AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Jeg skriver her siden jeg ikke føler jeg ikke kommer til å bli hørt på ellers. Er midt i 20 årene. Kort: Føler jeg har blitt sexuelt trakassert over en periode av en venn og han stopper ikke når jeg sier stopp. Fått mye angst, søvnproblemer og trukket meg helt ut fra det sosiale. Lang: Jeg har hatt en venn som jeg tenkte på som en av mine nærmeste. Vi pleide å henge mye sammen og ha det ganske gøy. Men en kveld når vi var ute og drakk med fellesvenner bestemte han å tafse på brystene mine. Dette var veldig ubehagelig og jeg ble ukonfertabel og sa ikke noe, han gjør det bare på tull. Men neste gang vi var å drakk igjen skjedde det igjen, og gangen etter og oftere og oftere. Det var ikke mer enn Max 1 til 2 tafs per gang. Han ga seg det og da når jeg sa ifra men kom tilbake igjen neste gang vi drakk. "Du må seriøst slutte, det er ikke greit. Forstår du, ikke greit" Han sluttet der og da men kom alltids tilbake igjen neste gang vi skulle drikke. Han forstår ikke at stopp betyr stopp. Dette pågikk i over et halvt år. Etter dette begynt jeg å få veldig angst for å være i nærheten av han, andre fellesvenner, og generelt folk. Noe som er kjipt siden jeg vil ikke være alene men tør ikke være med folk lenger. Jeg føler hvis jeg ikke kan si stopp nok ganger siden han var forsetter. Jeg føler ikke jeg kan si det til noen siden jeg kommer til å bli tatt lite seriøst siden det bare er litt vennlig tafsing. Jeg har truet med å slå til han flere ganger men har ikke gjort det. Tenkte hvis jeg begynner å rope eller slå kommer jeg til å stå i dårlig lys siden alle sier ofte at han er så søt, snill, hyggelig, morsom, osv... Da kommer noen spørsmål: Tenker du jeg er en mann eller dame? Hvordan kan jeg få dette til å stoppe? Overdriver jeg? Burde jeg si det til noen? Burde jeg slutte å unngå folk? Anonymkode: e1301...467
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skriver her siden jeg ikke føler jeg ikke kommer til å bli hørt på ellers. Er midt i 20 årene. Kort: Føler jeg har blitt sexuelt trakassert over en periode av en venn og han stopper ikke når jeg sier stopp. Fått mye angst, søvnproblemer og trukket meg helt ut fra det sosiale. Lang: Jeg har hatt en venn som jeg tenkte på som en av mine nærmeste. Vi pleide å henge mye sammen og ha det ganske gøy. Men en kveld når vi var ute og drakk med fellesvenner bestemte han å tafse på brystene mine. Dette var veldig ubehagelig og jeg ble ukonfertabel og sa ikke noe, han gjør det bare på tull. Men neste gang vi var å drakk igjen skjedde det igjen, og gangen etter og oftere og oftere. Det var ikke mer enn Max 1 til 2 tafs per gang. Han ga seg det og da når jeg sa ifra men kom tilbake igjen neste gang vi drakk. "Du må seriøst slutte, det er ikke greit. Forstår du, ikke greit" Han sluttet der og da men kom alltids tilbake igjen neste gang vi skulle drikke. Han forstår ikke at stopp betyr stopp. Dette pågikk i over et halvt år. Etter dette begynt jeg å få veldig angst for å være i nærheten av han, andre fellesvenner, og generelt folk. Noe som er kjipt siden jeg vil ikke være alene men tør ikke være med folk lenger. Jeg føler hvis jeg ikke kan si stopp nok ganger siden han var forsetter. Jeg føler ikke jeg kan si det til noen siden jeg kommer til å bli tatt lite seriøst siden det bare er litt vennlig tafsing. Jeg har truet med å slå til han flere ganger men har ikke gjort det. Tenkte hvis jeg begynner å rope eller slå kommer jeg til å stå i dårlig lys siden alle sier ofte at han er så søt, snill, hyggelig, morsom, osv... Da kommer noen spørsmål: Tenker du jeg er en mann eller dame? Hvordan kan jeg få dette til å stoppe? Overdriver jeg? Burde jeg si det til noen? Burde jeg slutte å unngå folk? Anonymkode: e1301...467 Jeg tenker du sannsynligvis er en dame siden det at menn tafser eller ønsker å tafse på kvinners bryster er nokså vanlig (det gjør det ikke greit når det er ufrivillig fra den andre partens side. Siden han