig glad for det. Nå har jeg 200.000 på sparekonto og kunne hatt mye mer om det ikke var for all reisingen og alle de dyre hobbyene, men de opplevelsene jeg har hatt er så mye mer verdt enn de pengene. 

Bra jobba!! 

Eier/leier du bosted i tillegg?

Anonymkode: 6bce9...4f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bra jobba!! 

Ja, det gjør jeg.

Anonymkode: 37b3e...f3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg gjorde motsatt av deg, sparte til jeg var 25 og etter kunne jeg bare leve livet, ikke tenke på økonomi, det er deilig i en så ung alder😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke ha særlig forventning til sparing når du er under 30 år. Ofte er det nok med å holde hverdagen flytende for å leve. 

Jeg hadde 0 på konto til jeg var 30. Nå er jeg 34 og har 300.000 på konto, samt betalt ned ganske mye på boliglånet, og har kvittet meg med billånet. Alt er relativt, det har med inntekt og forbruk å gjøre. 

Det finnes heller ingen fasit for sparing. Noen sparer mye, og noen sparer ikke i det hele tatt. Noen har lite lån, andre har lån opp etter pipa. 

Spar det du klarer, men ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke klarer det når du er i 20-årene. Det kommer alltid en annen tid for sparing!

Anonymkode: 4a511...a66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte hus og pusset opp som 24 åring og hadde billån. Jeg hadde egentlig ikke noe buffer før jeg for alvor begynte å spare som 28-29 åring. Da la jeg meg skikkelig i sæla. Skattet ekstra som "sparing", ordnet fond, og satte inn på sparekonto. Som 30 åring hadde jeg 70 000 i oppsparte midler.

Jeg kom igang seint men til gjengjeld hadde jeg ferdig oppusset hus, en god bil og ett barn. 

Anonymkode: b877c...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På den alderen sparte jeg gjennom å betale ned ekstra på boliglånet. Var på omtrent 70% belåningsgrad. Samt hadde en bufferkonto på 100 000, om jeg husker rett. Og nedbetalt bil (sammen med samboer). 

Var imidlertid ferdig med masteren allerede da jeg var 23. Så hadde hatt noen år til å bo billig, leve rimelig (fortsatte å leve studentlivet), og jobbe mye overtid, for å spare til egenkapital og buffer. 

Anonymkode: 969e2...44c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke spart noe som helst da jeg var 27, og tenkte ikke en gang på leilighetskjøp/boligkjøp. Den gangen tror jeg ikke det var et krav å ha egenkapital heller (nitti-tallet).

Jeg levde i sus og dus og brukte pengene etter hvert som jeg tjente dem, på fest, moro, klær og reiser. Man er ung bare en gang. Men samtidig i dag, bør man vel egentlig spare så mye man klarer.

Du har jobbet rundt et halvt år, og burde ha spart kanskje 5000 i mnd siden det (avhengig av hva du tjener og hva slags jobb du har), altså rundt 30 000. Ren gjetting, tall tatt ut av luften, sånn cirka 😁

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke spart noe som helst da jeg var 27, og tenkte ikke en gang på leilighetskjøp/boligkjøp. Den gangen tror jeg ikke det var et krav å ha egenkapital heller (nitti-tallet).

Jeg levde i sus og dus og brukte pengene etter hvert som jeg tjente dem, på fest, moro, klær og reiser. Man er ung bare en gang. Men samtidig i dag, bør man vel egentlig spare så mye man klarer.

Du har jobbet rundt et halvt år, og burde ha spart kanskje 5000 i mnd siden det (avhengig av hva du tjener og hva slags jobb du har), altså rundt 30 000. Ren gjetting, tall tatt ut av luften, sånn cirka 😁

For min var studentårene veldig lykkelige, selv om jeg hadde lite. Det å fortsette den livsstilen var midt i blinken for meg - var jo slik jeg var vant med å bo, jeg var vant med å ikke reise på utenlandsturer, å spise enkelt, å trene i naturen. Dessuten ønsket både jeg og mannen (samboeren) å etablere karrierer, det var derfor mye jobb. Så det er jo også en måte å se på sparing i 20-årene. 

Vi har jo høyt forbruk nå, og reiser mye, når vi ser vi har kontroll på bolig, biler og pensjon. Så kunne nok vært mer avslappet. Men samtidig føler jeg ikke vi forsaket noe som helst ved å spare og kjøpe oss opp i boligmarkedet tidlig. 

Anonymkode: 969e2...44c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bra jobba!! 

Leier bare. Eier ikke enda, men skal kjøpe snart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg gjorde motsatt av deg, sparte til jeg var 25 og etter kunne jeg bare leve livet, ikke tenke på økonomi, det er deilig i en så ung alder😊

For min del skal jeg få barn, så får ikke anledning til å leve livet mot slutten av 20-årene. I tillegg kan man alltid bli syk for eksempel, så det er i mine øyne dumt å utsette det. Og ungdomstiden får man aldri igjen, selv om man i stedet "lever livet" i 30-åra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 år gammel, så jeg kan bare snakke for meg selv

Jeg kjøpte meg leilighet for endel år siden innenfor ring 2 i Oslo som har steget helt vanvittig i verdi: har 2,2 millioner jeg eier selv i EK i den. Satset tidlig på sparing, sparte siden jeg var 16 år - det har jeg fått mye igjen for. Har pusset den opp helt selv - brukt under 60.000 kr på det totalt. Jeg har spart mange hundre tusener på det.

Har 250.000 kr i bank og i aksjer/fond. Min teknikk er å bygge meg opp nå i 20-årene og heller «slappe av litt mer» og og la fondene/aksjer stige og gi avkastning uten at jeg trenger å spare i like stor grad. Ønsker å leve et behagelig økonomisk liv med muligheter, og er sjeleglad for at jeg har puttet pengene mine i bolig som har hatt en vanvittig prisstigning fremfor å sløse.

Synes man bør ha noen hundre tusner på bok i vår alder, selvom jeg tror det er vanlig å ikke prioritere sparing. Lykke til!

Anonymkode: 588c0...4c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...