Gå til innhold

Hvilke grønnsaker bruker dere til pannekaker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 9.59):

?

Anonymkode: d48b7...826

Pannekaker med sukker, Syltetøy og bacon, til middag. Til dessert pannekaker med vanilje is :) 

Anonymkode: a6b2a...cc3

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 7.23):

Virker som om mange tror man tar vanlige, søte og tykke, pannekaker, og putter grønnsaker i de. 

Crepes er en rett, med utgangspunkt i Frankrike. Man lager en tynn, tynn røre, med egg, salt og mel. Jeg bruker gjerne grovere typer mel. Kan som tidligere nevnt i tråden fylles i det uendelige, ikke bare med grønnsaker, men med sopp, ulike typer løk, oster, med mer. 

I tillegg til den tradisjonelle varianten er det mange måter å lage pannekaker til lunsj og middag på. Spinatpannekaker er en favoritt her i huset, gjerne fylt med tomat og mozarella - det passer utmerket i matpakken. Eller pannekaker med havregryn, bananpannekaker, man kan lage røre med cottage cheese, og mye mer. Breakfast pancakes i sunn/savory form er vanlig i mange land. 

Forståelig at nordmenn spiser brødmat til tre av fire måltider når man leser tråder som dette... Motstand, edder og galle, i stedet for interesse for å lære seg noe nytt om mat. 

Anonymkode: 992a1...b6c

Kanskje skrive crepes da, jeg tror ikke nordmenn har motstand mot nye retter, men å skrive pannekaker er å be om å bli misforstått.

Anonymkode: 43e21...f7c

• Liker 3
AnonymBruker

Her brukes kun bacon og halvfrosne blåbær. De må være selvplukket.  Kanskje med en dæsj sukker eller sikring til. 

En sjelden gang bruker vi stekte epler og kanel på. 

Anonymkode: a9850...2e9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje skrive crepes da, jeg tror ikke nordmenn har motstand mot nye retter, men å skrive pannekaker er å be om å bli misforstått.

Både godt.no, matprat.no, trines matblogg, med flere, bruker begrepet pannekaker når de presenterer oppskrifter som kombinerer pannekaker med grønnsaker.

De fire første oppskriftene du får treff på når du søker på pannekaker på godt.no, en av Norges største oppskridftsportaler, er; pannekaker med cheddar og bacon, pannekaker med skinke og champiniong, pannekaker med reker, svinekjøtt og chilidipp, og enchiladapannekaker. 

Og over er det linket til matprat.no, som har tilsvarende pannekakeoppskrifter med kjøtt og grønnsaker. 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 7.23):

Virker som om mange tror man tar vanlige, søte og tykke, pannekaker, og putter grønnsaker i de. 

Crepes er en rett, med utgangspunkt i Frankrike. Man lager en tynn, tynn røre, med egg, salt og mel. Jeg bruker gjerne grovere typer mel. Kan som tidligere nevnt i tråden fylles i det uendelige, ikke bare med grønnsaker, men med sopp, ulike typer løk, oster, med mer. 

I tillegg til den tradisjonelle varianten er det mange måter å lage pannekaker til lunsj og middag på. Spinatpannekaker er en favoritt her i huset, gjerne fylt med tomat og mozarella - det passer utmerket i matpakken. Eller pannekaker med havregryn, bananpannekaker, man kan lage røre med cottage cheese, og mye mer. Breakfast pancakes i sunn/savory form er vanlig i mange land. 

Forståelig at nordmenn spiser brødmat til tre av fire måltider når man leser tråder som dette... Motstand, edder og galle, i stedet for interesse for å lære seg noe nytt om mat. 

Dette er ikke riktig.

Det er galettes som er de salte pannekakene (laget av bokhvetemel) i Frankrike, crêpes har derimot søtt fyll. 

Ville bare opplyse om det, slik at alle kan lære seg noe nytt om mat. :) 

Her er et eksempel på en galette-oppskrift med spinat som en del av fyllet: https://www.olivemagazine.com/recipes/quick-and-easy/ham-spinach-and-egg-buckwheat-galette/ Også stekt sopp passer bra.

Anonymkode: be60f...468

• Liker 3
AnonymBruker

Jeg trodde alle norske pannekaker var laget med egg, mel, melk og litt salt jeg? Kjenner hvertfall ingen som lager søte pannekaker til middag? Og vi kaller det pannekaker. Har alltid trodd at crêpes har vært med søtt fyll i Frankrike? 

Vi har vanligvis bacon og sopp. Noen ganger kjøttsaus og ost. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Også tror jeg at nordmenn flest skjønner hva man er ute etter når man spør etter pannekaker med grønnsaker. De aller fleste tenker ikke "men det heter da virkelig ikke det, dette må jeg påpeke i stedet for å gi et svar på det som blir spurt om, fordi i min verden heter det ikke pannekaker men crêpes". 

Anonymkode: 1285e...dab

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke riktig.

Det er galettes som er de salte pannekakene (laget av bokhvetemel) i Frankrike, crêpes har derimot søtt fyll. 

Ville bare opplyse om det, slik at alle kan lære seg noe nytt om mat. :) 

Her er et eksempel på en galette-oppskrift med spinat som en del av fyllet: https://www.olivemagazine.com/recipes/quick-and-easy/ham-spinach-and-egg-buckwheat-galette/ Også stekt sopp passer bra.

Anonymkode: be60f...468

Galette lages med smør/butterdeig som base, i motsetning til crepe salees / savory pancaces, som TS spør om :) 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Galette lages med smør/butterdeig som base, i motsetning til crepe salees / savory pancaces, som TS spør om :) 

Ikke i Frankrike, der er galette bokhvetepannekaker. Se også wikipedia: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Galette

Anonymkode: e9252...e58

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke i Frankrike, der er galette bokhvetepannekaker. Se også wikipedia: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Galette

Anonymkode: e9252...e58

Linken beskriver at galette er en "pannekakelignende" kake. Og poengterer at pannekaker=crêpes. 

"Galette er et fransk, egentlig bretonsk, navn på forskjellige pannekakelignende kaker. Der brukes bokhvete og andre kornsorter i stedet for hvete, mens melk / vann, egg og salt er som for pannekaker ( fransk navn: Crêpes ) generelt"

TS - beklager virkelig avsporingen. Men du finner mange, gode oppskrifter om du søker Crepes Salees på google :)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 14.48):

Det er også en slags pizzabunn. Sånn sett er kanskje pizzabunn også en slags pannekake. Pitabrød også. Som en hul pannekake. Og sveler er egentlig bare veldig tykke pannekaker. Vafler er pannekaker formert som hjerter. Omelett også er egentlig en pannekake tror jeg, der fungerer i alle fall like bra med bacon.

Anonymkode: 0c19b...fe9

Nja, nå steker man ikke vafler i panne, men det har jo mange av de samme ingrediensene da

Anonymkode: d79ca...7ef

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg trodde alle norske pannekaker var laget med egg, mel, melk og litt salt jeg? Kjenner hvertfall ingen som lager søte pannekaker til middag? Og vi kaller det pannekaker. Har alltid trodd at crêpes har vært med søtt fyll i Frankrike? 

Vi har vanligvis bacon og sopp. Noen ganger kjøttsaus og ost. 

Også tror jeg at nordmenn flest skjønner hva man er ute etter når man spør etter pannekaker med grønnsaker. De aller fleste tenker ikke "men det heter da virkelig ikke det, dette må jeg påpeke i stedet for å gi et svar på det som blir spurt om, fordi i min verden heter det ikke pannekaker men crêpes". 

Anonymkode: 1285e...dab

Dette synes jeg det er veldig rart at du tror. I Norge er det vanlig med søte pannekaker til middag. De spiser med sukker og blåbær, blåbærsyltetøy eller annet syltetøy, eller bare med sukker, og gjerne med suppe til. I gamle dager var det ofte ertesuppe, fra 70-tallet av ble det vanlig med tomatsuppe. 

Pannekakerøre min lages med mel, melk, egg og sukker. Jeg har ikke noe salt i, men jeg vet at noen har det. Imidlertid lages ikke tradisjonelle norske pannekaker med bare salt i stedet for sukker. De spiser jo som sagt til og med med sukker på. Dette er for meg vanlig pannekakemiddag, det er det også for mannen min, barna mine, foreldrene mine, svigerforeldrene mine, mine venner, barnas venner osv. 

Jeg vet at det noen steder i landet serveres pannekaker med bacon, men det har jeg selv aldri fått servert. Jeg skjønner likevel godt at det kan være godt med noe salt/"savoury" til pannekaker, også søte pannekaker. Jeg liker for eksempel godt croissanter med ost og skinke (og salat og grønt). Jeg lager noen ganger gratinerte pannekaker som kanskje blir noe av det samme. Det hender også jeg lager usøtede, fylte pannekaker.  Men den vanlige norske pannekakemiddagen er søte pannekaker (jeg liker mine tynne med lite smør, andre liker de tykke med mye smør, jeg liker ikke jernpanne til dette, andre sverger hundre prosent til jernpanne) med sukker og/eller blåbær eller blåbærsyltetøy. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...