ikke vil høre på deg blir det vanskelig å få det til å stoppe om du bare snakker om det med ham. Jeg ville vurdert å snakke med andre venner av deg som kjenner ham, slik at de vet det og kan backe deg opp hvis de ser hva han prøver seg på. Vær ærlig og si hva du opplever og hvordan det føles, så burde du bli trodd hvis du har gode, forståelsesfulle venner. Eventuelt kan du bare unngå denne vennen totalt, men mulig det ikke er så lett hvis dere har mange felles venner. Å isolere seg på grunn av denne personen er heller ikke nødvendigvis noe som gagner deg. Ellers tror jeg dette faktisk er noe du kan andmelde også hvis du ønsker det. Jeg synes ikke du overdriver. Du synes dette er ukomfortabelt, og da er det selvsagt ikke ok. Ja, jeg tror det er lurt å si det til noen. Jeg skjønner godt at du vil unngå akkirat denne fyren, men hvis det går på bekostning av andre vennskap for deg så kan det være lurt å heller prøve å snakke med noen av dem. Lykke til ❤️ Anonymkode: 4f566...50d 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Tror du er dame. Du overdriver ikke, bortsett fra at å vurdere å unngå folk generelt er en overdrivelse. Jeg hadde avvist han som venn, glatt. Hadde aldri funnet meg i en sånn oppførsel. Venner holder ikke på på den måten. Anonymkode: e4d41...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Du er en mann og du overdriver ikke. Når du har sagt nei så skal man respektere det, uansett kjønn. Du burde si det igjen til vedkommende. Og om du har en annen nær venn i samme gjeng så hadde jeg også informert h*n om det. Sånn at du har en du er trygg på og kan støtte deg og forsvare deg om det skjer igjen. du burde overhode ikke slutte å møte folk. Da kan det blir mye verre for deg på sikt å komme deg ut igjen. Dine grenser er dine grenser. Respekter deg selv og ikke la noen tråkke på deg. Ikke la noen få deg til å føle du ikke er bra nok fordi du ikke vil være med på deres lek Anonymkode: f1f15...928 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker du jeg er en mann eller dame? En kvinne hadde neppe spurt dette spørsmålet. Anonymkode: 48a2c...d4c
SlemUlv Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Høres ikke ut som en venn jeg ville beholdt, uansett kjønn på parter. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Kjønnet ditt er uvesentlig. Du dropper denne vennen og forteller hvorfor til alle som spør. H*n klår på meg, og slutter ikke når jeg sier stopp. Jeg har begynt å få helseplager som følge av det. Det er seksuell trakassering ja. Du får gjøre som jeg gjorde en gang, klappet til vedkommende jævlig hardt i ansiktet. Gav advarsel først altså. Anonymkode: f8166...94b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Sett nye tydeligere grenser siden han ikke klarer å fungere med de han har nå. Han tror nok dere har en "greie" hvor dette er gøy fordi han synes det er gøy. Han er sannsynligvis umoden seksuelt og vil snuble en del før han finner ut av ting. Han vet nok ikke hvor ubehagelig dette er. Det er dessverre ikke unormalt. Det kom litt av skyggen av den større greia, men vi gutta, deriblant meg, satte også en #MeToo i statusfeltet på sosiale medier med en innrømmelse om at vi hadde en litt dårlig følelse med jenter som vi hadde relasjoner til i ungdomstiden, men som hadde blitt overdrevent seksualiserte i den "verste" perioden. Og i ettertid kunne konfrontere meg med ting som ville fått meg til å krype under en stein. Mye var gjensidig, men spesielt de av de som var 2-3 år yngre enn meg, så var det ganske så ugreit. Vet ikke hvor god relasjon dere har, hvor sunt miljø dere ferdes i eller hvor mye overskudd du som person har til å korrigere han gang på gang på han med tanke på at han også skal gjennom dette. Men dette skal ikke gå på bekostning av deg selv. Til syvende og sist er han ikke ditt ansvar. Dersom du må velge, så velg deg selv selv om det betyr at du blåse i fløyta. Anonymkode: 911b8...c02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå